Musė ant unitazo, arba Nobelis už atskleistas manipuliacijas žmonėmis

Paklausite – o kuo jums asmeniškai svarbi Nobelio ekonomikos premija? Ir kitais kartais, galvodamas, kad jūsų gvenimui tai per didelės įtakos nedaro, galbūt ir būtumėte teisus - bet tik ne šį kartą: nes premija šiais metais skirta elgsenos ekonomikos specialistui Richardui Thaleriui.

 Vienas iš garsiausių baksnojimo teorijos pavyzdžių – vyrų tualetų švaros problemos sprendimas vienu gan nesudėtingu, tačiau genialiu būdu.<br> 123RF iliustr.
 Vienas iš garsiausių baksnojimo teorijos pavyzdžių – vyrų tualetų švaros problemos sprendimas vienu gan nesudėtingu, tačiau genialiu būdu.<br> 123RF iliustr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2017-10-16 09:29, atnaujinta 2017-10-18 12:31

Knygoje „Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness“ R. Thaleris vienas iš pirmųjų paaiškino, kaip nepastebimos, šen bei ten jūsų kelyje pastatytos užuominos keičia jūsų elgesį.

Nobelio komitetui ši nauja mokslo sritis akivaizdžiai patinka – juk dar 2002 metais Nobelio premija skirta kitam elgsenos ekonomistui Danieliui Kahnemanui.

Nuo tada baksnojimo teorija (angl. nudge theory) naudojama sprendžiant kuo įvairiausias problemas. O jūs patys – to nė neįtardami – galėjote savo kailiu pajusti vieną iš tokių stumtelėjimų.

Musė unitaze

Vienas iš garsiausių baksnojimo teorijos pavyzdžių – vyrų tualetų švaros problemos sprendimas vienu gan nesudėtingu, tačiau genialiu būdu.

Idėja, pirmą kartą įgyvendinta 1999 metais Amsterdamo Schipcholo oro uosto tualete buvo, kaip ir visi genialūs dalykai, paprasta: ant pisuarų buvo išgraviruotos labai tikroviškai atrodančios musės, ir vyrai automatiškai taikėsi į jas – taip padėdami sutaupyti tualetų valymo sąskaitas.

Šias muses profesorius R.Thaleris dažnai pateikdavo kaip nedidelių mūsų aplinkos pokyčių, padedančių pakeisti mūsų elgseną į gera, pavyzdį.

2010 metais Didžiosios Britanijos premjeru tapęs Davidas Cameronas jau gerai žinojo apie elgsenos ekonomikos veikimo principus ir nurodė sukurti specialią „Baksnojimo komandą“. Šios grupės užduotis buvo įvairiausiais būdais gerinti Britanijos piliečių socialinį elgesį.

Vienu iš ryškiausių tokio būdo pavyzdžių tapo kelių mokesčio nesumokėjusiems skolininkams išsiuntinėti laiškai. Laiško antraštėje stambiu šriftu buvo užrašyta: „Sumokėkite mokestį, antraip neteksite savo „Ford Fiesta“ (ar kito jums priklausančio automobilio). Žemiau laiške būdavo pateikiama automobilio, už kurį mokestis nebuvo sumokėtas, nuotrauka. Šis būdas atsipirko su kaupu.

Turtingesniems mokesčio nesumokėjusiems žmonėms buvo taikomas pozityvesnis tonas.

Jiems adresuotuose laiškuose buvo pasakojama, kaip iš mokesčių gauti pinigai padeda jų gyvenamame rajone gerinti komunalines paslaugas ir gerbūvį, ir konkrečiai nurodoma, ko rajonas neteks, jei pinigų nebus. Rezultatas? Iždas gavo 210 mln svarų mokesčių skolų.

Vaikiškas veidelis

Londono Woolwicho rajone antisocialus elgesys visada kėlė problemų ir 2011-ieji nebuvo kuo nors išskirtiniai, dar vienose eilinėse riaušėse nukentėjo daugelio parduotuvių vitrinos.

Kitais metais reklamos agentūra „Ogilvy & Mather“ pasitelkė elgsenos ekonomiką ir pasiūlė naują strategiją. Žinodami, kad net labiausiai sudiržusi širdis ištirpsta regėdama kūdikį, agentūros darbuotojai naktį, padedami graffitti meistrų vaikų, vaidais išpuošė Woolwicho parduotuvių vitrinas bei jas dengiančius skydus.

Buvo paskaičiuota, kad ši akcija sumažino agresyvų elgesį Woolwiche 18%.

Telefoniniai pardavimai

Jeigu jums kada nors bandė parduoti ką nors telefonu, tikriausiai esate girdėję kažką panašaus į „dauguma tokių žmonių kaip jūs, perka“ ar „šis pasiūlymas galioja tik šiandien“.

Pirmu atveju pardavėjas apeliuoja į „socialinę normą“: galvojame, kad jei tai daro kiti, tam yra svari priežastis. Antruoju atveju pasitelkiama mūsų baimė prarasti gerą progą.

Ir trečia, visa tai sakoma džiugiu tonu. Pozityvas labai užkrečiamas ir priimdami pasiūlymą, jaučiame malonumą. Stambios kompanijos jau seniai šias idėjas naudoja visu pajėgumu.

Išbraukite mane

Anksčiau žmonių, po mirties norinčių tapti organų donorais, prašydavo pasirašyti sutikimą. Dabar – iš dalies ir dėl elgsenos ekonomikos įtakos – remiamasi atvirkščiu principu: prašoma pasirašyti žmones, kurie atvirkščiai - donorais tapti nenori. Apie šios iniciatyvos rezultatus kalbėti dar ankstoka, tačiau bendra koncepcija naudojama jau priimta.

Panaši padėtis ir su pensijų kaupimu: Visi žinome, kad reikia kaupti senatvei. Bet pradėti tai daryti reikia nežmoniškų valios pastangų. JAV buvo pirmą kartą panaudotas metodas, kai visi darbuotojai automatiškai buvo įjungiami į pensijų sistemą. Iš pradžių įmokos buvo labai nedidelės – kad žmonės neatsisakytų santaupų kaupimo – ir tik vėliau mokėjimai į pensijų fondą pradėjo didėti.

Perskaitę visa tai, galite pradėti įtarinėti, kad politikai ir verslininkai mumis visiškai manipuliuoja . Bet profesoriaus R.Thalerio dėka bent jau aišku, koks žaidimas yra žaidžiamas.

Parengta pagal BBC.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: KT konstatavo, kad R. Žemaitaitis pažeidė Konstituciją