VASAROK SU

žiniomis ir žvaigždėmis

Vasarą prenumeruok Lrytas
PREMIUM vos už 12,99 Eur metams
ir gauk bilietą į pasirinktą koncertą
Taujėnų dvare dovanų

Mokytojai įvertino anglų kalbos egzamino užduotis: ko vertėjo nepamiršti?

2025 m. birželio 9 d. 15:04
Lrytas.lt
Pirmadienį šalies abiturientai laikė antrąją anglų kalbos valstybinio brandos egzamino (VBE) dalį. Peržvelgę šių metų užduotis savo vertinimais jau dalijasi ir mokytojai.
Daugiau nuotraukų (8)
Papildomo ugdymo akademijos „Alfa klasė“ anglų kalbos mokytojas Matas Andrulionis svarstė, kad pirmojo pagal naująją bendrojo ugdymo programą organizuoto valstybinio anglų kalbos egzamino rašymo dalis įvyko be netikėtumų.
„Kaip ir žadėta, šiemet prie tradicinių senosios programos užduočių, laiško bei esė, pridėta duomenų aprašo užduotis (data description). Visų trijų dalių temos aktualios ir artimos abiturientui – mokyklos renginiai, studijų krypties pasirinkimas, knygų skaitymas ir kritinis mąstymas jaunimo tarpe.
Pirmoji dalis, pusiau formalus laiškas, kvietė pasirinkti vieną iš trijų pateiktų renginio tipų, kurį moksleivis norėtų organizuoti ir argumentuoti pasirinkimą organizacijai, kuri teikia paramą.
Čia reikėtų atminti, kad nežinant tikslaus laiško gavėjo privalu naudoti nekonkretų kreipinį kaip Dear Sir or Madam. Tas pats galioja ir laiško pabaigai, kurioje šiuo atveju turi atsidurti Yours faithfully, Alex Brown.
Antroji, duomenų aprašo, užduotis buvo pateikta lentelės forma. Tikėtina, kad daugelis moksleivių ruošėsi interpretuoti diagramų duomenis, tačiau ir šis formatas daug sunkumų sukelti neturėjo. Svarbiausia paminėti bendras kintamųjų tendencijas, esminius nuokrypius ir nepamiršti išvadų.
Trečiojoje, esė dalyje, buvo prašoma apsvarstyti teiginį: knygų skaitymas tobulina jaunimo kritinio mąstymo įgūdžius. Norima, kad būtų išreikšta kokiame lygmenyje moksleivis sutinka ar nesutinka su šiuo teiginiu, tad reikėtų rinktis Opinion esė tipą.
Tai reiškia, išsigryninti savo nuomonę, ją išreikšti ir pagrįsti argumentais pastraipose. Taip pat nepamiršti paminėti sutikimo lygmens (visiškai, daliniai ir pan. sutinku/nesutinku) ir taip pat paremti šį savo pasirinkimą. Tačiau tema gana įprasta, be sudėtingų žodžių ar konceptų ir su daug plėtojimo galimybių“, – komentavo M.Andrulionis.
„Alfa klasės“ mokytojas Lukas Rakauskas pastebėjo, kad vienas punktas šiame egzamine galbūt kels iššūkių, tačiau apskritai anglų kalbos žinių ir gebėjimų patikrinimas jo taip pat per daug nenustebino.
„Šiandien per pietus žiniasklaidos kalbinti abiturientai neslėpė džiaugsmo, jog egzaminas buvo toks paprastas. Ir, tiesą sakant, jie neklydo – egzaminas niekuo pernelyg nenustebino ir buvo sudarytas iš to, ką NŠA pagal atnaujintas bendrojo ugdymo programas žadėjo, – esė, laiško bei duomenų komentavimo užduoties.
Visų užduočių esmė – gerai struktūruoti tekstus, nenukrypti nuo temos argumentuojant ir vartoti B2+ lygmenį atitinkančią leksiką bei gramatiką. Pastarasis punktas tikriausiai ir bus keliantis daugiausiai iššūkių. Dažnai pamirštame, jog kalbėti anglų kalba nuo vaikystės dar nelygu išmanyti ir tinkamai vartoti akademinį žodyną“, – komentavo anglų kalbos mokytojas.
L.Rakauskas atskirai panagrinėjo esė, laiško ir duomenų komentavimo užduotis.
Esė
