Sausio 13-osios simboliu tapusi neužmirštuolė sulaukė aštrios juvelyrės J. Lago kritikos

Sausio 13-osios simboliu tapusią neužmirštuolę jau kelerius metus, prisimenant tragiškuosius įvykius, į atlapą įsisega dažnas žmogus ar ja pasidabina savo socialinių tinklų paskyros nuotrauką.

 J.Lago pabrėžė, kad neužmirštuolė jau naudojama visame pasaulyje kaip Alzheimerio ligos simbolis. 
 J.Lago pabrėžė, kad neužmirštuolė jau naudojama visame pasaulyje kaip Alzheimerio ligos simbolis. 
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jan 14, 2019, 8:13 PM, atnaujinta Jan 15, 2019, 8:54 AM

Jau sulaukusią įvairių vertinimų neužmirštuolę šiemet kritikavo garsi dizainerė ir juvelyrė Jurga Lago. „Kad ir kaip gražu bebūtų – negalima liesti to, kas jau paliesta ir įprasminta. Dizaine tai vadinama kopijavimu, bet tebūnie nevykusi interpretacija“, – su portalu lrytas.lt dalijosi mintimis juvelyrė.

Juvelyrė J.Lago savo socialinio tinklo paskyroje sausio 13-ąją pasidalijo tokiais pasvarstymais: „Aš esu juvelyrė ir dizainerė. Mano darbas – apie simbolius, ženklus ir jų prasmę. Apie jų derinimą ir kokybę.

Neišstudijuota forma, neišmąstytas dizainas šiandien dažnas reiškinys, ir žinau – šiandien sunku išsiskirti, sunku sukurti ką nors naujo, kad daiktas liktų istorijai, nes laikas viską patikrina, kaip ir sąžininga konkurencija.

Todėl jums sakau – dizaineris, sukūręs mūsų neužmirštuolę, iš tiesų padirbėjo prastai. (Taip, ją kūrė dizaineris, kas nežino).

Kad mums, lietuviams, dažnai visur užtenka prastesnės kokybės? Kol nežinom – tebūnie. Juk kiekvienas dirbam savo darbą ir neprivalom visko suprasti.

Bet nuo šiandien jau žinosite – mums neužmirštuolę sukūręs žmogus nepadarė namų darbų ir ji mūsų atveju yra nekokybiško darbo pavyzdys. Prastai atliktas užsakymas, prastai išstudijuota užduotis, prastas produktas. Ar įsivaizduojate tokį feiką UK, JAV, Italijoj, Skandinavijoj, Prancūzijoj? Šalyse, kurios dizainą „skaito“ sklandžiau ir atidžiau stebi prekinių ženklų ir pan. kopijavimą.

Ši gėlelė jau turi savo įkrovą – ji yra Alzheimerio ligos simbolis visame sviete ir „nukopijuota nuo britų popio, nes gerus dalykus reikia nukopijuoti“! – sako neužmirštuolės autorius vienoje FB diskusijoje. Galima visaip išvedžioti, bet ženklas ir yra ženklas tam, kad būtų atpažįstamas, be išvedžiojimų. O apie lietuvių dizainerių kopijavimą? Tyliu. Juk kopijuoti = vogti!

Visos šalys turi savo valstybinius ženklus, sukurtus ar laiko patikrintus: herbus, šifruotes, simboliką. Tik mes, kaip kokie, atsiprašant, seno tėvo neišsilavinę vaikai – auksą keičiam į stiklo karolius, kaip papuasai?

Atsakingi kūrėjai nusipelno atsakingų užsakovų! Bet čia taip nebuvo ir šiandien ženklas kelia aistras, kaip ir bet koks negerai atliktas kitas darbas, kol laikas jį išstums velniop. Kas užsakė, patvirtino ir – neduokdie – sumokėjo už šitokį?.. Protingi, jeigu nieko negeba sukurti, saugo tai, ką patikrina laikas ir ką paveldi. Kitaip – ubago mentalitetas senus tėvų rūmus paverčia gipskartonio dėžėmis, tėvų auksą – plastmase. Kaip mano babytė sakydavo – „kodėl durnas? Todėl, kad biednas! Kodėl biednas? Todėl, kad durnas!“ ?

Viena iš sausio 13-ąją žuvusių aukų – Loreta Asanavičiūtė mokėsi ir mėgo juvelyriką. Teko skaityti.

#Amazon Neužmirštuolė – help yourself.“

Lrytas.lt paprašyta, J.Lago išplėtojo savo nuomonę.

„Dar pridurčiau, kad nereikia painioti dekoro su simboliu. Dekorui užtenka grožio ir gamtos kopijavimo, tačiau to nepakanka simboliui. Prieš imantis užsakymo, privalu išstudijuoti, kas ką darė iki tavęs pasaulyje, ar nėra panašių, ką jie reiškia. Kiekvieną liniją, spalvas, formą, o ne imti ir daryti tai, kas jau sukurta ir turi prasmę, turi savo istoriją.

Kad ir kaip gražu bebūtų – negalima liesti to, kas jau paliesta ir įprasminta. Dizaine tai vadinama kopijavimu, bet tebūnie nevykusi interpretacija“, – dalijosi mintimis juvelyrė.

Ji pabrėžė, kad neužmirštuolė jau naudojama visame pasaulyje kaip Alzheimerio ligos simbolis.

„Galima visaip sukti uodegas ir išvedžioti, bet ženklai, logotipai ir simboliai tam ir yra, kad būtų aiškūs. Nežinau apie neužmirštuolės autorines teises, gal jos neapsaugotos, tačiau vis dėlto profesionalumo mūsų situacijoje nedaug.

Ir turime imti pagaliau suvokti, kad pasaulis jau daug ką sukūrė, ne mes vieni jame gyvename, turime domėtis.

Juk neimtume „interpretuoti“ svastikos? Ar kad ir kokio „Chanel“ visiems žinomo ženklo? Aiškaus, žinomo simbolio. Jų yra daugybė, su savomis paskirtimis, ir nėra paprasta šiandien sukurti ką nors naujo, bet tam ir dirbame visi savo darbus, kad atliktume kokybiškai ir nepriekaištingai.

Ir dar – kam ieškoti to, ko neužkasei? Lietuva turi savo ženklus! Užtenka juos moderniai interpretuoti ir nereikės ieškoti kitų“, – aiškino J.Lago.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.