Iš darbo Australijoje atleistas kaunietis sėkmę atrado technologijų lopšyje

Kaunas turi potencialo tapti Lietuvos San Francisku, miestu, kuriame greitai plinta technologijos ir yra tam reikalinga infrastruktūra, sakė pasaulio informacinių technologijų lopšyje Silicio slėnyje (San Franciskas, JAV) dirbantis Julius Narkus.

Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“<br>Montažas
Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“<br>Montažas
Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“
Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“
Rinkodaros personalizacijos platformos „Boomtrain“ marketingo operacijų vadovas lankėsi Kaune ir Vytauto Didžiojo universiteto mokslo ir inovacijų forume „Social Code“<br>Ekrano nuotr.
Rinkodaros personalizacijos platformos „Boomtrain“ marketingo operacijų vadovas lankėsi Kaune ir Vytauto Didžiojo universiteto mokslo ir inovacijų forume „Social Code“<br>Ekrano nuotr.
Prisijungęs prie „Boomtrain“ Silicio slėnyje JAV J.Narkus buvo dukart paaukštintas jau pirmaisiais metais ir prisidėjo prie kompanijos naujų pajamų padidėjimo net 70 procentais.<br>„Wikipedia.org“
Prisijungęs prie „Boomtrain“ Silicio slėnyje JAV J.Narkus buvo dukart paaukštintas jau pirmaisiais metais ir prisidėjo prie kompanijos naujų pajamų padidėjimo net 70 procentais.<br>„Wikipedia.org“
Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“<br>AFP/Scanpix nuotr.
Silicio slėnyje dirbantis J.Narkus: „Nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijuodamas, teikia pranašumų rinkoje.“<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Martynas Gedvila („Lietuvos rytas“)

Oct 23, 2016, 7:16 PM, atnaujinta May 10, 2017, 8:31 AM

Rinkodaros personalizacijos platformos „Boomtrain“ marketingo operacijų vadovas lankėsi Kaune ir Vytauto Didžiojo universiteto mokslo ir inovacijų forume „Social Code“ skaitė pranešimą apie socialinių inovacijų padėtį Baltijos šalyse ir Europoje.

J.Narkus – kaunietis, vos per šešerius metus baigęs teisės studijas Anglijoje ir įsidarbinęs Australijoje, svarbiausiose pradedančių įmonių (angl. startup) erdvėse Sidnėjuje ir Londone.

Prisijungęs prie „Boomtrain“ Silicio slėnyje JAV jis buvo dukart paaukštintas jau pirmaisiais metais ir prisidėjo prie kompanijos naujų pajamų padidėjimo net 70 procentais.

– Studijavote teisę, tačiau nusprendėte įsidarbinti technologijose. Kas jums labiausiai padėjo sėkmingai pereiti į kitą sritį?

– Pastebėjau, kad net ir tie, kurie baigia sau patinkančias studijas ir sėkmingai įsidarbina, kartais nėra įsitikinę, ar daro tai, ką nori, tačiau bijo ką nors keisti. Aš pats mokiausi teisės, tačiau dar studijuodamas Australijoje pradėjau dirbti technologijos įmonėse ir pamažu pamačiau, kad man patinka kitoks darbo pobūdis greitai augančioje mažoje kompanijoje.

Per tuos dvejus metus, kai studijavau ir dirbau, įgijau daug pasitikėjimo savimi ir išdrįsau išvažiuoti į pačią geriausią pradedančiųjų įmonių erdvę pasaulyje – Silicio slėnį JAV. Manau, būtent darbas studijų metu man ir padėjo įgyti pasitikėjimo ir įgūdžių, be kurių nebūčiau išdrįsęs dirbti visai kitoje srityje.

– Tačiau kaip sužinoti, kokia sritis yra tau artimiausia?

– Galima pritaikyti tokį principą, kurį taiko ir mažos augančios kompanijos – eksperimentus, kai produktas testuojamas su nedidele žmonių grupe ir žiūrima, ar jį galima paleisti į rinką.

