„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) jau pranešė kompanijai „Belaruskalij“, kad Vyriausybės sprendimu sutartis dėl kalio trąšų gabenimo per Lietuvą bus nutraukta.
Tai galėjo būti padaryta dar gruodžio pradžioje, kai Baltarusijos kompanijai įsigaliojo JAV paskelbtos sankcijos. Tačiau LTG iš „Belaruskalij“ dar iki šios datos sulaukė avanso už būsimas paslaugas, todėl trąšos gabenamos iki šiol.
Baltarusių kompanija, kaip paskelbė agentūra BNS, remdamasi LTG informacija ketina reikalauti nuostolių atlyginimo, nors apie jų dydžius neužsimenama. Sutartis su LTG dėl trąšų tranzito turėjo galioti iki kitų metų pabaigos.
Tačiau Vyriausybei apsisprendus ją nutraukti nuo vasario geležinkelių įmonė gavo trijų Baltarusijos bendrovių – „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK), „Belintertrans“ ir „Belkali-Migao“, kurioms sankcijos netaikomos, prašymus vežti kalio trąšas. Jį pateikė ir Lietuvos įmonė „Lit Salt Trade“, importuojanti iš „Belaruskalij“ druską.
„Belintertrans“ ir „Belkali-Migao“ prašymai buvo atmesti, nes šios įmonės arba neturi sutarčių su LTG, arba jos jau nebegalioja.
Tuo metu dėl BKK bei „Lit Salt Trade“ geležinkelių kompanija kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją.
Tą patį ketinama padaryti ir dėl vėliausiai gauto kaimyninės šalies bendrovės „Belintertrans Baltik“ prašymo.
„Vyriausybė yra priėmusi sprendimą dėl LTG ir „Belaruskalij“ 2018 m. sudarytos sutarties nutraukimo. Tačiau nėra priimto aiškaus draudimo vežti kalio trąšas pagal kitas sutartis.
Todėl ateityje gali susiklostyti situacija, kad esami ar potencialūs klientai pateiks prašymus gabenti baltarusiškas trąšas remdamiesi tarptautiniuose susitarimuose ir taisyklėse įtvirtintais būdais.
Tuomet norint atsisakyti vežti baltarusiškas kalio trąšas ir taip stabdyti jų tranzitą per Lietuvą LTG bus reikalingas tvarus teisinis pagrindas.
Jeigu be jo LTG atsisakytų vežti kalio trąšas, tai sukeltų ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei riziką“, – aiškinama „Lietuvos geležinkelių“ pranešime.