Dėl ko žūsta daugiausiai paukščių?

1989 metais Aliaskos krantuose išsiliejus naftai, žuvo net ketvirtis milijono paukščių. Tai buvo viena didžiausių nelaimių JAV aplinkosaugos istorijoje. Tačiau šis skaičius nublanksta palyginus su žūstančiu paukščių skaičiumi kasmet, kai jie susiduria su vienu iš 84 000 JAV esančių ryšio perdavimo bokštų.

Daug paukščių susiduria ne tik su pačiais bokštais, bet ir su prie jų pritvirtintais kietais laidais.<br>123RF nuotr.
Daug paukščių susiduria ne tik su pačiais bokštais, bet ir su prie jų pritvirtintais kietais laidais.<br>123RF nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Feb 23, 2017, 6:49 AM, atnaujinta Apr 9, 2017, 1:13 PM

Naujas tyrimas rodo, kad kasmet JAV 7 milijonai paukščių žūva vien dėl to, jog susiduria su ryšių perdavimo bokštais.

Tačiau tyrėjai nurodo, kad tai yra išvengiama. Užtektų pakeisti aukščiausių televizijos ir radijo bokštų apšvietimą (būtent šie bokštai nusineša daugiausiai paukščių gyvybių) ir kasmet būtų galima išgelbėti net 2,5 milijono paukščių gyvybių.

Pasirodo, jog ant bokštų nepertraukiamai degančios raudonos šviesos traukia ir supainioja link bokšto skrendančius paukščius. Mokslininkai siūlo vietoje jų įrengti mirksinčias raudonas ar baltas šviesas.

Dauguma žuvusių paukščių yra nedideli, tokie kaip strazdai, o dauguma paukščių žūsta kasmetinės paukščių migracijos metu iš Kanados į Lotynų Ameriką ir atgal.

Aplinkosaugininkai apie šią problemą kalba jau daugelį metų, tačiau atliktas tyrimas pažvelgė į įvairias aplinkybes – bokštų aukštį, apšvietimo sistemas, aplinkinių vietovių pobūdį bei žūstančių paukščių skaičių. Pasirodo, jog daugiausiai paukščių užmušė bokštai, kurių aukštis viršija 300 metrų – 70% arba 4,5 milijono. Tačiau šie bokštai sudaro vos 1,6% visų šalyje esančių bokštų.

Be to, daug paukščių susiduria ne su pačiais bokštais, o su prie jų pritvirtintais kietais laidais. Paukščiui artėjant link bokšto su nepertraukiamai šviečiančia raudona šviesa, paukščių skridimo trajektorija tampa lenkta, jie tarsi nori aplenkti bokštą lanku, tačiau jų kelyje pasipainioja metaliniai laidai.

Mokslininkai spėja, kad nepertraukiamai šviečianti raudona šviesa išderina paukščio magnetinį kompasą. Tuo tarpu jeigu šviesa būtų mirksinti, šviesos skleidžiamas dirgiklis būtų nenuolatinis, dėl ko paukštis galėtų kažkiek orientuotis ir išvengti susidūrimo.

Žinoma, bokštai tėra dalis pavojų, kurie tyko migruojančių paukščių – jiems taip pat pavojingi langai, elektros linijos, automobiliai, katės. Kartu sudėjus visus šiuos pavojus, žūstančių paukščių skaičius gali būti netgi didesnis nei bokštų nusinešamų paukščių gyvybių skaičius.

Nors mokslininkai pateikia šios problemos sprendimo būdą – nepertraukiamai degančias raudonas šviesas pakeisti mikčiojančiomis – problemą išspręsti nėra taip jau paprasta. Mat už tai yra atsakinga Federalinė Aviacijos Administracija, kuriai labiau rūpi aviacijos saugumas, o ne paukščiai. Tokių problemų sprendimą ši įstaiga palieka regioninėms institucijoms, atsakingoms už saugumą.

Be to, bokštų apšvietimas būtų pakeistas tik pilnai įsitikinus, jog jis nepablogintų aviacijos saugumo. Taigi kol kas paukščių ir toliau tykos aukštų bokštų pavojus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.