Vaizdo registratorius pravertė netikėtai – išgelbėjo merginą nuo rimtos bėdos

Ratus po miesto gatves sukanti vairuotoja Snežana Dzisevič jau pajuto mėnesius troleibuse sumontuotos įrangos naudą – vairuotojų, mėgstančių lėkti A juostomis, pastaruoju metu sumažėjo.

Troleibuso vairuotoja pastebi, kad vienas dažniausių pažeidimų – važiavimas A ženklu pažymėta juosta.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Troleibuso vairuotoja pastebi, kad vienas dažniausių pažeidimų – važiavimas A ženklu pažymėta juosta.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Pagąsdinusi vaizdo registratoriumi S.Dzisevič yra padėjusi į bėdą pakliuvusiai merginai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Pagąsdinusi vaizdo registratoriumi S.Dzisevič yra padėjusi į bėdą pakliuvusiai merginai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Pagąsdinusi vaizdo registratoriumi S.Dzisevič yra padėjusi į bėdą pakliuvusiai merginai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Pagąsdinusi vaizdo registratoriumi S.Dzisevič yra padėjusi į bėdą pakliuvusiai merginai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jun 16, 2019, 2:18 PM, atnaujinta Jun 17, 2019, 5:19 PM

Vairavimo kultūra gerėja, keleivių, deja, ne. Dvylika metų troleibusą vairuojanti S.Dzisevič prisiminė nesenus laikus, kai su vilniečiais, keliaujančiais į darbą ar mokslus, bendraudavo šilčiau, tapdavo kone draugais.

Nors vairuotojų elgesys gatvėse pagerėjo, grįžusi iš užsienio S.Dzisevič kiekvieną kartą atsidūsta. Toli dar Vilniui iki Vakarų Europos.

Tad tramdyti pažeidėjus tenka techninėmis priemonėmis, kurios sumontuotos ant troleibusų priekinių stiklų.

Tokį vairuoja ir S.Dzisevič, ne kartą neklaužadoms gatvėse rodžiusi į vaizdo registratorių. Dažniausiai to užtekdavo – pažeidėjai susiprotėdavo.

– Kiek per pamainą suskaičiuojate kitų vairuotojų pažeidimų, avarinių situacijų? – pasiteiravo „Sostinė“ S.Dzisevič.

– Piktybiškai pažeidžiančių Kelių eismo taisykles būna apie dešimt – padėtis gerėja. Anksčiau būdavo daugiau.

Žinoma, dažniausias pažeidimas – važiavimas A juosta.

Būna, kad troleibusui užkertamas kelias. Vairuotojai nesupranta, kad ši transporto priemonė sveria 15 tonų, staiga sustoti negali, be to, salone veža keleivius ir gali įvykti nelaimė.

Pasitaiko, kad automobilius nutrenkia tiesiog stotelės viduryje. Labiausiai tuo piktnaudžiauja taksistai.

Atrodo, ir mes, ir jie vežame keleivius, turėtume vieni kitus suprasti. Bet ne. Sustoja stotelėje ir maigo navigacijos prietaisą ieškodami adreso.

Kai turistų autobusas pažeidžia eismo taisykles, labai nepykstu. Pasižiūriu į užsienietišką numerį ir suprantu, kad vairuotojas ir taip sutrikęs svetimame mieste.

– Nors vairavimo kultūra gerėja, vis dar tenka kitiems vairuotojams parodyti, kad turite vaizdo registratorių.

– Taigi kad tenka rodyti į vaizdo registratorių. O kodėl ne? Ne kartą pasitaikė, kad A juosta važiuojantis vairuotojas dar ir nepadorius gestus sugebėdavo pademonstruoti. Aš tuomet tik ranka mosteliu į registratorių.

Kelių eismo taisyklėse parašyta, kad iš stotelės išvažiuojantį viešąjį transportą reikia praleisti. Kur tau! Dešimt automobilių pravažiuoja, nepraleidžia.

Atvažiuoja mokomasis automobilis, bandai įlįsti ir matai, kaip instruktorius mokiniui gestais rodo – varyk greičiau, nepraleisk. Kai tokias pamokas gauna pradedantis vairuotojas, ko galima iš jo tikėtis ateityje?

