Ydinga sistema
Anot vairavimo mokytojo Artūro Pakėno, vieno atsakingo dėl tokios statistikos nėra, o norint geriau suprasti visą situaciją, reikėtų įsivaizduoti tai it meilės trikampį, kurio viršuje – mokinys, viename kampe būtų vairavimo mokykla ir jos mokymo metodika ir egzaminų sistema.
Kiekvienas šios schemos taškas, anot jo, turi tam tikrų minusų.
„Nebuvo taip, kad mes vienais metais ėmėme ir pradėjome blogiau mokyti ar mokiniai tapo mažiau gabūs ir sugadino „Regitros“ statistiką. Kažkas įvyko organizuotoje struktūroje, o ta struktūra savo kaltės prisiimti nenori“, – „Žinių radijo“ laidoje „Žalia rodyklė“ į „Regitros“ daržą akmenį metė laidos svečias.
Saugaus eismo ekspertas Saulius Šuminas taip pat sutiko, jog dėl statistikos veikiausiai kaltas egzaminuotojas.
Jis priminė 2022 išaiškėjusį kyšininkavimo skandalą, kai rastos įvairios schemos, dalis darbuotojų atleisti.
„Tuo metu atidžiau pradėti žiūrėti egzamino įrašai. Nuo to laiko įsigaliojo kaltumo prezumpcija – jei egzaminuotojas kandidatą „ant ribos“ įvertins kaip išlaikiusį egzaminą, jis gali turėti problemų. Jei jis padarys atvirkščiai ir nepraleis, jam nebus jokių pasekmių“, – aiškino S.Šuminas.
Jis pridūrė, jog tam, kad situacija pradėtų taisytis, pirmiausia peržvelgti reikėtų ne tik tuos vaizdo įrašus, kuomet įtariama korupcija, tačiau taip pat ir tuos atvejus, kai žmogus neišlaiko egzamino, nors turėjo.
Anot A.Pakėno, dėl prastos vairavimo egzamino išlaikymų statistikos besimokantys išties šiuo metu jaučia milžinišką psichologinį spaudimą.
Jis pridūrė ir tai, jog kiekvienas neišlaikymas prilygsta sugadintam gyvenimui – dalis žmonių dėl neturėjimo teisės vairuoti negali gauti pajamų.
Nejaugi išties taip sunku?
Daugelį metų automobiliu važinėjantiems gali kilti klausimas – kas gi tokio sunkaus nuvažiuoti nuo vieno taško iki kito?
Pasak A.Pakėno, reikia mokėti ne tik vairuoti, bet taip pat ir dalyvauti eisme.
„Viena iš populiariausių nekritinių klaidų, yra posūkių rodymas. Juk „Regitroje“ ne „BMW automobiliai, ten posūkių signalai yra. Tai tada kyla klausimas: ar mes mokytojai nesugebame išaiškinti žmonėms, ar vertintojai prisigalvoja naujų taisyklių“, – retoriškai klausė vairavimo mokytojas.
Anot jo, kurį laiką vilties mažėja net ir vairavimo mokytojams – pastarieji jau nežino, ko mokyti, kad jų mokiniai per egzaminą pasirodytų gerai.
Klausimų kyla ir S.Šuminui, nors tikėti konspiracijos teorijomis jis sakė nenori, tačiau prastėjantys skaičiai išties verčia susimąstyti, jog galbūt sukirsti žmogų 10 kartų iš eilės yra naudinga verslui.
„Krito ir ateinančių laikyti vairavimo egzaminą skaičius, per dešimtmetį maždaug 30 proc., tačiau egzaminuotojų skaičius liko toks pats. Juk ir egzaminų nepamažėjo, tiesiog padaugėjo laikymo kartu skaičius“, – kalbėjo laidos svečias.
Reikia vertinti individualiai
S.Šuminas dar kartą pabrėžė, jog dabar svarbu peržvelgti visus atvejus, kuomet vairuotojas, nors ir padaręs klaidų, turėjo išlaikyti egzaminą, tačiau taip neįvyko.
„Tada egzaminuotojai nebe tokia lengva rašys klaidą, mat jam nereikės aiškintis, jei kažkam užkliūtų“, – kalbėjo saugaus eismo ekspertas.
Anot jo, reikėtų suprasti ir tai, jog vairuotojų vertinti pagal vieną sistemą negalima, egzaminuotojas turi teisę kiekvieną situaciją vertinti skirtingai.
„Tačiau šiuo metu sunkiausia yra tai, kad mes nežinome, kas gali ir kas negali vertinti“, – argumentavo A.Pakėnas.