„Tallinn Music Week“ iš arti: festivalis, kokio galima pavydėti

Šalies vadovas prie diskžokėjo pulto, koncertai greta povandeninio laivo ir tramvajuje – praėjusį savaitgalį vykęs festivalis „Tallinn Music Week“, kuriame grojo ir keli Lietuvos atlikėjai, vėl sugebėjo nustebinti.

Festivalyje „Tallinn Music Week“ pasirodymą surengė ir lietuviai „Keymono“.<br>R.Zilnio nuotr.
Festivalyje „Tallinn Music Week“ pasirodymą surengė ir lietuviai „Keymono“.<br>R.Zilnio nuotr.
Prezidentas T.H.Ilvesas stojo prie didžėjaus pulto.<br>R.Zilnio nuotr.
Prezidentas T.H.Ilvesas stojo prie didžėjaus pulto.<br>R.Zilnio nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Ramūnas Zilnys, specialiai lrytas.lt, Talinas

Apr 10, 2016, 4:26 PM, atnaujinta May 29, 2017, 6:35 PM

Jau aštuntą pavasarį iš eilės į Estijos sostinę savaitgalį rinkosi muzikos atlikėjai, leidėjai, prodiuseriai, kritikai ir koncertų rengėjai iš keliolikos šalių.

Festivalis „Tallinn Music Week“ Estijoje jau tapo tokios svarbos reiškiniu, kad įžangos kalbas rėžia šalies prezidentas ir keli ministrai.

Nieko nuostabaus – neturistiniu sezonu jis pritraukia tūkstančius svečių iš užsienio, barai ir klubai būna perpildyti kelias dienas iš eilės. Festivalio rengėja Helen Sildna už tai neseniai paskelbta Estijos metų piliete.

Šiais metais keliose dešimtyse scenų – nuo muzikinių klubų iki miesto tramvajaus vagono – grojo apie 250 grupių.

Jų pasiklausyti susirinko ne tik per 35 tūkstančius bilietus nusipirkusių žiūrovų, bet ir apie tūkstantį muzikos verslo profesionalų iš užsienio, kurių dėmesio atlikėjai labiausiai ir trokšta sulaukti.

Šmėžavo garsūs veidai

Festivalis jau pradeda išaugti muzikos temą – šįmet jo programoje buvo ir dizaino mugė, ir kulinarijos šventė, ir konferencija apie kūrybingumą, kurioje diskutuota ir apie politiką bei migrantus.

Žvaigždės? Į Taliną vykstama ne dėl jų – svarbiausias akcentas ir tikslas yra išgirsti muziką, kurios iki tol nežinojai.

Keletas puikiai žinomų vardų festivalyje vis dėlto buvo. Danų grupės „Efterklang“ nariai pristatė naują, neseniai pirmąjį albumą` išleidusį savo projektą „Liima“ – sausakimšoje kino teatro „Soprus“ salėje, su ekrane šmėžuojančiais Baracko Obamos, Angelos Merkel ir Vladimiro Putino veidais.

Kylanti Suomijos žvaigždė Jaakko Eino Kalevi užbūrė minią estų, susigrūdusių į buvusios elektrinės patalpose įsikūrusią stilingą erdvę „Kultuurikatel“. Pora dienų anksčiau Vilniuje koncertavęs suomis, grojantis elektroninę popmuziką, Taline atskleidė visą jos žavesį – pastiprintą į įspūdingo pastato erdves kylančiais ryškiaspalviais šviesos spinduliais. Vienoje miesto kavinių netikėtą koncertą surengė buvęs legendinės britų pankų grupės „Sex Pistols“ bosistas Glenas Matlockas. Prieš tai festivalio konferencijoje jis pasakojo istoriją apie šios grupės atsiradimą. Tokie ryškūs svečiai „Tallinn Music Week“ nėra naujiena – ankstesniais metais čia buvo kalbinamos skandalingosios rusų pankės „Pussy Riot“, buvęs Bryano Ferry vadybininkas Edas Bicknellas, Madonnos atradėjas Seymouras Steinas ir daug kitų.

