Ministerija dėlioja trejų metų akcizų planą – ją ragina atsižvelgti į besikeičiančius vartojimo įpročius

Pastarųjų metų pokyčiai tabako produktų rinkoje rodo, kad nuo 2017 m. iki tol augę cigarečių pardavimai ėmė kristi, tuo pat metu pradėjo populiarėti alternatyvūs tabako produktai, tarp jų ir kaitinamojo tabako (vadinamojo „Heets“) gaminiai. Kaip nurodo Finansų ministerija, perskaičiavus šių produktų pardavimų augimą vienetais matyti, kad tai didžiąja dalimi atitiko cigarečių pardavimų kritimo apimtis.

Pastarųjų metų pokyčiai tabako produktų rinkoje rodo, kad nuo 2017 m. iki tol augę cigarečių pardavimai ėmė kristi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pastarųjų metų pokyčiai tabako produktų rinkoje rodo, kad nuo 2017 m. iki tol augę cigarečių pardavimai ėmė kristi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ministerija teigia, kad kaip viena iš kaitinamojo tabako produktų populiarumo augimo priežasčių gali būti įvardijama patraukli kaina.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Ministerija teigia, kad kaip viena iš kaitinamojo tabako produktų populiarumo augimo priežasčių gali būti įvardijama patraukli kaina.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas.<br>T.Bauro nuotr.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

May 7, 2021, 11:00 AM, atnaujinta May 7, 2021, 11:02 AM

Ministerija teigia, kad kaip viena iš kaitinamojo tabako produktų populiarumo augimo priežasčių gali būti įvardijama patraukli kaina: pernai, padidinus akcizų tarifą 65 proc., kaitinamojo tabako produktų kaina išliko konkurencinga, o pardavimai 2020 m., lyginant su 2019 m., augo 1,5 karto.

Reikia pastebėti, kad šių metų kovą akcizas tabako gaminiams pakilo: cigaretės pabrango 0,13 euro, o kaitinamajam tabakui vadinamasis „nuodėmės“ mokestis liko toks pat. Skaičiuojama, kad cigarečių ir kaitinamojo tabako gaminių apmokestinimo akcizais skirtumas – 3,84 karto. Valstybinė mokesčių inspekcija savo ruožtu nurodo, kad kaitinamojo tabako produktų kainoje akcizas sudaro penktadalį, įprastuose tabako gaminiuose – 60 proc. kainos.

Kone visa sulaikoma kontrabanda – tradicinės cigaretės

Tuo metu Lietuvos muitinė skelbia per tris šių metų mėnesius sulaikiusi apie 3,4 mln. pakelių cigarečių ir 46 tonas tabako. Tarp jų kaitinamojo tabako kontrabanda tesudarė vos 20 pakelių, kai pernai per tą patį laikotarpį – 980 pakelių. Skaičiuojant eurais, 20 pakelių vertė – 69 eurai, įprastų cigarečių 3,4 mln. pakelių – 13,5 mln. eurų.

„Kaip matote kaitinamojo tabako kiekiai, šimtai ar dešimtys pakelių, bendrame tradicinių cigarečių kontrabandos – milijonai pakelių – sraute tokie nedideli, kad kol kas vargu ar galima kalbėti apie reikšmingesnes tendencijas.

Sutiktume, kad iš esmės kone visa sulaikoma rūkalų kontrabanda yra tradicinės cigaretės. Kaitinamojo tabako dalis yra statistiškai nežymi“, – komentavo Muitinės kriminalinės tarnybos atstovas Gediminas Kulikauskas.

Tokius akivaizdžius įprastų cigarečių ir kaitinamojo tabako kontrabandos skirtumus jis aiškina tuo, kad kaitinamojo tabako vartotojai savo amžiumi ir turtine padėtimi tradiciškai labiau siejami su asmenimis, nelinkusiais remti šešėlio. Anot G.Kulikausko, akivaizdu, kad Lietuvos ir Vakarų Europos – didesnė įvežamų cigarečių kontrabandos dalis yra tranzitinė, t. y. skirta Vakarų Europos rūkoriams – juodojoje rinkoje kur kas didesnė paklausa tradicinėms cigaretėms.

Planas trejiems metams

Finansų ministerija ateinantiems trejiems metams rengia akcizų planą. Jos atstovai teigia, kad numatoma išlaikyti iki trejų metų akcizų plano formatą kaip ilgesnio laikotarpio kryptį brėžiantį dokumentą, kuriuo užtikrinamas politikos prognozuojamumas.

„Tai – esminė savybė, kurios siekiame nekeisti. Tą esame pabrėžę ir Vyriausybės programoje, todėl skubotų sprendimų dėl akcizų tarifų didinimo neplanuojame“, – teigiama ministerijos komentare.

Vis dėlto kol kas apie detalesnes gaires, kaip galėtų keistis akcizai, nekalbama. Esą sprendimai dėl šio mokesčio bus priimami išdiskutavus apmokestinimo efektyvumo, poveikio sveikatai ir kitus aspektus, tačiau kol kas dar kiek per anksti detalizuoti, kokie jie gali būti.

Ragina atsižvelgti į tendencijas

„Mano nuomone, akcizų politika turėtų atidžiai sekti besikeičiančius vartojimo įpročius ir atitinkamai paskirstyti mokestinę naštą.

Priimant sprendimus svarbu atsižvelgti ir į tai, jog esame tranzitinė šalis. Mūsų sienas kerta dideli kontrabandos srautai, skirti visai Europai. Dalis jų nusėda ir Lietuvoje.

Todėl prieš didindami akcizus turime įvertinti ir galimai išaugsiantį kontrabandinių gaminių vartojimą Lietuvoje“, – apie tai, į ką derėtų atkreipti dėmesį rengiant naująjį akcizų planą, kalbėjo Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas.

Muitinės kriminalinės tarnybos atstovas G.Kulikauskas atkreipia dėmesį: kainų skirtumas tarp skirtingų valstybių, tradiciškai įvardinamas kaip vienas iš veiksnių, lemiančių kontrabandos apimtis. Iš kitų kontrabandos apimtims įtaką darančių veiksnių minima bendra ekonominė situacija, gyventojų užimtumas ir šešėlio tolerancija.

„Sudėtinga prognozuoti, kaip keisis tabako gaminių kontrabanda, bet iš šių metų tendencijų nepanašu, kad ji mažės. Pernai sulaikėme didžiausią nelegalių rūkalų kiekį Lietuvos muitinės istorijoje – 16,6 mln. pakelių cigarečių. 2019–ieji irgi buvo rekordiniai, kai atitinkamai sulaikyta 8,2 mln. pakelių“, – sakė G.Kulikauskas.

Finansų ministerijos atstovai nurodo, kad naujasis planas rengiamas atsižvelgiant į akcizais apmokestinamų prekių kainų, rinkos tendencijų, vartojimo pokyčius, juos lemiančius veiksnius, kaimyninių šalių politiką ir galimą poveikį šešėlinei rinkai.

„Akcizų tarifo didinimas, kai sukuriamos objektyvios apsunkinančios priežastys įsigyti žalingų sveikatai produktų – produkto kaina didėja, o perkamoji galia mažėja – yra viena iš priemonių siekiant daryti įtaką visuomenės įpročių keitimui. Ministerijos vertinimu, nuosaikūs tolesni akcizų pokyčiai neturėtų reikšmingai paveikti kontrabandos apimčių šiame rinkos segmente“, – teigiama ministerijos komentare.

Galutinius sprendimus dėl akcizų priims parlamentarai Seime.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.