Kaip povandeniniai laivai apsirūpina deguonimi?

Povandeniniai laivai po vandeniu išbūna ištisus mėnesius. Todėl daugumai natūraliai kyla klausimas, kaip laivo įgula yra aprūpinama deguonimi tokį ilgą laiko tarpą? Juk vien deguonies atsargų neužtektų, ar ne?

 Povandeniniai laivai po vandeniu išbūna ištisus mėnesius. Todėl daugumai natūraliai kyla klausimas, kaip laivo įgula yra aprūpinama deguonimi tokį ilgą laiko tarpą?<br> 123rf iliustr.
 Povandeniniai laivai po vandeniu išbūna ištisus mėnesius. Todėl daugumai natūraliai kyla klausimas, kaip laivo įgula yra aprūpinama deguonimi tokį ilgą laiko tarpą?<br> 123rf iliustr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Oct 15, 2021, 8:55 AM, atnaujinta Oct 15, 2021, 8:55 AM

Egzistuoja trys problemos, susijusios su gyvybės palaikymu uždaroje povandeninio laivo patalpoje: 1) oro kokybės išlaikymas 2) gėlo vandens nepertraukiamas tiekimas 3) temperatūros palaikymas.

Šį kartą mes pakalbėsime apie pirmąją problemą – oro kokybę povandeniniame laive.

Orą, kuriuo mes kvėpuojame, sudaro 4 pagrindinės dujos: 1) azotas (78 procentai) 2) deguonis (21 procentas) 3) argonas (0,94 procento) 4) anglies dioksidas (0,04 procento).

Kai mes įkvepiame orą, mūsų organizmas suvartoja deguonį ir paverčia jį anglies dioksidu. Iškvėptame ore yra 4,5 procento anglies dioksido. Mūsų kūnai nieko nedaro nei su azotu, nei su argonu. Povandeninis laivas yra aklinai uždara talpykla, kurioje gyvena žmonės ir yra ribotas oro tiekimas. Yra trys dalykai, kurie turi vykti, kad oras povandeniniame laive išliktų tinkamas kvėpavimui:

  1. Deguonies atsargos turi būti papildomos – jeigu deguonies kiekis ore sumažėja, žmogus uždūsta.
  2. Anglies dioksidas turi būti pašalintas iš oro – anglies dioksido kiekiui didėjant, jis tampa nuodingu.
  3. Drėgmė iš mūsų iškvepiamo oro turi būti pašalinta.

Deguonis povandeniniuose laivuose yra tiekiamas iš aukšto slėgio talpyklų. Šios talpyklos yra deguonies generatoriai, kurie elektrolizės būdu gamina deguonį iš vandens – arba „deguonies kanistrai“, kurie išskiria deguonį itin karštos reakcijos metu (šie „kanistrai“ pagarsėjo po problemų kosminėje stotyje „Mir“). Deguonis yra išleidžiamas pastoviai, o šį procesą valdo kompiuterizuota sistema, kuri nustato deguonies kiekį ore – arba deguonis išleidžiamas pavieniais dideliais kiekiais, tam tikrą kartų skaičių per dieną.

Anglies dioksidas iš oro gali būti pašalinamas naudojant kalkių sodą (natrio hidroksidas ir kalcio hidroksidas) prietaisuose, vadinamuose „šveitikliais“. Cheminės reakcijos metu anglies dioksidas įkalinamas kalkių sodoje ir taip pašalinamas iš oro. Kitos panašios reakcijos gali padėti pasiekti tą patį tikslą.

Tuo tarpu drėgmė gali būti pašalinama su sausintuvu arba cheminėmis medžiagomis. Tai užkerta kelią drėgmės kaupimuisi ant sienų bei įrangos.

Be to, kitos dujos, tokios kaip anglies monoksidas ar vandenilis, kurios susidaro dėl įrangos ir cigarečių dūmų, gali būti pašalinamos degtuvais. Galiausiai, naudojant filtrus iš oro yra pašalinamos kietosios dalelės, purvas ir dulkės.

Taigi, galite būti tikri, kad povandeninio laivo įgula deguonies nepritrūksta – jeigu nesugenda jį gaminanti aparatūra.

Spauskite mygtuką „VISI KOMENTARAI“ ir reikškite savo nuomonę.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.