„Šiuometinės esė dalies užduotis prašė svarstyti, ar knygų skaitymas padeda kritinio mąstymo gebėjimų ugdymui. Įdomu, kad sąlyga žemiau tikslinama – tema siaurinama iki grožinės literatūros skaitymo. Kyla klausimas, kodėl to nebuvo galima nurodyti esminėje temos formuluotėje.
Tai – argumentacinio pobūdžio esė, dar geriau žinoma kaip nuomonės esė (nors iš esmės visos VBE rašomos esė yra nuomonės esė). Tikriausiai įprasčiausia struktūra, kuria mokiniai sekė buvo pozicijos pasirinkimas įžangoje (nurodomas thesis statement), dvi dėstymo pastraipos atskleidžiančios du skirtingus argumentus (pradedama nuo aiškiai suformuluotų topic sentences) bei išvada.
Dera nepamiršti siejamųjų žodžių/diskurso žymeklių, apmąstyti, ar argumentai nepersidengia, ar kiekvienam argumentui pavyks atrasti bent su pavyzdžius, padedančius jį įrodyti“, – aiškino „Alfa klasės“ mokytojas.
Laiškas
„Šiemet pusiau formaliame elektroniniame laiške mokiniams skirtingai nei anksčiau reikėjo ne tik paprašyti informacijos/ padėkoti/ ar pan., bet pasiūlyti savo iniciatyvą organizuojant renginį, skirtą anglų kalbos populiarinimui jų mokykloje.
Svarbu atkreipti dėmesį į sąlygoje pateiktus renginių formatus ir iš jų pasirinkti vieną. Taip pat mokiniai turi paaiškinti, kaip jų pasirinktas formatas siesis su anglakalbių šalių kultūros populiarinimu ir kokios naudos iš to turės jų mokyklos bendruomenė.
Prašoma atsisveikinti jau tradiciniu šiai egzamino daliai tapusiu vardu Alex Brown. Tiesa, kadangi nenurodyta, kokiam asmeniui rašoma – dera vartoti neutralų kreipinį (pvz., Dear Sir or Madam). Mokiniai šiemet turi parašyti didesnės apimties laišką – jis pagal atnaujintą BUP turi būti sudarytas iš 150 žodžių. Dera nepamiršti ir skirstymo į pastraipas“, – nurodė L.Rakauskas.
Duomenų komentavimas
„Šių metų didžiausia naujovė – duomenų komentavimas pagal pateiktą lentelę ar grafiką, atkeliavo iš senojo VBE kalbėjimo dalies. Šiemet mokiniai komentavo studijų programų pasirinkimus pagal lytį Riverside universitete. Pateikti 2021, 2023, 2025 ir 2027 (prognozės) metų duomenys.
Prašoma parašyti ataskaitą (report). Jos įžangoje dera supažindinti su rašymo tikslu, nurodyti, kokie duomenys ir kokie kintamieji pateikti. Toliau dėstymo pastraipoje(-ose) dera aptarti tendencijas, kadangi pateiktoje lentelėje vienos vyraujančios nėra. Pvz., matoma, jog IT moksluose mažėja vyriškos lyties studentų proporcija ir didėja šias studijas pasirenkančių moterų skaičius.
Švietimo moksluose tendencija atvirkščia. Nereikia perrašyti visų duomenų – dera pasirinkti labiausiai kontrastuojančius. Svarbu paminėti, jog šioje dalyje nereikėtų teikti savų vertinimų ar nuomonių – ši užduotis tikrina, kaip mokiniai verbaline išraiška geba perteikti grafinius duomenis, taigi jos tikslas – aprašymas, apibūdinimas, o ne asmeninės pozicijos išsakymas.
Pabaigoje dera nepamiršti trumpos išvados, kurioje mokiniai apibendrina prieš tai išsakytas įžvalgas“, – komentavo mokytojas.
Daugiau apie šių metų anglų kalbos egzaminą skaitykite ČIA.
Pagrindinės ir pakartotinės sesijos egzaminų rezultatai bus paskelbti iki liepos 16 d., rezultatai po apeliacijų nagrinėjimo – liepos 25 d. Pakartotinėje sesijoje perlaikant lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, rezultatai po apeliacijų bus paskelbti rugpjūčio 4 d.
Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) duomenimis, iš viso egzaminus šiais metais laiko per 27 tūkst. dvyliktokų ir panašus skaičius vienuoliktokų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.