Kaip „Adidas“ užrūstino lietuvius: užkliuvo marškinėliai

Skaičiuojama, kad kiekvienais metais iš sausumos į jūras ir vandenynus išplaukia aštuoni milijonai metrinių tonų plastiko atliekų, rašo britų portalas „wired.co.uk“ (metrinė tona – tai mums įprasta tona; anglai ją taip vadina, siekdami nepainioti su vadinamąja ilgąja, arba angliškąja, tona – Red.). Tačiau „Adidas“ pradėjo vykdyti programą, kuri padės sumažinti tų atliekų kiekį.

 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
 Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.<br> Bendrovės nuotr.
Gegužės 7 dieną lenkų žurnalo „Wprost“  elektroniniame leidinyje pasirodė straipsnis, pavadintas „Adidas“ parduoda drabužius su kūju ir pjautuvu. Griežtas lietuvių protestas“ („Adidas sprzedaje ubrania z sierpem i młotem. Ostry protest Litwinów“). 
Gegužės 7 dieną lenkų žurnalo „Wprost“  elektroniniame leidinyje pasirodė straipsnis, pavadintas „Adidas“ parduoda drabužius su kūju ir pjautuvu. Griežtas lietuvių protestas“ („Adidas sprzedaje ubrania z sierpem i młotem. Ostry protest Litwinów“). 
Gegužės 7 dieną lenkų žurnalo „Wprost“  elektroniniame leidinyje pasirodė straipsnis, pavadintas „Adidas“ parduoda drabužius su kūju ir pjautuvu. Griežtas lietuvių protestas“ („Adidas sprzedaje ubrania z sierpem i młotem. Ostry protest Litwinów“).  
Gegužės 7 dieną lenkų žurnalo „Wprost“  elektroniniame leidinyje pasirodė straipsnis, pavadintas „Adidas“ parduoda drabužius su kūju ir pjautuvu. Griežtas lietuvių protestas“ („Adidas sprzedaje ubrania z sierpem i młotem. Ostry protest Litwinów“).  
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Jun 4, 2018, 11:09 AM

Nuo 2015 metų didžiausia sportinės avalynės gamintoja Europoje ir antra pasaulyje Vokietijos kompanija „Adidas“ (po „Nike“; „Adidas“ kasmet pagamina apie 300 mln. porų avalynės. – Red.) bendradarbiauja su aplinkos apsaugos organizacija „Parley for the Oceans“, kartu siekdamos šviesti visuomenę ir propaguoti mūsų vandenynų apsaugos ir išsaugojimo ateities kartoms idėjas. Jos vykdo bendrą projektą – gamina sportinius batelius, maudymosi kostiumus ir kitus gaminius iš perdirbto plastiko, kuris buvo „sužvejotas“ ir surinktas vandenynų pakrantėse.

Pats gamybos procesas ir sportbačių viršutinė dalis išlieka tokie pat, tik sintetinės medžiagos pakeičiamos perdirbtu pluoštu, gaminamu iš plastiko atliekų, teigia portalas. 

Pasak organizacijos „Parley for the Oceans“ įkūrėjo Cyrillo Gutscho, ateitis priklauso perdirbtoms atliekoms, iš kurių bus gaminami mūsų drabužiai, aksesuarai ir namų apyvokos reikmenys. Buvęs dizaineris C.Gutschas įkūrė „Parley“, iškėlęs sau tikslą panaikinti taršą plastiko atliekomis. „Turime pripažinti, kad plastikas yra dizainerių klaida“, – sako jis.

„Parley“ yra įsitikinusi, kad šiandieniniai vartotojai privalo gelbėti vandenynus. Organizacija taip pat mano, kad visi kūrėjai – žmonės, atstovaujantys prekių ženklams, dizaineriai, muzikantai, kinematografininkai turi jausti atsakomybę ir prisidėti keičiant vartotojų mąstyseną. 