Britų pankroko grupė „The Membranes“ savo dainas sugrojo su ryškiai veidus išsidažiusių Estijos merginų choru, o užsienyje garsus estų dirigentas Kristjanas Järvi dirigavo orkestrui, grojusiam kartu su britų didžėjumi Mr.Switch. Didžiojoje Britanijoje gyvenančio kompozitoriaus Gabrielio Prokofievo (garsiojo kūrėjo Sergejaus Prokofjevo anūko) kūrinys skambėjo neįtikėtinai – braižomų plokštelių garsai, suderinti su orkestro skambesiu, pabaigoje žiūrovus išprovokavo kilti nuo kėdžių ir linguoti hiphopo ritmu.

Pasirinkimas – labai didelis

Tačiau ir be garsių muzikantų tikrai buvo iš ko rinktis. Folklorą mėgstantys svaigo nuo pribloškiančios estų smuikininkės ir dainininkės Maarjos Nuut – scenoje besisukančios kaip laumė, naudojančios efektų pedalus ir sugebančios taip užhipnotizuoti žiūrovus, jog salėje per jos pasirodymą tvyrojo visiška tyla.

Ant elektroninės muzikos ir roko briaunos įspūdingai balansavo festivalyje „Kaunas Jazz“ jau matyti puikūs izraeliečiai „Tatran“.

Nuostabiai švelnias dainas su akustine gitara atliekanti latvė Alisė Juostė turi viską, kad sudomintų ir vakariečius, – kaip ir euforiška elektroninės muzikos grupė iš Estijos „I Wear*Experiment“ bei stilingą, akimirksniu įsimenančią popmuziką kurianti estų trijulė „Wurffel“.

Išskirtiniu įvykiu tapo JAV daug metų gyvenančios estų popžvaigždės Kerli šou klube „Rock Cafe“ – ekstravagantišku apdaru pasipuošusi, smuikininką ir arfininkę pasitelkusi mergina parodė, kad amerikiečių žvaigždė Lady Gaga neatsitiktinai kaltinama nukopijavusi daugelį jos idėjų.

Elektroninę muziką su roko energija derinantys suomiai K-X-P, jau sulaukę nemažai dėmesio Didžiojoje Britanijoje, surengė trankų šou su tamsios nuotaikos dvelksmu – visi grupės nariai vilkėjo drabužius su gobtuvais ir koncertavo prietemoje, sukurdami mistikos atmosferą.

Kur kas paprastesnis, bet ne mažiau efektingas – estas NOËP. Melodingas popdainas atliekantis vaikinas su nešiojamuoju kompiuteriu savo šalyje jau tapo tikra sensacija ir sulaukė tarptautinės įrašų leidyklos „Sony Music“ dėmesio. Estų merginos leipo iš malonumo, nors iš pirmo žvilgsnio jo pasirodymas atrodė itin paprastas. Prognozuojama didelė tarptautinė karjera, bet kol kas per anksti apie tai kalbėti.

Grupė, į kurią dėmesį verta atkreipti Lietuvos festivaliams – „Rigas Modes“. Vokalistas Kalvis Bormanis išvaizda ir elgesiu kiek primena „Pulp“ lyderį Jarvį Cockerį, grupė groja ekscentrišką „britpop“ variantą – tik atliekamą latviškai. Nenuobodu žiūrėti ir klausytis.

Lenkai „Chlopcy Kontra Basia“ – kažkas per vidurį tarp džiazo ir elektronikos, su gražaus balso vokaliste ir jautriomis dainomis. Rusų trijulė „Begi k moriu“ – tai, kas pamalonintų bet kurį klausytoją, svaigstantį nuo dainininkės Zemfiros. Poetiškų panašumų - gal net kiek per daug.

Savo erdvę gavo metalo, hiphopo ir elektroninės šokių muzikos atlikėjai.

Pastarieji – gal net įspūdingiausią. Linksmybės iki paryčių Estijos jūrų muziejuje, kur lazerių spinduliai piešė figūras ant akvariumų ir gigantiško laivo, – nepamirštamas vaizdas.

Įspūdingiausia koncerto pradžia galėjo pasididžiuoti latvis – eksperimentinės muzikos atlikėjas ShipSea, žinomas ir kaip grupės „Instrumenti“ narys.

Apie jo pasirodymą netikėtai nuo scenos paskelbė Estijos prezidentas Toomas Hendrikas Ilvesas ir pabrėžė, kad šį menininką būtina išgirsti visiems.