Taip ir būna, kad automobilių vairuotojai mūsų nepastebi. Paskui stebisi: iš kur tas troleibusas atsirado?

Tad vaizdo registratorius – ir troleibusų vairuotojų saugumui. Kad galėtum įrodyti, jog užtvėrė kelią, pakišo automobilį.

Pasitaikė, kad vaizdo registratorius padėjo ne tik man, bet ir automobilį vairavusiai merginai.

Mano akyse įvyko avarija – tai merginai užkišo kelią kitas automobilis. Iš jo išlipo trys augaloti vyrukai, ir mergina jau ketino prisiimti kaltę.

Bet aš jai tų vyrukų akivaizdoje parodžiau, kad troleibuse yra vaizdo registratorius, užrašiau savo telefono numerį. Ir vyrukų elgesys iš karto pasikeitė.

– Turbūt sakysite, kad didžiausi neklaužados – jauni vairuotojai?

– Vasarą gatvėse labai įsidrąsino vadinamieji „lapukai“, pradedantys vairuotojai, vairuojantys klevo lapo ženklu pažymėtus automobilius.

Mes privalome už „lapukus“ pagalvoti, ką jie gali iškrėsti. Pasuks ar važiuos tiesiai – mes turime nuspėti.

Tragiškai vairuoja ir jaunos merginos, sėdinčios prie prabangių automobilių vairo.

Vienoje rankoje telefonas, kitoje – lūpų dažai. Ir neduokdie, tu jai sutrukdysi važiuoti taip, kaip ji nori.

– Kodėl tokie nedraugiški tapo keleiviai?

– Tai pastebėjau pastaraisiais metais. Kai pradėjau dirbti, vairuotojai tarpusavyje juokaudavo, kad turi nuosavų keleivių. Jie kasdien tuo pačiu laiku važiuodavo tuo pačiu maršrutu.

Vairuotojai su jais pasikalbėdavo, per daugelį metų žinojo net tų keleivių gyvenimo istorijas.

Būdavo, kad vairuotojus per Velykas margučiais, o per Kalėdas saldainiais vaišindavo. Dabar to nebėra. Per šventes net nepasveikina, daug piktų keleivių.

Kiek įmonės „Vilniaus viešasis transportas“, „Susisiekimo paslaugos“ gauna keleivių skundų, kiek jų būna tiesiog absurdiškų! Tarkim, vairuotojas susiraukęs. O gal jam dantį skauda?

Atrodo, kad kai kuriems keleiviams bus geriau, jei prikibs prie vairuotojo.

Ypač išsiskiria jaunimas. Pasitaikė ne vienas atvejis, kai su vairuotoju bendravo kitas keleivis, o troleibuso gale sėdintis jaunuolis naudodamasis programėle išmaniajame telefone rašė piktą atsiliepimą. Netgi nesuprasdamas, ko keleivis kreipėsi į vairuotoją.

Sunku pasakyti, kodėl jaunuoliai tokie pikti. Atrodytų, turėtų būti atvirkščiai – turėtų džiaugtis gyvenimu.

O vyresni žmonės dar jaučia dėkingumą. Išlipę neretai padėkoja, nusilenkia, net oro bučinį pasiunčia.

– Ar pertvarkydama eismą savivaldybė klausia transporto vairuotojų nuomonės?

– Būtų gerai, jeigu taip būtų. Štai sutvarkė Žirmūnų ir Olandų žiedus. Už tai ačiū, dabar jau aišku, kur kam važiuoti. Ir avarijų ten retai matau. O anksčiau būdavo kone kasdien.

Tačiau Savanorių prospekto žiede taip ir liko netvarka, didžiulės grūstys.

Galima reikšti priekaištus ir dėl nesureguliuotų šviesoforų, nors reikia pripažinti, kad kai kurias sankryžas savivaldybė pertvarko gerai.

Užmiršo savivaldybė ir A juostas. Tarkim, Žemuosiuose Paneriuose, Savanorių prospekte, tokios juostos nebeliko po kelio remonto.