„Parley“ strategija remiasi trimis idėjomis: vengti plastiko, kur tik įmanoma, rinkti plastiko atliekas, neleidžiant joms patekti į aplinką, ir keisti plastiko naudojimo įpročius. Šios strategijos tikslas – spręsti vis didėjančią mūsų vandenynų taršos plastiko atliekomis problemą.

Vokiečių portalas „finanzen100.de“ praneša, kad „Adidas“ praėjusių metų rugpjūčio mėnesį pradėjo gaminti „UltraBoost“ serijos sportinius batelius iš organizacijos „Parley“ surinktų plastiko atliekų Maldyvų salų pakrantėse, kur mėgsta poilsiauti turistai ir kurias labiausiai paveikė klimato kaita.  Pasak portalo, šie bateliai graibstomi kaip karšti pyragėliai.

Kompanija „Adidas“ skelbia, kad pernai vasarą užsibrėžtą tikslą pagaminti milijoną porų avalynės iš plastiko atliekų jai pavyko pasiekti greičiau nei per metus – koncernas jau pardavė 1,3 mln. porų „UltraBoost“ bėgimo batelių, pagamintų vien tik iš vandenyne surinktų plastiko atliekų.

Jokių naujų plastikų „Adidas“ gaminiuose

Pasak „finanzen100.de“, kartu su aplinkos apsaugos organizacija „Parley“ vykdoma  kampanija pasitarnauja sportinių prekių gamintojo reklamai ir problemų, susijusių su plastiko atliekomis jūrose ir vandenynuose, iškėlimui į viešumą ir tuo pačiu visuomenės švietimui, bet „Adidas“ planai neapsiriboja vien tik tuo.

Pavyzdžiui, Hercogenaurache įskūrusi kompanija turi tikslą iki 2020 metų visiškai atsisakyti naujo plastiko ir savo gaminamai avalynei naudoti tik perdirbtą plastiką. Kol kas tai retenybė. Išmestas plastkinis indas paprastai patenka į sąvartyną arba į jūrą ir teršia aplinką. Ramiajame vandenyne plūduriuoja ištisos salos, susidariusios iš plastiko atliekų, apie jas pastaruoju metu vis dažniau kalbama žiniasklaidoje, plastiko pėdsakų jau aptinkama žuvyse, kurias mes valgome, ir net kituose maisto produktuose. Ekspertų vertinimais, iki 2050 metų jūrose ir vandenynuose bus daugiau plastiko nei žuvų. 

Šiemet – dar daugiau gaminių iš perdirbto plastiko

Avalynė – ne pirmas „Adidas“ ir „Parley“ bendro darbo rezultatas. 2016 metais iš perdirbto plastiko buvo pagaminti ir patiekti į rinką pirmieji sportiniai marškinėliai. Gaminys apdovanotas prestižine premija „Outdoor Industry Award“ už ekologiškumą. Šiuo metu pardavinėjamų sportinių batelių porai pagaminti buvo panaudota apie vienuolika plastikinių butelių. Vien tik „Parley“ pernai Maldyvuose „sužvejojo“ tokį plastiko kiekį, kuris yra ekvivalentiškas 95 mln. tokių butelių. 

Pasirodo, gaminant ekologišką avalynę, galima ne tik padėti dūstančiai gamtai, bet ir neblogai uždirbti. „UltraBoost“ serijos bėgimo batelių pora kainuoja nuo 200 iki 230 dolerių (171,76– 197,53 Eur), nors buvo skelbiamos akcijos, kai tokius batelius galėjai nusipirkti už 112 dolerių (96,19 Eur). Niekada anksčiau „Adidas“ nebuvo pasiekusi panašios sėkmės, savo produkcijai naudodama perdirbtas atliekas. Anksčiau ji bandė naudoti perdirbtą poliesterį ir antrinę medvilnę. 

