Penktoji „Gaidos“ diena: šešiasdešimt keturių stygų susirinkimas

Muzika styginių kvartetui yra viena akademinio meno viršūnių, kurioje išryškėja kompozitoriaus profesionalumas. Arba... neišryškėja. Parašyti kūrinį keturiems instrumentams, tarpusavyje susijusiems ypatingai tampriu santykiu, yra meistriškumo išraiška.

„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Gaidoje“ ketvirtadienį grojo keturi styginių kvartetai.<br>D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (33)

Rasa Murauskaitė, muzikos kritikė

Oct 28, 2016, 4:40 PM, atnaujinta May 10, 2017, 12:27 AM

Įsibėgėjusio aktualiosios muzikos festivalio „Gaida“ koncerte „Quartettissimo“ girdėjome ir šio meno viršukalnių, ir nuokalnių, tačiau pati koncerto idėja, prišaukusi net keturis profesionaliausius šalies styginių kvartetus į vieną sceną, verta karštų aplodismentų.

Į Šiuolaikinio meno centro sceną žengė Čiurlionio (Jonas Tankevičius, Darius Dikšaitis, Gediminas Dačinskas, Saulius Lipčius), „Chordos“ (Ieva Sipaitytė, Vaida Paukštienė, Robertas Bliškevičius, Vita Šiugždinienė), „ArtVio“ (Ingrida Rupaitė-Petrikienė, Kristijonas Venslovas, Tomas Petrikis, Povilas Jacunskas) ir „Mettis“ (Kostas Tumosa, Bernardas Petrauskas, Karolis Rudokas, Rokas Vaitkevičius) kvartetai.

Be įspūdingo kolektyvų antplūdžio viliojo ir trys lietuvių kompozitorių premjeros – Žibuoklės Martinaitytės „Sort Sol“, Ramūno Motiekaičio „X ciklai“ bei Rūtos Vitkauskaitės „Nušviesti lygumai“. Programą įrėmino kiti du lietuvių kūriniai – duoklę minimiems kompozitoriaus Juliaus Juzeliūno metams atidavė koncertą atidaręs Styginių kvartetas nr. 4 „Raga keturiems“, o reziumavo DADA 100-mečio beprotyste dvelkiantis Gintaro Sodeikos „Tettigonia perdida“. Paįvairinimui pristatytos ir dvi užsienio autorių kompozicijos – danų autoriaus Simono Steeno-Anderseno „Study for String Instrument No. 1“ ir genialiojo latvių kompozitoriaus Peterio Vasko „Viatore“.

„Raga keturiems“ (1980) – tai ketvirtasis J.Juzeliūno styginių kvartetas, kuriame atsispindi jo rytų kultūrų studijos. Kūrinį koncerte atliko styginių kvartetas „Chordos“. „Raga“ turi ypatingą reikšmę indų estetikoje, ji ne tik apibrėžia indų klasikinės muzikos kūrinio dermines, melodines struktūras, bet ir yra suvokiama kaip apibendrinta estetinė kategorija.

Struktūros svarba šiame kūrinyje buvo aiškiai girdima. J.Juzeliūnas kvartete tarsi sluoksniavo visų instrumentų partijas, lipdė jas vieną ant kitos. Kompozitorius nevengė eksponuoti kiekvieno kvarteto nario muzikinių linijų, taip trumpam kiekvieną instrumentą paversdamas solistais.

Kūrinį įrėmina pradinis žemyn besileidžiančio glissando motyvas, kuris nuolatos sugrįžta. Kulminacinėje vietoje būtent jo pagrindu sudarytą garsinę medžiagą maksimaliu intensyvumu atlieka visi kvarteto nariai. „Chordos“ kvartetą teko girdėti griežiant keletą kūrinių Lietuvos ansamblių tinklo koncerte šeštadienį – ten jie paliko puikų įspūdį, tačiau atliekant J.Juzeliūno „Ragą keturiems“ (1980) kai kuriose vietose trūko aiškumo ir „susikalbėjimo“.

Pirmosios vakaro premjeros ilgai laukti neteko – Ž.Martinaitytės „Sort Sol“ dviem styginių kvartetams programoje skambėjo antrasis; kompozitorė šįvakar debiutavo ir kaip dirigentė.

Kūrinio pavadinimas, išvertus iš danų kalbos, reiškia „Juodąją saulę“ – reiškinį, kai paukščių būrys taip priartėja, kad saulės beveik nebesimato. Visi kompozicijos parametrai buvo pavaldūs idėjos iliustracijai – pradedant kvartetų išdėstymu erdvėje ir baigiant muzikiniu vystymu.

Nuolatinis švelnus styginių virpėjimas priminė lengvą paukščio sparnų plazdenimą, o kūrinio formos lygmeny lėtas dinaminis kilimas, laipsniškas melodinės struktūros augimas iki kulminacijos forte priminė paukščio sparnų išsiskleidimą.

Neseniai teko girdėti kitą Ž. Martinaitytės premjerą – audiovizualines noveles „Grožio beieškant“. Jas rašydama kompozitorė taip pat nemažai įkvėpimo sėmėsi iš gamtos, jos trapumo ir nuolatinio kismo. „Sort Sol“ ne tik savo idėja, bet ir muzikine estetika rodėsi panaši, todėl tokio didžiulio įspūdžio jau nepaliko, tačiau kompozitorę verta pasveikinti už muzikinių elementų, formos organiškumą ir puikų idėjos įgyvendinimą.

Ramūnas Motiekaitis dažniausiai lieka sau ištikimas – jo premjeroje „X ciklai“ vėl klausėmės minimalią tylos ribą peržengiančių sąskambių ir stebėjome muzikos redukcijos įprasminimą. Jo naują kūrinį atliko Čiurlionio ir „Chordos“ kvartetai su perkusininku Andriumi Rekašiumi ir šiuolaikinei muzikai neabejingu akordeonistu Raimondu Sviackevičiumi.