O jos ten labai reikia. Juk jei sustos vilkikas – kaip troleibusui jį aplenkti? O jeigu lenkdamas troleibusas įstringa – dvi eismo juostos užimtos.

A juostos yra bėda ir vadinamuosiuose miegamuosiuose sostinės rajonuose.

Rytais jos būna užstatytos automobiliais. Bet mes suprantame, kad jų nėra kur statyti.

O Kalvarijų gatvėje ties Tauragnų stotele A juosta, manau, nereikalinga, nes spūstys susidaro kitoje šios gatvės atkarpoje.

Parinko neatsitiktinius maršrutus

Troleibusuose įrengti vaizdo registratoriai Kelių eismo taisyklių pažeidėjus, važinėjančius A juostomis, nepažymėtomis „4+“ simboliu, fiksuoja jau kelis mėnesius. Policija pradėjo tokius vairuotojus drausminti.

„Autobusai ir troleibusai sostinėje nuvažiuoja apie 110 tūkstančių kilometrų per dieną, daugiau nei 40 milijonų kilometrų per metus. 550 kilometrų ilgio viešojo transporto tinklas – puikus būdas stebėti miestą.

Džiugu, kad pagaliau pradedame tuo naudotis.

Programinę įrangą šiam įrankiui sukūrė ir suderino „Code4Vilnius“ iniciatyvos savanoriai. Tereikėjo pašalinti kelis biurokratinius kamščius ministerijose, kad tai taptų naudojama.

Galiausiai šios kameros leis ne tik stebėti aplinką, bet ir drausminti pažeidėjus“, – sakė savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis.

Pažeidėjai bus baudžiami skrupulingai. Netoleruotina, kai dauguma tvarkingai laukiančių prie šviesoforų vairuotojų turi stebėti pro šoną lekiančius gudručius: nesvarbu, kas nusižengs, – ar iš provincijos atvykęs studentas, ar vidurinės grandies vadybininkas, ar miesto administracijos direktorius, atsakingai laisve mėgautis nemokantiems pasigailėjimo nebus.

Vilniuje šiuo metu veikia daugiau kaip 100 naujų vaizdo stebėjimo kamerų, dar 13 eismą stebi iš troleibusų.

Kameros sumontuotos ant 6-ojo, 10-ojo ir 17-ojo maršrutų troleibusų priekinių stiklų.

Maršrutai pasirinkti neatsitiktinai: jie driekiasi centrinėmis gatvėmis arba juose ypač intensyvus eismas. Eismą stebėti troleibusų akimis imtasi norint užtikrinti laisvas A juostas, kad viešuoju transportu besinaudojantys vilniečiai savo kelionės tikslą pasiektų greičiau, transportas atvyktų laiku, pagal tvarkaraštį.

„Tai dar vienas E. miesto departamento komandos projektas, įrodantis, jog nebūtina išleisti daug lėšų ir išrasti dviračio, kad sukurtum gerą produktą. Pasitelkėme atvirojo kodo sudedamąsias dalis, jas sujungėme pasinaudodami „Code4Vilnius“ komandos programavimo žiniomis“, – pasakojo E. miesto departamento vadovas Jonas Pidkovas.

Programinę įrangą šiam įrankiui sukūrusiems specialistams idėja kilo pirmojo „Code4Vilnius“ renginio metu.

„Idėja gana paprasta, tačiau ir geniali. Juk kas geriau gali įamžinti A juostos pažeidėją negu ta transporto priemonė, kuri nuo A juostos pažeidėjų labiausiai ir kenčia?

Idėją greitai ėmėme plėtoti, vyko nemažai diskusijų. Savivaldybė suteikė virtualų serverį ir įrangos prototipui. Galiausiai bendromis savanoriškomis pastangomis pavyko pirmąjį prototipą įdiegti į troleibusus ir gauti pirmuosius rezultatus“, – projekto pradžią prisiminė „Code4Vilnius“ vyresnysis vartotojo sąsajos programuotojas Justas Savickas.

Kameromis užfiksuota informacija apie A eismo juostomis neteisėtai važiuojančius vairuotojus perduodama Kelių policijos valdybos pareigūnams, kurie nubaudė ne vieną vairuotoją.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.