Panašiai galima eksperimentuoti ir čia. Pavyzdžiui, jei domiesi piešimu, o dirbi visai ką kita, vakarais ar savaitgaliais gali praleisti daugiau laiko piešdamas, bendrauti su tos srities atstovais, eiti į mokymus, domėtis karjeros galimybėmis. Nebūtina dėl to mesti darbo – užtenka praleisti kokias 4 valandas per savaitę tuo užsiimant ir žiūrėti, ar tau ir toliau tai patinka.

Šiais laikais, kai visiems prieinama tiek daug žinių, TED kalbų, internetinių kursų geriausiuose pasaulio universitetuose, galima bet kuriai sričiai skirti laiko ir įsivertinti net dirbant kitą darbą.

Neseniai perskaičiau Roberto Greene’o knygą „Meistriškumas“ („The Mastery“), kurioje analizuojama apie 30 pasaulio genijų, nuo Beethoveno iki Charleso Darwino, ir kalbama, kaip pasiekti aukščiausią lygį pasirinktoje srityje.

Pirmas lygis yra mokykla arba universitetas – tai pašaukimo atradimo laikotarpis. Kitas lygis – patirties įgijimas, pirmi darbai studijuojant, kai įgyji įgūdžių arba vis dar ieškai savęs.

Jaunimas pats turi imtis iniciatyvos – pavyzdžiui, per kelis mėnesius atlikdamas praktiką pradedančiojoje įmonėje gali tikrai daug išmokti. Ir nereikia tikėtis iškart rasti gerą darbą – vien tai, kad pradedi dirbti studijų laiku, suteikia tau pranašumą rinkoje.

– O kaip dėl pačių studijų? Šiandien vis garsiau kalbama, kad didesnę naudą žmogui dabartinėje rinkoje suteikia platus išsilavinimas, daugiau bendrų žinių, nei tik vienos siauros specialybės žinios. Ar sutiktumėte?

– Be abejo, platus išsilavinimas turi didelę praktinę naudą. Kaip savo knygoje mini ir TED konferencijų vadovas Chrisas Andersenas, šiandien pasaulyje veikia žinių ekonomika. Pramoniniame amžiuje žmonės skirdavo 20 metų vieno amato mokymuisi, o paskui dirbdavo toje srityje. Tačiau šiandien tokie labai specifiniai dalykai dažnai patikimi kompiuteriams, dirbtinis intelektas vis gerėja ir jo panaudojimo būdai plečiasi.

Todėl žmogui svarbiau tampa suvokti kontekstą, kaip skirtingos sritys dera kartu – tai ypač svarbu versle. Reikia išmanyti ne vien rinkodarą, socialinių medijų procesus, bet ir pardavimus, kaip veikia rinka ir t. t. Tokios bendro pobūdžio žinios, kurių žmogus vien savo specialybėje galbūt neišmoksta, yra labai svarbios.

Taip pat paplitęs manymas, kad mokydamasis specialybės įgyji tik specifinių žinių – pavyzdžiui, teisės studijose mokaisi tik teisės. Bet juk išmokdamas matematikos kartu įgyji naudingų įgūdžių, tokių kaip analizė, problemų sprendimas, mąstymas. Apie tai dažnai pamirštama.

– Esate sukaupęs didelę patirtį dirbdamas pradedančiosiose įmonėse. Jūsų nuomone, kokiems žmonėms toks darbas yra tinkamiausias?

– Darbas pradedančiosiose kompanijose dabar ant bangos, visi įsivaizduoja, kad smagu ten dirbti ir daug pasiekti. Tačiau yra ne tik teigiamų, bet ir neigiamų pusių – didesnė rizika prarasti darbą, viskas greitai keičiasi, reikia mokėti prisitaikyti.

Jei mėgsti vykdyti sudarytą planą, toks darbas tikriausiai ne tau. O jei darai A, bet manai, kad galima padaryti ir B bei C, nors tai nėra tavo kompetencija ar pareiga, gali tai padaryti, nes pradedančiojoje įmonėje pareigų apibrėžimas platesnis. Žmogiškųjų išteklių ir pinigų ribotumas priverčia kiekvieną darbuotoją būti atsakingą už kompanijos misiją ir tiesiog daryti tai, kas tuo metu atneš daugiausia naudos.