Kai pagamintos ekologiškos produkcijos pardavimų sėkmė akivaizdi, vienkartine kampanija ši iniciatyva negali pasibaigti. Kompanija teigia, kad bendras jos projektas su organizacija „Parley for the Oceans“ yra tik ekologinės revoliucijos pradžia. „Adidas“ jau paskelbė apie ištisos sportinės avalynės ir drabužių kolekcijos iš perdirbto plastiko gamybos pradžią šių metų vasarą. Be bėgimo batelių, joje taip pat turėtų būti ir laisvlaikio batai, šortai ir viršutiniai drabužiai. Pirmąją neperšlampamą striukę planuojama pristatyti rudenį, o 2019 metais – ir kitus gaminius, rašo „finanzen100.de“.

Be to, „Adidas“ bando sukurti tokius gaminius, kuriems plastiko nebereikės. Kaip pranešama kompanijos interneto svetainėje, „Adidas“ pristatė ekologiškų bėgimo batelių prototipą. Šie bateliai pagaminti iš dirbtinės biologiškai skaidžios medžiagos. Naujasis modelis vadinamas „Futurecraft Biofabric“. Tačiau kol ekologiška avalynė bus pradėta gaminti masiškai, praeis ne vieneri metai, reziumuoja portalas „finanzen100.de“.

Futbolininkų marškinėliai su kūju ir pjautuvu

Kartu su „Adidas“ džiaugdamiesi sveikintina iniciatyva, prisiminkime ir vieną nemalonų faktą, susijusį su šio koncerno produkcija. Gegužės 7 dieną lenkų žurnalo „Wprost“  elektroniniame leidinyje pasirodė straipsnis, pavadintas „Adidas“ parduoda drabužius su kūju ir pjautuvu. Griežtas lietuvių protestas“ („Adidas sprzedaje ubrania z sierpem i młotem. Ostry protest Litwinów“).

„Visame pasaulyje žinoma drabužių kompanija nustebino nauja drabužių serija, sukurta birželio mėnesį prasidedančio pasaulio futbolo čempionato Rusijoje proga, – rašo „Wprost“. – Kompanija atkūrė SSSR laikų drabužius su komunistine simbolika: kūju ir pjautuvu. Itin griežtai naujuosius drabužius sukritikvo Lietuvos politikai“.

„Keletą savaičių prieš prasidedant pasaulio futbolo čempionatui Rusijoje kompanija „Adidas“ patiekė į rinką praėjusio amžiaus paskutiniojo dešimtmečio futbolininkų marškinėlių seriją. Rusijos futbolininkų marškinėliai virto Sovietų Sąjungos sportininkų apranga su užrašu USSR (anglišku SSRS atitikmeniu) ir komunistiniais simboliais herbe. Didžiausią pasipiktinimą sukėlė kūjis su pjautuvu“, – rašo „Wprost“.

„Prieš kontroversiškus „Adidas“ marškinėlius labiausiai protestavo lietuviai, čia įsitraukė net politikai, – tęsia „Wprost“. – Lietuvos užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius tviteryje paliko įrašą, kuriame paminėta nostalgija Rusijos imperijai. Lietuvos ambasadorius Jungtinėse Valstijose (Kęstutis Vaskelevičius. – Red.) pavadino „Adidas“ pasirinkimą netinkamu, neskoningu ir nepagarbiu nekaltų komunizmo aukų atminimui. Jis priminė, kad SSRS vardu daugiau kaip 20 milijonų žmonių buvo nužudyta, dar daugiau buvo ištremta, jie buvo kankinami“.

Adidas“ gana greitai reagavo į nepalankius komentarus. Kol apie šį skandalą nesuspėjo parašyti Vakarų žiniasklaida (be Lietuvos ir Ukrainos portalų apie šią aferą suspėjo parašyti dar vokiečiai), „Adidas“ paskelbė pareiškimą, kuriame sakoma, kad būtina peržiūrėti ir keisti marškinėlių apipavidalinimą“, – baigia savo straipsnį „Wprost“.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.