VASAROK SU

žiniomis ir žvaigždėmis

Vasarą prenumeruok Lrytas
PREMIUM vos už 12,99 Eur metams
ir gauk bilietą į pasirinktą koncertą
Taujėnų dvare dovanų

Bloga žinia V. Putinui: naujausio slapto rusų naikintuvo gamyba beveik sustabdyta

2024 m. spalio 10 d. 19:43
Lrytas.lt
Po metus trukusios pertraukos atnaujintas naujų „Lockheed Martin F-35 Lightning“ „nematomų“ (angl. stealth) naikintuvų tiekimas JAV ir sąjungininkų kariuomenėms. Kitoje pasaulio pusėje Pietų Korėjoje „Korean Aerospace Industries“ gamina pirmąją „KF-21 stealth“ naikintuvų partiją. O štai Rusijoje sustojo „Suchoj Su-57“ „nematomų“ naikintuvų gamyba. Ir taip yra dėl vienos pagrindinės priežasties, rašo „The Telegraph“.
Daugiau nuotraukų (5)
„Akivaizdu, kad Rusijos karinė pramonė labai priklauso nuo vakarietiškų komponentų, ypač elektronikos“, – aiškina Ukrainos analizės grupė „Frontelligence Insight“.
Per 31 mėnesį nuo tada, kai Rusija išplėtė karą Ukrainoje, Vakarų vyriausybių įvestos sankcijos pristabdė šios itin svarbios techninės įrangos tiekimą. Todėl „Su-57“ gamybai iškilo pavojus“, – daro išvadą „Frontelligence Insight“.
Vienvietis, greitas, radarų išvengiantis naikintuvas „Su-57“ turėtų būti didelis, greitas, dviejų variklių rusiškas atsakas į Jungtinių Valstijų „Lockheed Martin F-22 Raptor“. Jis turėtų pakeisti senus „Mikojan MiG-29“ ir „Suchoj Su-27“ bei jų variantus, naudojamus Rusijos karinėse oro pajėgose.
Pirmą kartą „Su-57“ pakilo į orą 2010 m. – praėjus 20 metų po to, kai pirmą kartą pakilo „Raptor“, kuris tapo pirmuoju pasaulyje penktos kartos „nematomo“ tipo naikintuvu. Per kitą dešimtmetį „Suchoj“ darbuotojai rankomis pagamino 10 bandomųjų modelių. O 2019 m. Kremlius pasirašė sutartį dėl 76 serijinių reaktyvinių lėktuvų – matyt, po maždaug 50 mln. dolerių už egzempliorių.
Tačiau jei „Lockheed“ per metus pagamina daugiau kaip 150 penktosios kartos „F-35“, „Suchoj“ sunkiai sekėsi pagaminti bent dalį šio skaičiaus. Pirmuosius 10 serijinių „Su-57“ Rusijos įmonė pristatė oro pajėgoms 2022 m., o dar 11 – 2023 m. Pranešama, kad šiemet „Suchoj“ kol kas perdavė vos kelis papildomus lėktuvus.
O per tą laiką Rusijos karinės oro pajėgos dėl avarijų neteko dviejų „Su-57“ – vieno bandomojo modelio ir vieno jau serijinio lėktuvo. Birželį Ukrainos bepiločio lėktuvo smūgis į Rusijos valstybinį skrydžių bandymų centrą Achtubinske, esantį Rusijos pietuose, sunaikino dar mažiausiai vieną „Su-57“, stovėjusį ant žemės.
Gali būti, kad praėjus 14 metų nuo pirmojo skrydžio, tarnyboje Rusijoje yra kiek daugiau nei 30 „Su-57“. Trečdalis iš jų – bandomieji modeliai, kuriuose gali trūkti kai kurių planuotų elektronikos elementų. Tai – menkos pajėgos oro pajėgoms, kurios dislokuoja apie tūkstantį fronto naikintuvų – ir kurios nuo 2022 m. vasarį prarado šimtą iš jų kovose virš Ukrainos.
Stebina tai, kad 2023–2024 m. laikotarpiu naujų „Su-57“ tiekimo tempai, atrodo, labai sumažėjo. Įprastai naujų naikintuvų tipų pristatymo tempai kasmet didėja – nes darbuotojai įgyja patirties ir atsiranda masto ekonomija. Bet „Su-57“ yra šios taisyklės išimtis. Akivaizdu, kad tikslingomis sankcijomis Jungtinės Valstijos ir jų sąjungininkės pristabdė Rusijos karinių oro pajėgų modernizavimą.
„Frontelligence Insight“, kruopščiai išnagrinėjusi Rusijos dokumentus, aptiko keletą pagrindinių kliūčių, įskaitant slopintuvą „WA36“ ir maitinimo šaltinius „PLR7 60–12“ ir „EA-PS 3150“. Šie komponentai yra Vokietijoje pagaminto prietaiso „MPPU-50“, skirto „Su-57“ ryšių sistemoms kalibruoti, dalis.
Jei anksčiau „Suchoj“ galėjo legaliai importuoti „MPPU-50“ ir jo dalis, tai dabar turi jas įsigyti nelegaliai iš trečiųjų šalių. „Atsižvelgiant į tai, kad Rusijos karinė gamyba 2023 ir 2024 m. toliau plėtėsi, akivaizdu, kad jie randa būdų, kaip kontrabandos būdu įvežti pagrindinius komponentus arba įsigyti kiniškų pakaitalų, kad išlaikytų gamybą“, – pažymi „Frontelligence Insight“.
Tačiau neteisėtas importas reikalauja laiko, pastangų ir pinigų – ir dėl to sulėtėjo naujų „Su-57“ gamybos tempai, o taip pat tikriausiai padidėjo vieno lėktuvo kaina.
Dar 2020 m. bent vienas Rusijos komentatorius ragino Kremlių persvarstyti aviacijos modernizavimo planą. „Užuot bandę per kelerius metus pagaminti tuziną „auksinių“ „Su-57“, galite senus [„MiG-29“] pakeisti naujais „MiG-35“ (atnaujintais „MiG-29“) su modernia avionika, puikiais ginklais ir radaru „Žuk“ su aktyviąja fazine matrica, – rašė komentatorius. – Be to, „MiG-35“ tapo ekonomiškesnis, o tai taip pat labai svarbu“
Argumentai prieš „Su-57“ ir už senesnių bei paprastesnių tipų reaktyvinių lėktuvų gamybos atnaujinimą dar labiau sustiprėjo dabar, kai Rusijos pramonė susiduria su sunkumais apsirūpindama svarbiausiais užsienio komponentais.
Tačiau net ir Rusijos perėjimas prie ne tokių sudėtingų naikintuvų reikštų tam tikrą Rusijos priešininkų pergalę. „Su-57“ programa turėjo padėti Rusijos karinėms oro pajėgoms pasivyti JAV karines oro pajėgas. Tačiau „Suchoj“ užtruko taip ilgai, kol pagamino nedidelį skaičių „Su-57“, kad amerikiečiai iš tikrųjų technologiškai dar labiau pažengė į priekį.
JAV karinės oro pajėgos jau apibrėžinėja reikalavimus naujam „nematomam“ naikintuvui, kuris pakeis 180 naikintuvų „F-22“. Ir šis naujas naujos kartos oro erdvės dominavimo naikintuvas gali pakilti į orą anksčiau, nei rusai pagaliau priims 76-ąjį ir paskutinį „Su-57“ iš šio pradinio gamybos užsakymo, rašo „The Telegraph“.
ginkluotėkaro aviacijanaikintuvas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.