Šalies vadovas – melomanas

Aistra muzikai garsėjantis prezidentas festivalyje šmėžavo nuolat – apsaugininkai braukdavo prakaitą, kai šalies vadovas su žmona Ieva Kupce šypsodamasis nerdavo į besilinksminančių žiūrovų minią klubuose.

T.H.Ilvesas tapo ir festivalio atidarymo vakarienės žvaigžde – surengė specialų pasirodymą prie didžėjaus pulto.

Jis vieną po kitos leido mėgstamiausias savo dainas.

Prieš kiekvieną jų prezidentas išsamiai pasakojo jos istoriją, dar kartą primindamas savo muzikinę erudiciją.

Šiuo pasirodymu prezidentas dar sykį pristatė pernai išleistą įdomų albumą – kūrinių, kurie jį kadaise įkvėpė, rinkinį „Teenage Wasteland“.

Visas jį pardavus gautas pelnas skiriamas labdarai – vaikams, kurie serga sunkiomis ir chroniškomis ligomis.

Laimės ieškojo ir lietuviai

Šįmet surasti naujų karjeros galimybių festivalyje bandė ir šešios grupės bei atlikėjai iš Lietuvos – „Garbanotas bosistas“, „Keymono“, „Sheep Got Waxed“, Fingalick, Deep Shoq, „Endie & Kameu“.

„Nesitikime stebuklų, bet pagroti čia – smagu. Gal po keleto mėnesių pavyks ir patiems susiorganizuoti koncertą Taline“, – kalbėjo grupės „Garbanotas bosistas“, į kurios pasirodymą atėjo ir buvęs legendinės grupės „Pink Floyd“ vadybininkas Peteris Jenneris, gitaristas Mantas Joneikis.

„Keymono“ džiaugėsi energingu koncertu kino teatre „Soprus“, nors salė jo metu nebuvo pilna, o „Sheep Got Waxed“ vylėsi sulaukti kvietimų į užsienio džiazo festivalius.

Tačiau bene daugiausia komplimentų Estijoje sulaukė elektroninės muzikos kūrėjas Tomas Narkevičius-Fingalick. „Jis – vienintelis čia matytas atlikėjas, per kurio pasirodymą žiūrovai ėjo iš proto nuo pirmos iki paskutinės minutės“, – žavėjosi didžiausio tarptautinio hiphopo ir ritmenbliuzo festivalio „New Skool Rules“ atstovė Henca Maduro. Pasibaigus festivaliui, daugiausiai priežasčių šypsotis turėjo „Garbanotas bosistas“ – triumfavo internete surengtame publikos balsavime ir pelnė 1000 eurų prizą.Veržiasi į naujas erdves

Lietuvoje prieš keletą metų taip pat debiutavo panašus festivalis – „Vilnius Music Week“. Tačiau, susidūręs su finansavimo problemomis, praėjusį rudenį jis atrodė labai kukliai. Panašu, kad pavyti toli į priekį nubėgusių estų nebepavyks – nors gal net ir nėra tokio tikslo. Šiais metais ketinama antrą sykį rengti muzikos konferenciją „What's Next In Music?“, tačiau apskritai talentų festivalio idėja Lietuvoje jau atrodo gana miglota. Taline skambėjo garsūs užsienio delegatų pasvarstymai, kad dviejų panašių renginių trijų Baltijos šalių regionui – tiesiog per daug.

Kita vertus, „Tallinn Music Week“ keičiasi – ir šio renginio ateitis kelia intrigą. Šįmet pirmą sykį jo programoje surengta kūrybingumo konferencija šiek tiek pastūmė į šalį kalbas apie muziką. Tikėtina, kad ateityje į programą vis smarkiau brausis su muzika nesusijusios temos.

„Privalome keistis. Negalime dvidešimt metų renginio organizuoti taip pat“, – sakė H.Sildna. Kas bus toliau? Matysime. Tačiau aišku viena – Talinas kitais metais melomanams vėl kelioms dienoms taps neginčijama ne tik Baltijos šalių, bet ir visos Europos naujos muzikos sostine. Jau šiandien šis renginys vadinamas vienu geriausių tokio pobūdžio festivalių pasaulyje. Ir visai pagrįstai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.