Kodėl kinai už rusišką naikintuvą moka daugiau, bet vis tiek yra laimingi?

Naujausias rusiškas 4+ kartos naikintuvas „Su-35“ negalės tapti „pigia alternatyva“ F-35. Kiekvienas Kinijai tiekiamas aparatas kainuoja po maždaug 104 milijonus dolerių.

 Naujausias rusiškas 4+ kartos naikintuvas „Su-35“ negalės tapti „pigia alternatyva“ F-35.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 Naujausias rusiškas 4+ kartos naikintuvas „Su-35“ negalės tapti „pigia alternatyva“ F-35.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 Kaip vienas iš „Su-35“ pranašumų buvo įvardinta kaina. Tačiau paaiškėjo, kad tai, tikėtina, tikrovės neatitinka.<br> RIA / Scanpix nuotr,
 Kaip vienas iš „Su-35“ pranašumų buvo įvardinta kaina. Tačiau paaiškėjo, kad tai, tikėtina, tikrovės neatitinka.<br> RIA / Scanpix nuotr,
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2018-06-20 06:06

Ketvirtos kartos naikintuvas „Su-35“ (nepainioti su to paties pavadinimo mašina, sukurta dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje) — galingiausias rusiškas naikintuvas, gaminamas serijiniu būdu. Nors orientuotas eksportui, užsienyje aparatas didelio susidomėjimo nesulaukė. Vieni iš nedaugelio susidomėjusių – kinai, kurie užsakė 24 tokius naikintuvus. 2018-ųjų pradžioje jau buvo pristatyta 14. Likusius KLR gaus per šiuos metus.

Kaip vienas iš „Su-35“ pranašumų buvo įvardinta kaina. Tačiau paaiškėjo, kad tai, tikėtina, tikrovės neatitinka. Oficialus RF vyriausybės spaudos organas, kaip šaltinį pateikdamas Kinijos leidinį „Ifeng“ („Feniksas“) pranešė, kad Sankt Peterburgo Ekonomikos forume buvo oficialiai paskelbtos „Su-35“ tiekimo Kinijai kontrakto detalės. Bendra sandorio kaina — 2,5 milijardai dolerių. Perskaičiavus vienos mašinos kainą, išeina, kad vienas lėktuvas kainuoja 104 milijonus dolerių.

Palyginimui: „pats brangiausias naikintuvas pasaulyje“ — amerikietiškas F-35 — kainuoja 90 milijonų dolerių (čia kalbama apie F-35A versiją). 2019 metais visu pajėgumu pradėjus serijinę gamybą, vieno egzemplioriaus kaina turėtų sumažėti iki 83 milijonų dolerių. Ekspertai prognozuoja, kad atpigs ne tik „sausumos“ F-35A, bet ir F-35B ir F-35C, skirti bazavimuisi universaliuose desantiniuose laivuose ir lėktuvnešiuose. Nors pastarieji veikiausiai vis tiek bus kiek brangesni už technologiškai paprasčiausios versijos naikintuvus.

Pažymėtina, kad penktos kartos eksportui skirto naikintuvo Su-57, kurio neseniai atsisakė Indija, kaina – 100 milijonų dolerių. Galingiausi europietiški naikintuvai — „Eurofighter Typhoon“ ir „Dassault Rafale“ — su geriausia komplektacija kainuoja daugiau nei 120 milijonų dolerių.

Su-35 partijos tiekimo Kinijai kontraktas iš pat pradžių kėlė nemažai rusams nepatogių klausimų. Kaip žinia, KLR sunkiai sekasi kurti šiuolaikinius aviacinius variklius. Ekspertai išreiškė nuomonę, kad įsigijusi Su-35, Kinija pasistengs nukopijuoti jame sumontuotus turboreaktyvinius AL-41F1S (АЛ-41Ф1С) variklius. Būtent tai galėtų paaiškinti, kodėl nupirkta santykinai nedaug lėktuvų.

Perka dėl variklių?

Tad apibendrinant, lyginant Su-35 ir F-35, pirmojo kaina ne visai korektiška. Į rusiško lėktuvo kainą įtraukta ginkluotė, atsarginės dalys, antžeminė įranga ir personalo apmokymas. Bazinės komplektacijos amerikietiškas lėktuvas parduodamas „nuogas“. Bet svarbiausia ne tai – Kinijos KOP patraukliausias ne pats rusiškas naikintuvas, o jo variklis su keičiamu traukos vektoriumi, rašo „Ifeng“.

Šiuos variklius ir jų valdymo sistemą – įskaitant programinę įrangą – Kinijos konstruktoriai svajojo gauti jau seniai. Nuosavos keičiamo traukos vektoriaus technologijos Kinijoje išvystytos silpnai. Tačiau KLR Išlaisvinimo armijos ginkluotėje atsiradus Su-35, įvyko du įdomūs dalykai. Visų pirma, Kinijos penktos kartos naikintuvo prototipe J-20 buvo sumontuoti nauji varikliai – anksčiau jį varė dar sovietinio Su-27 variklio AL-31F (АЛ-31Ф) kopijos.

„Normaliam J-20 darbui kiniško 10В motoro nepakanka, o iki nuosavo „15 tipo“ turboreaktyvinio variklio dar toli. O Su-35 jėgainių galia gerokai didesnė, nei amerikietiškų F-22. Rusiškų variklių naudojimas ne tik padidins kovines kiniškų variklių galimybes, bet ir priartins viršgarsines jų savybes prie F-22 ir F-35“, – rašo leidinys.

O antra, prasidėjo pasukamų tūtų testavimas naudojamuose kiniškuose J-10B naikintuvuose. Nebus netikėta, jei artimiausiu metu Kinijoje atsiras neva savos gamybos kombinuotas aviacinis variklis su keičiamu traukos vektoriumi, reziumuoja „Ifeng“. Aukštą kainą, kurią Kinija sumokėjo už rusiškus naikintuvus, lemia jos varikliai ir juose panaudotos technologijos, kurias pačiai Kinijai tektų vystyti pernelyg ilgai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.