Metrologai: vėžės plotis keleiviams tai nė motais, saugumui – ypač svarbu

Lipdamas į traukinį tūlas keleivis nesusimąsto, kiek specialistų ir tarnybų triūsia, kad geležinkelio transportas pateisintų saugiausios transporto rūšies vardą.

 Tam, kad eismas būtų saugus, specialistai atlieka vėžės techninės būklės stebėseną, patikras, tyrimus bei ekspertizes.<br> V.Ščiavinsko nuotr. 
 Tam, kad eismas būtų saugus, specialistai atlieka vėžės techninės būklės stebėseną, patikras, tyrimus bei ekspertizes.<br> V.Ščiavinsko nuotr. 
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

May 24, 2020, 12:00 PM

„Tam, kad traukinys galėtų saugiai riedėti, geležinkelio vėžės plotis atskirose jos dalyse gali skirtis vos vienu dviem milimetrais, o kryžmėse bei iešmuose šie nuokrypiai turi būti dar mažesni. Ten jau didelę reikšmę turi ir milimetro dalys.

Tai liečia ir elektros prietaisus. Vos 0,25 – 0,35 volto įtampos svyravimas bėgių grandinėse jau yra ribinis.

Jei, tarkime, elektros įtampa viršys nustatytą reikšmę, traukiniui užvažiavus ant bėgių, grandinė nebus užtrumpinta ir operatorius paprasčiausiai „nematys“, kad bėgiais rieda traukinys“, – sakė jau 40 metų šioje srityje dirbantis bendrovės „Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ Diagnostikos departamento Metrologijos laboratorijos technikos vadovas Antanas Bankauskas.

Paskutinės dienos nelaukia

Tam, kad geležinkelio eismas būtų saugus, specialistai atlieka techninės būklės stebėseną, patikras, tyrimus bei ekspertizes.

„Visa tai daroma specialiais prietaisais, kurių rodmenų patikimumas abejonių kelti negali. Kad žinotum, jog patikros rezultatai yra patikimi ir teisingi, patikrai naudojamus prietaisus reikia tikrinti ir kalibruoti. O tai – jau metrologijos specialistų užduotis“, – sako A. Bankauskas.

Didelę darbo patirtį turintis specialistas sako, kad per kelis dešimtmečius pasikeitė ne tik geležinkelio infrastruktūroje naudojami matavimo prietaisai, bet ir jų teisinis statusas. Dalis jų buvo įtraukta į Lietuvos valstybės registrą. O tai reiškia, kad juos privaloma reguliariai tikrinti sertifikuotose metrologijos laboratorijose.

„Dabar naudojame matavimo prietaisus, kurie yra ne tik tikslesni, bet ir nurodo daugiau matuojamo objekto parametrų. Didžiąją dalį į valstybės registrą įtrauktų prietaisų mes vežame tikrinti į Vilniaus metrologijos centrą (VMC). Kitą dalį tikriname savo sertifikuotoje metrologijos laboratorijoje.

Tikrindami matavimo įrangą mes ne tik laikomės nustatytų terminų, bet dar atliekame ir tarpinius patikrinimus. Jei, tarkime, svarbaus matavimo prietaiso patikros ciklas yra dveji metai, mes jį apsidrausdami savo laboratorijoje dar patikriname kas tris mėnesius. Prietaisas yra tik mechanizmas, kuris veikiamas išorinių veiksnių gali sugesti, o užtikrinant saugumą geležinkelių infrastruktūroje to negalima leisti“, – sako A. Bankauskas.

Bendradarbiauja jau seniai

Pasak „Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ Diagnostikos departamento Metrologijos laboratorijos vadovo Raimondo Buckaus, jų laboratorijoje tikrinama ir kalibruojama apie 80 procentų geležinkelio infrastruktūroje naudojamų matavimo prietaisų.

„Didžiąją mūsų pačių tikrinamų matavimo prietaisų dalį sudaro šablonai, kuriais matuojamas bėgių ilgis, plotis, pasvirimo kampas bei pačios vėžės plotis. Kita dalis prietaisų tikrinama VMC. Ten atliekamas šių matavimo prietaisų kalibravimas ir patikra“, – tikina R. Buckus.

Su VMC specialistai dirba jau seniai. Bendradarbiavimas suintensyvėjo pernai, kai buvo paskelbtas geležinkelio infrastruktūros matavimo prietaisų kalibravimo ir patikros paslaugų pirkimo konkursas ir didžiąją šio užsakymo dalį laimėjo VMC.

Anot R. Buckaus, Vilniaus metrologijos centro vizitinė kortelė – patikimumas, atliktų darbų kokybė bei greitas jų atlikimo terminas, be to, santykiai su VMC specialistais lankstūs – prireikus bet kada galima į juos kreiptis.

Laimėjo skelbtą konkursą

Kaip sako VMC viešųjų pirkimų projektų vadovė Aida Plauškienė, VMC nuolat dalyvauja viešuosiuose pirkimuose – metrologijos paslaugos teikiamos ligoninėms, mokykloms bei kitoms valstybinėms įstaigoms ir organizacijoms, o taip pat ir privataus sektoriaus įmonėms, tarp jų ir tokiems gigantams, kaip koncernas „ORLEN Lietuva“, bendrovė „Ignitis“.

Pasak A. Plauškienės, „Lietuvos geležinkelių“ skelbtas konkursas buvo išties didelis. Jis buvo suskaidytas į 46 dalis.

„Mes dalyvavome 45 skelbto konkurso dalyse ir laimėjome 31 šio konkurso dalį. Galiu pasakyti, kad per šį viešą pirkimą mums atiteko pagrindinis užsakymas atlikti prietaisų metrologinę patikrą ir kalibravimą“, – sako A. Plauškienė.

Bendra VMC laimėtų konkursų, kuriuos skelbė „Lietuvos geležinkeliai“, sutarčių suma nuo 2015 metų viršija 200 tūkst. eurų.

„Bendradarbiaudami su jais tikriname ir kalibruojame įvarius cheminių parametrų prietaisus, tokius kaip dujų analizatoriai, pH-metrai, areometrai, konduktometrai, taip pat geometrinių, slėgio, temperatūros, masės bei elektrinių dydžių matavimo prietaisus“ – sako E. Lesutytė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.