Styginiai R.Motiekaičio kūrinyje tapo „naująja perkusija“ – gana minimali melodika daugiausia patikėta akordeonui, lydimam styginių instrumentų lengvo ritminio akompanimento. Didžioji dalis kūrinio atlikta piano painissimo, todėl reikalavo ypatingo įsiklausymo. Ritminės bangos vietomis buvo kuriamos natas smulkinant arba stambinant. Kūrinio anotacijoje kompozitorius tvirtino, jog jam išgirsti „reikia šiek tiek didesnės tylos nei įprasta“ – o mes išties girdėjome mažytę tylą didesnėje tyloje.

Premjerų triadą, o ir pirmąją koncerto dalį užbaigė jaunos kompozitorės Rūtos Vitkauskaitės kūrinys „Nušviesti lygumai“ keturiems styginių kvartetams erdvėje. Erdviniai sprendimai autorės kūryboje ypatingai svarbūs. Vienas pavyzdžių – didelės sėkmės sulaukusi jos su užsienio menininkais sukurta erdvinė opera tamsoje „Confessions“.

Atliekant R.Vitkauskaitės kūrinį pirmą kartą koncerte išgirdome visus keturis kvartetus vienu metu – tai buvo įspūdingiausia kūrinio dalis. Gana daug žadėjusi, net intertekstualumo aliuzijomis leidusi įtikėti kūrinio pradžia vėliau išsivystė į nesibaigiantį chaosą, kuris vis dėlto neužkabino – kompozitorę inspiravęs „vaikystėje nugrotas smuikas“ atrodė kiek per daug kakofoniškas ir pasiklydęs muzikiniame vyksme.

Antroji koncerto dalis prabėgo labai greitai – trys joje skambėję kūriniai buvo labai skirtingi, skyrėsi ir nuo to, ką girdėjome pirmoje renginio dalyje. Klausimu „judantis garsas ar skambantis judėjimas“ pasitiko kompozitoriaus S.Steeno-Anderseno „Study for String Instrument No. 1“.

Jo teigimu, šis kūrinys užrašytas kaip judesių partitūra, galima atlikti bet kokiu instrumentu. Kompozicijoje vyravo aštrūs homoritminiai styginių glissando, repetityviai kartojami ir kiek primenantys elektroninės muzikos triukšmus. Vystymas vyksta tai intensyvinant, tai silpninant ritmiką, gausinant pauzes, keičiant tempus, kadangi su natų aukščiais kūrinyje dirbama minimaliai. Ši kompozicija atrodė it savotiškas pažaidimas, pažiūrėjimas į styginius instrumentus iš kitos pusės.

Renginio kontekste labai išsiskyrė žymaus latvių kompozitoriaus P.Vasko kūrinys „Viatore“. Genialumas slypi paprastume – sena, bet nenuvalkiota frazė čia puikiai tinka. Paprasta idėja, paprasta, bet meistriškai sukomponuota muzikinė medžiaga – to, rodos, užteko maksimaliam efektui.

Konsansiniai sąskambiai, nuolatos kartojami tie patys motyvai ir pagrindinė tema, sluoksniais besidriekiantys per visus vienuolika styginių instrumentų, buvo šio kūrinio pagrindas. Kompozitorius jį plėtojo „sniego gniūžtės principu“ – iš pradžių melodija rodėsi tik kontrabose ir violončelėse, po to prisidėjo altai, dalis smuikų, kol galų gale pagrindinė, lyriška, ekspresyvi kūrinio tema suskambo viso ansamblio strykais, pasiekdama maksimalų emocinį intensyvumą.

Tuo pačiu principu kompozitorius ir atitolsta, po truputį ardydamas paties sukurtus muzikinius sluoksnius. Įdomu tai, kad neretai „Viatore“ stilistika rodėsi tarsi estų kompozitoriaus Arvo Parto muzikos reminiscencija, nors anotacijoje kalbėta tik apie „sibeliškus ostinato“.

Vakarą užbaigė... DADA! O išties – G.Sodeikos kūrinys „Tettigonia perdida“ keturiems styginių kvartetams ir fortepijonui, kuriuo skambino jaunas pianistas Joris Sodeika. Šios kompozicijos premjera įvyko kiek mažiau nei prieš mėnesį, kito šiuolaikinės muzikos festivalio „Permainų muzika“ metu.

„Žiogas paklydėlis įsitikinęs, kad DADA tebėra gyvas ir aktualus“ – rašoma kūrinio anotacijoje. Muzikoje DADA atgijo bebaime eklektika, fragmentiškais ir ekspresyviais fortepijono viražais ir „sprogstančiais“ „solavusios“ violončelės, kuria grojo „ArtVio“ narys Povilas Jacunskas, išsisakymais. Visa tai lydėjo gana minimali likusių styginių palyda. DADA kūrybinio polėkio niekuomet neleistų surakinti grandinėmis – tai mums parodė paskutinis „Quartettissimo“ kūrinys, reziumavęs neeilinį keturių Lietuvos kvartetų susirinkimą „Gaidos“ festivalyje.

* * *

Spalio 28 d. festivalyje „Gaida“: 19 val. ansamblio iš Vokietijos „In Process“ koncertas, programoje – Steve’o Reicho „Oktetas“ ir „Muzika aštuoniolikai atlikėjų“; 21 val. – šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ debiutas „Gaidos“ scenoje, skambės Matthiaso Leboucher, Simono Steen-Anderseno, Michaelo Gordono ir Gérard’o Grisey kūriniai.

Koncertai vyks Šiuolaikinio meno centre.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.