Politikus sujudino neišsivadėjęs rusiškas tvaikas: jau grūmoja dėl „Lietuvos geležinkelių“ veiksmų

Susisiekimo ministerija pripažino, kad ir jos netenkina tempai, kaip ardomos „Lietuvos geležinkelius“ (LTG) apraizgiusios rusiškos sistemos, tačiau opozicija jau reikalauja ministro Mariaus Skuodžio galvos.

Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Vagonai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vagonai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Marius Skuodis.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Feb 23, 2023, 11:38 AM

Kilus skandalui dėl LTG vis dar naudojamos Rusijoje pagamintos lokomotyvų saugos sistemos KLUB-U, Susisiekimo ministerija pradėjo teisintis, kad jų turėjo nelikti dar prie ankstesnės valdžios.

Kaip skelbė „Lietuvos rytas“, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) dar 2018 metais nusprendė, kad Lietuvos geležinkeliuose naudojama KLUB-U sistema yra nesuderinama su šalies nacionalinio saugumo interesais ir jos turėjo būti visiškai atsisakyta.

Tačiau neseniai LTG paskelbė viešąjį pirkimą, pagal kurį iki kovo pradžios už 2,2 mln. eurų planuojama įsigyti KLUB-U sistemos priežiūros paslaugas. Vis dar neišsklaidytos kilusios abejonės, ar ši investicija nepasieks Rusijos karinės pramonės, nes įranga pagaminta dvejopos paskirties Iževsko radijo gamykloje, kurią kontroliuoja Rusijos Federacijos kosmoso agentūra ir kuriai taikomos sankcijos.

Ragino veikti greičiau

LTG neatskleidžia, kodėl iki šiol nepavyko įdiegti naujų lokomotyvų saugos sistemų, ir miglotai kalba apie tai, kad pokyčiai galėtų įvykti ne anksčiau kaip 2026–2027 metais.

Tokios įmonės kalbos stebina ne tik opoziciją, bet ir valdančiuosius.

Antai Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen teigė, kad dabar užsibrėžti LTG terminai nėra tinkami, ir ragina priimti sprendimus, kurie leistų nuo rusiškos sistemos atsijungti kuo greičiau. V.Čmilytė-Nielsen taip pat mano, kad dėl esamos situacijos esą kalta ir valdžioje buvusi dabartinė opozicija.

Opozicija galanda kirvius

Tuo metu opozicija reikalauja, kad atsakomybę dėl tebenaudojamos nacionaliniam saugumui pavojingos įrangos prisiimtų susisiekimo ministras Marius Skuodis ir Krašto apsaugos ministerijos vadovas Arvydas Anušauskas.

Seimo Darbo partijos frakcijos vadovas Andrius Mazuronis mano, kad M.Skuodis jau turėtų pradėti galvoti apie atsistatydinimą: „Visiškas nevaldymas situacijos šiame sektoriuje jau tampa akivaizdus, ne tik dėl griūvančių tiltų, bet ir dėl negebėjimo sau pavaldžiose įmonėse užtikrinti nacionalinio saugumo reikalavimų laikymąsi.“

„Užsiciklino“ kitur

Opozicija kritikuoja ir konservatorių A.Anušauską, kuris praėjusią kadenciją, būdamas NSGK narys, reikalavo kuo skubiau atsisakyti KLUB-U, tačiau tyli tapęs ministru.

A.Anušauskas trečiadienį portalui lrytas.lt tikino nežinojęs, kad jo kritikuota KLUB-U vis dar naudojama.

„Buvo iškeltas klausimas, kodėl man būnant NSGK nariu tos sistemos klausimas man rūpėjo, o dabar neberūpi.

Manau, šis klausimas visiškai pagrįstas, nes būdamas Seimo nariu aš domėjausi ne tik geležinkelių pirkimais – šiuo atveju šią temą pats ir iškėliau.

Dabar, vaizdžiai tariant, esu užsiciklinęs ties krašto apsauga, ginkluotės pirkimais, parama Ukrainai ir, prisipažinsiu, nespėju“, – teisinosi politikas.

Bet ministras pripažino, kad problemos reikšmė nesumažėjo. Jis taip pat leido suprasti, kad tai NSGK darbo brokas.

Pagrūmojo ir valdybai

NSGK vadovaujantis konservatorius Laurynas Kasčiūnas žadėjo, kad šis klausimas ir vėl atsiras politikų darbotvarkėje: „Be jokios abejonės, KLUB-U sistema yra nesaugi ir visiškai nesuderinama su nacionaliniu saugumu. Ją reikia keisti.“

Seimo Ateities komiteto vadovas liberalas Raimundas Lopata priminė, kad LTG veiksmai jau ne pirmą kartą kelia grėsmę nacionaliniam saugumui.

Mat anksčiau būta skandalingų istorijų dėl kitos įrangos pirkimo – ja ne tik teoriškai, bet ir praktiškai esą įmanoma stebėti tam tikrus procesus, vykstančius Lietuvos geležinkelių sistemoje ir ne tik joje.

Politikas pripažino, kad jam jau kurį laiką nepavyksta suprasti to, kas realiai vyksta „Lietuvos geležinkeliuose“.

R.Lopata netgi užsiminė, kad pagal galiojančius įstatymus valstybės įmonių valdybų nariai už priimamus sprendimus rizikuoja savo asmeniniu turtu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.