Darbas tokiose įmonėse netiks tiems, kurie mėgsta struktūrizuotą darbą, arba tiems, kurie dirba nuo 9 iki 17 val. ir išėję mėgsta apie darbą negalvoti – greitai augančiai kompanijai tenka skirti kartais beveik visą savo laiką, ypač jei esi vienas pagrindinių darbuotojų.

Kalbant apie privalumus, galima paminėti bendras žinias – augančioje kompanijoje gali daug išmokti iš kitų savo komandos žmonių, patobulinti komandinio darbo įgūdžius, o tada greičiau gauti daugiau atsakomybės.

– Koks buvo jūsų paties kelias dirbant pradedančiosiose įmonėse?

– Pirma kompanija, prie kurios prisijungiau dar Australijoje, buvo turizmo srityje. Dirbau su australu, turėjusiu lietuviškas šaknis. Nuo pat pradžių gerai sutarėme, daug juokavome. Bet vieną dieną jis man staiga pasakė: „Pinigų nedaug, produkto negalėsime paleisti į rinką. Gali važiuoti namo.“ Buvo šioks toks šokas. Man, kaip teisės studentui, iškart kilo minčių apie kontraktų teisę, kad bus pamoka būsimuose darbuose iš anksto suderinti potencialias darbo nutraukimo sąlygas.

Tokia pradžia šiek tiek užgrūdino, bet tas australas padėjo rasti kitą darbą.

O antras darbas buvo vėl mažoje 3–5 žmonių komandoje. Kai po keturių mėnesių darbo išvykau į Angliją baigti teisės mokslų, tos kompanijos įkūrėjas patikėjo man plėtoti verslą Europoje, parodydamas didelį pasitikėjimą. Teko daryti viską – nuo pardavimo, klientų sėkmės iki rinkodaros strategijų.

Na, o kompanijoje „Boomtrain“ iš pradžių dirbau pardavimo plėtros srityje – neturėjau daug patirties, bet nebijojau savęs išbandyti visiškai kitokiame darbe ir tai labai padėjo. Vėliau perėjau į aukštesnes vadovaujamas pareigas, kur svarbiau samdyti žmones, atsakyti už komandą, o tai pakeitė mąstymą – suvokiau, kad svarbu ne tik tai, ką darai pats, bet ir ką daro visi kaip komanda.

– Jums teko dirbti trijuose skirtinguose žemynuose – Europoje, Šiaurės Amerikoje ir Australijoje. Ar pastebėjote didesnių kultūrinių skirtumų?

– Skiriasi labai paprasti dalykai, pavyzdžiui, elektroninio pašto kultūra. Anglijoje visi rašo labai mandagiai ir formaliai, kaip mokoma mokykloje. O Australijoje net vadovai, aukštas pareigas einantys žmonės kreipiasi „Sveikas, drauge“ („Hi mate“), visiškai laisvai. Anglijoje tai gal net laikytų įžeidimu. Na, o Amerikoje yra vidurinis variantas – pagarbiai, bet ne per daug oficialiai.

Australijoje žmonės mėgsta po darbo eiti į paplūdimį, yra labiau atsipalaidavę, bet tikrai ne mažiau dirbantys ar tinginiai. Man ten buvo labai smagu dirbti. Atsikėlęs iš ryto anksti galėdavau nubėgti į paplūdimį su banglente, o tada grįžti į darbą. Arba eiti paplaukioti vakare, nes ten nuolat geras oras. Taip pat ten populiaru išvažiuoti studijuoti į užsienį. Žmonės labai jaučia, kad jie atskirti nuo viso pasaulio ir labai gražiai atsiliepia apie Europą ir Ameriką. Kaip mes Australiją vadiname svajonių šalimi, taip jie apie Europą galvoja ir vos atsiradus progai stengiasi išvažiuoti.

Silicio slėnis garsėja labai sunkiu darbu, ten žmonės net atostogaudami retai atsiplėšia nuo darbo. Atostogos JAV būna tik 14 dienų per metus, visiškai mažai. Anglijoje net 28 ar 20 atrodydavo kaip labai mažai. Bet mano patirtis JAV yra lyg burbule, nes visada buvau tik Kalifornijoje, San Franciske, kuris labai skiriasi nuo likusios Amerikos dalies, pavyzdžiui, šalies vidurio.

