Davė laiko iki vasaros galo: jei situacija nesikeis, statybininkų rinkoje taps per daug

Pasibaigus karantinui, darbuotojai iš Ukrainos ir Baltarusijos į Lietuvą gali atvykti paprasčiau. Pasak Migracijos departamento vadovės Evelinos Gudzinskaitės, nuo šiol į Lietuvą galės atvykti ne tik užsieniečiai, nuolat gyvenantys šalyje ar turintys jau galiojantį leidimą dirbti, bet ir gausiantys nacionalines darbo vizas.

Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>T.Bauro nuotr.
Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>T.Bauro nuotr.
Dėl karantino apribojimų vežėjai didelių problemų įsivežant darbuotojus nepatyrė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dėl karantino apribojimų vežėjai didelių problemų įsivežant darbuotojus nepatyrė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dėl karantino apribojimų vežėjai didelių problemų įsivežant darbuotojus nepatyrė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dėl karantino apribojimų vežėjai didelių problemų įsivežant darbuotojus nepatyrė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>M.Patašiaus nuotr.
Statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Paulius Viluckas, Izabela Kuzmicka, BNS

2020-06-18 08:39

„Baltarusiai, ukrainiečiai galės atvykti, jeigu jie gaus nacionalinę vizą darbo pagrindu. Jie turės kreiptis į Lietuvos ambasadą arba į vizų centrus, kurie išduoda nacionalines vizas darbo pagrindu, – naujienų agentūrai BNS sakė E.Gudzinskaitė. – Palengvinimas tas, kad bus galima atvykti su darbo vizomis“.

Sveikatos apsaugos ministro atstovė Lina Bušinskaitė pranešė, kad pasibaigus karantinui darbuotojams iš trečiųjų šalių nebelieka privalomo nurodymo atvykus į Lietuvą izoliuotis 14 dienų, saviizoliacija bus rekomendacinė.

Nepaisant to, ji sako, kad jei dėl šios rekomendacijos nepaisymo bus užkrėsti kiti žmonės, jos nesilaikiusiems gali grėsti teisinė atsakomybė.

„Reikėtų žinoti tai, jei dėl jos nesilaikymo bus užkrėsti kiti ar patirs žalą sveikatai, už tai gali būti pritaikyta administracinė, teisinė atsakomybė. Tad labai rekomenduotume atvykus į Lietuvą laikytis rekomendacijų, o ne skubėti iškart į darbus“, – pabrėžė ji.

E.Gudzinskaitė sako, kad šiuo metu neįmanoma prognozuoti, kiek pasibaigus karantinui į Lietuvą plūstels darbuotojų iš Baltarusijos ir Ukrainos, kuriose epidemiologinė situacija yra gerokai blogesnė nei Baltijos šalyse.

„Jeigu skaičiuotume, kad ekonomika nuo karantino nenukentėjo ir viskas vyksta kaip iki jo, manau, kad tokių užsieniečių bus ne vienas tūkstantis. Gali būti 5-8 tūkst., kurie kreipsis dėl nacionalinių vizų“, – sakė Migracijos departamento vadovė.

Vežėjai antplūdžio neprognozuoja

Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ vadovas Mečislovas Atroškevičius sako, kad dėl karantino apribojimų vežėjai didelių problemų įsivežant darbuotojus nepatyrė.

Pasak jo, taip buvo todėl, kad dauguma Lietuvos transporto sektoriuje dirbančių ukrainiečių ir baltarusių turi nuolatinį leidimą gyventi šalyje, todėl jiems buvo leidžiama kirsti sieną.

„Problema gal buvo naujiems, kurie norėjo atvykti, įforminti naujas vizas. Laikinai nedirbo mūsų konsulatai, nepriėmė naujų dokumentų. Bet tie, kurie turėjo darbo sutartis, jie atvykdavo į Lietuvą kaip į nuolatinę darbo vietą – jiems ribojimai nebuvo taikomi“, – sakė M.Atroškevičius.

Anot jo, karantino panaikinimas gali būti aktualus naujai dirbti atvažiuojantiems asmenims, tačiau jų paklausa neturėtų būti labai didelė dėl sulėtėjusios ekonomikos.

„Galbūt naujiems darbuotojams tai aktualu, bet jūs matote, kad rinkoje situacija yra tokia, jog nuolatinis darbuotojų poreikis yra, bet šiuo metu tikrai darbų yra apmažėję. Kol rinka atsistatys, labai didelio poreikio naujiems darbuotojams galbūt ir nebus“, – teigė vežėjų atstovas.

M.Atroškevičius neabejoja, kad jei vis tik bus naujai atvažiuojančių darbuotojų iš Baltarusijos ir Ukrainos, vežėjai visas rizikas suvaldys.

„Mes tikrai gauname rekomendacijas, jas vykdome, platiname savo nariams“, – pabrėžė jis.

Statybininkų išvažiavo nedaug

Panaši situacija buvo ir statybų sektoriuje. Lietuvos statybininkų asociacijos vadovas Dalius Gedvilas sako, kad, vos paskelbus karantiną, iš šalies išvažiavo tik maža dalis darbuotojų, o turėję darbo vizas liko Lietuvoje.

„Tie užsieniečiai, kurie turėjo darbo vizas, dauguma jų liko Lietuvoje, kadangi, matyt, nelengvai gavo vizą ir buvo darbo, tai jie ir dirbo“, – BNS sakė D.Gedvilas.

Pasak jo, daug privačių statybų projektų šiuo metu sustabdyta, o įmonės darbo turi tik anksčiau pradėtuose projektuose.

Todėl, kaip aiškina D.Gedvilas, kyla rizika, jog iki vasaros pabaigos šiuos projektus įvykdžius ir neatsiradus naujų projektų, šalies statybų sektoriui ne tik nereikės naujų darbuotojų, tačiau apskritai atsiras statybininkų perteklius.

„Jeigu naujų projektų neatsiras, tai metų pabaigoje matysime, kad yra statybininkų perteklius Lietuvoje arba tie patys statybininkai emigruos ieškodami darbo Vokietijoje, kuri šiuo metu labai stipriai stimuliuoja savo statybų rinką. Visi manome, kad, nepaisant „Brexit“, dalis gali išvažiuoti į Jungtinę Karalystę“, – sako asociacijos vadovas.

„Lietuvoje, jeigu nebus kokių konkrečių veiksmų, matysime kritimą. Įmonės bijos prisiimti naujų žmonių“, – pridūrė jis.

D.Gedvilo teigimu, Lietuvos statybų sektoriuje dirba sąlyginai nedaug darbuotojų iš Baltarusijos ir Ukrainos – visame sektoriuje pernai metų pabaigoje dirbo 100-110 tūkst. žmonių, legaliai dirbantys baltarusiai ir ukrainiečiai sudarė tik apie 2,5 tūkst.

Pasak pašnekovo, statybose užtikrinti saugumą gana nesunku, kadangi didelė dalis darbo vyksta atvirame ore, o patys statybininkai išmoko karantino pamokas.

„Jeigu kolektyve kyla epidemija, gali būti neįvykdyta viena ar net keletas sutarčių. Šito statybininkai bijo ir vadovai skiria nemažai dėmesio, netgi yra įsakymai, kurie draudžia važiuoti visuomeniniu transportu, reikalauja, kad darbininkai važiuotų atskirais automobiliais“, – teigė jis.

Baltarusija ir Ukraina viruso plitimo kol kas nesuvaldė – ten pastarosiomis dienomis per parą patvirtinama maždaug po 600-700 naujų užsikrėtimo virusu atveju.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.