„Žaisdami senesnius žaidimus žmonės gali pajusti ryšį su tuo, kas jie buvo ir kaip jautėsi tuo metu, kai juos žaidė pirmą kartą“, – sako Nickas Ballou iš Oksfordo universiteto.
Jis su kolegomis išanalizavo 12 000 valandų retro žaidimų duomenis, gautus iš 660 žaidimų seansų, atliktų naudojant „Nintendo Switch“ – dabartinį kompanijos flagmaną. Šiame žaidimų kompiuteryje galima žaisti retro žaidimus iš šešių ankstesnės kartos žaidimų kompiuterių, įskaitant 1985 m. „Nintendo Entertainment System“ (NES).
Nagrinėdami dažniausiai žaidžiamus retro žaidimus, tyrėjai nustatė, kad nostalgijos pikas siekia vaikystę, maždaug 10 metų. Tyrėjai taip pat nustatė, kad laikas, kurį žaidėjai praleidžia žaisdami retro žaidimus, paprastai padvigubėja nuo 20 iki 40 metų.
Bendrosios tyrimo išvados atrodo „maždaug teisingos“, tačiau jas gali iškreipti tai, kad daugiausia dėmesio skiriama „Nintendo“, o ne retro „Atari“ ir arkadiniams žaidimams, sako Billas Page'as iš Pietų Australijos universiteto. Be to, tyrime dalyvavo tik tie žaidėjai, kurie turi pinigų ir motyvacijos įsigyti naujausią „Nintendo“ žaidimų kompiuterį bei papildomą prenumeratą, kad galėtų naudotis retro žaidimais. Tačiau tokie atsidavę žaidėjai gali neatspindėti visų žaidėjų.
Tiesą sakant, vaizdo žaidimų žaidėjai dažnai perka senesnius žaidimų kompiuterius ir žaidimus vėliau, po jų populiarumo viršūnės, kai juos galima įsigyti gerokai pigiau, sako B. Page'as. Tai reiškia, kad vaikystėje išleistus žaidimus jie galėjo žaisti tik gerokai vėliau – todėl, anot mokslininko, nostalgijos pikas iš tikrųjų pasiekiamas maždaug vėlyvoje paauglystėje. Tai labiau atitiktų B. Page'o atliktus tyrimus apie didžiausios nostalgijos muzikos atžvilgiu laikotarpius – kurie parodė, kad žmonės pirmenybę teikia paauglystėje ir ankstyvoje jaunystėje išleistoms dainoms.
B. Page'o tyrimai taip pat rodo, kad žmonėms dažnai patinka senesnė medija, nors jie jai nejaučia nostalgijos – jo paties vaikai mėgsta žaisti senesnius žaidimus, tokius kaip „Puyo Puyo“ ar „Kirby's Avalanche“, kurie buvo išleisti prieš jiems gimstant. „Tetris“ 2018 m. buvo pavadintas metų žaidimu, nors buvo išleistas prieš 30 metų – nes tai vis dar geras žaidimas“, – sako tyrėjas.
Nostalgijos dėsningumai tikriausiai bus kitokie kitiems žaidimų kompiuteriams ir žaidėjų populiacijoms, sako N. Ballou. Jis ir jo kolegos nori įvertinti retro žaidimų poveikį gerovei – jų pirminis tyrimas neparodė jokio reikšmingumo – ir ištirti vyresnio amžiaus – pensininkų – žaidimų įpročius.
„Esame prie momento, kai žaidimai taps populiariausia veikla globos namuose – atsisveikinkite su bingo vakarais, sveiki atvykę į „Super Smash Bros“ turnyrus, – sako N. Ballou. – Tai gali turėti įvairių padarinių – ir gerų, ir blogų.“
Tyrimas paskelbtas „PsyArXiv“.
Parengta pagal „New Scientist“.