– Anksti pradėjote keliauti, pamatėte pasaulio – kokią įtaką tai turi pasaulėžiūrai?

– Pagyvenęs trijuose žemynuose supranti, kad visi žmonės yra labai panašūs. Gali būti paviršutiniškų skirtumų – rasė, plaukų spalva, užsiėmimas, bet visus žmones motyvuoja tie patys dalykai, jie turi tas pačias silpnybes. Tą supratus išauga pasitikėjimas savimi. Be to, pamatai, jog net ir daug pasiekę savo sričių specialistai, uždirbę milijonus, geriausi mokslininkai ar teisininkai iš tiesų yra paprasti, nesusireikšminę.

Kai atsidūriau Silicio slėnyje, vienas geriausių patarimų man buvo „Būk geras“ („Be good“). Atsimenu, turėjau tokį pokalbį dėl keleto dienų praktikos, galvojau paprašyti pinigų, bet tada supratau, kad geriau palaikyti geresnius santykius ir kažką duoti jiems nemokamai, nes žinau, kad tuomet daugiau gausiu atgal. Silicio slėnyje paplitusi gerumo kultūra – visi padeda tau, kuo gali, tu visada siūlai pagalbą nepažįstamiems, nes galiausiai ir tau pačiam tai atneš naudos, galėsi prašyti paslaugos.

– Norint pasiryžti kelionei į kitą pasaulio kraštą, keisti karjerą, reikia drąsos. Ką patartumėte abejojantiems?

– Prieš dvi savaites mane aplankė kolegos draugas iš JAV. Prieš 15 mėnesių jis metė labai gerą darbą „Apple“ kompanijoje ir išvažiavo dviračiu į kelionę – pervažiavo visas Jungtines Valstijas, tada perskrido į Europą, pervažiavo Angliją, Airiją, baigia Europą apkeliauti, buvo ir Lietuvoje.

Jis sakė, kad labai bijojo, prieš metus tikrai negalvojo, kad atsidurs Lietuvoje, ketino apvažiuoti tik JAV. Bet jis išanalizavo situaciją, susirašė visus „už“ ir „prieš“ kelionę ir rado gerų priežasčių nekeliauti – karjera, pinigai ir kiti dalykai. Vis dėlto galiausiai jis suprato: nors visos priežastys ir geros, iš tikrųjų vienintelė jį stabdžiusi priežastis buvo baimė – nežinoti, kur nakvosi rytoj, ar nutiks kas nors, ar užpuls šuo važiuojant (vien Amerikoje jį vijosi daugiau nei šimtas šunų)...

Kai supranti, kad tave stabdo tik baimė, pradedi analizuoti, kokie yra privalumai, kodėl norėtum tai daryti, ir nusiteiki per tam tikrą laikotarpį kažkiek nuveikti, įvertini išlaidas, išteklius. Ir tada tiesiog pabandai. Ir dar vienas dalykas – tai padaro tave įdomesnį kitiems žmonėms. Grįžęs iš kelionių būsi daug įdomesnis pašnekovas.

Mano draugai, kuriems apie 24–26 metus, galvoja, kad jie jau praleido daug laiko dirbdami ar mokydamiesi ir jiems sunku kažką pakeisti. Manau, čia geras pavyzdys yra Žemaitė – ji rašytoja tapo jau būdama 50-ies. Tad tikrai niekada nevėlu ko nors naujo išmokti ir keistis.

– Konferencijoje Kaune pristatėte pranešimą intriguojančiu pavadinimu – „Kaip smalsumas gali paversti Kauną Lietuvos San Francisku“.

– San Franciską paminėjau kaip metaforą vietos, kurioje technologijos labai greitai plinta ir yra infrastruktūra, tą plitimą palaikantys dalykai. O Kaunas yra pavyzdys mažesnės vietos, kuri galbūt nėra plačiai žinoma, bet turi daug potencialo.

Kaip paversti Kauną arba Lietuvą San Francisku? Yra trys pamatiniai dalykai: du iš jų paprastiems žmonėms pakeisti yra sunku, tačiau vieną labai lengva. Kiekvienas žmogus gali padėti Kaunui ir visai Lietuvai plėstis, būti aktyviems, pakelti ekonomiką.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.