Mėgstate valgyti sūriai? Turime jums gerų žinių

Dar visai neseniai buvo teigiama, kad lietuviai, kaip, beje, ir dauguma kitų europiečių, druskos suvartoja per daug. Tačiau naujausi tyrimai siekia tai paneigti. Respublikinio mitybos centro atliktų Lietuvos suaugusių gyventojų mitybos tyrimų duomenimis, 2007 m. Lietuvos gyventojai vidutiniškai per parą suvartoja apie 8,75 g druskos.

 2007 m. Lietuvos gyventojai vidutiniškai per parą suvartojo 8,75 g druskos. <br>123rf.com nuotr. 
 2007 m. Lietuvos gyventojai vidutiniškai per parą suvartojo 8,75 g druskos. <br>123rf.com nuotr. 
 2007 m. Lietuvos gyventojai vidutiniškai per parą suvartojo 8,75 g druskos. <br>123rf.com nuotr. 
 2007 m. Lietuvos gyventojai vidutiniškai per parą suvartojo 8,75 g druskos. <br>123rf.com nuotr. 
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Sep 14, 2018, 2:20 PM, atnaujinta Sep 14, 2018, 2:22 PM

Vyrai druskos suvartojo daugiau nei moterys: atitinkamai 10,75 g ir 7 g druskos per parą. Net 6,6 proc. gyventojų beveik visada papildomai pasūdo maistą jo net neparagavę.

Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja suvartoti ne daugiau kaip 5 g druskos per dieną ir tai yra mažiau nei 1 arbatinis šaukštelis. Vis dėlto tyrime, kuris praėjusią savaitę buvo paskelbtas „Lancet“ žurnale teigiama, kad 2,5 arbatinio šaukštelio (12,5 g) yra ne tik saugus, bet ir organizmui reikalingas druskos kiekis.

Šis prieštaringas tyrimas kelia karščiausias diskusijas, kurių metu daugelio medicinos tyrinėtojų nuomonės išsiskiria.

Natris sudaro 40 proc. druskos, likusi dalis yra chloridas. Tyrimas, atliktas Ontarijo Makmasterio universitete, Kanadoje, buvo grindžiamas natrio suvartojimo kiekiu. Bandyme dalyvavo 95 tūkst. žmonių iš 21 šalies. Maždaug 5-9 metus buvo nagrinėjami širdies veiklos pakitimų duomenys (ligų vystymasis, miokardo infarktas ir t. t.)

Vienintelis patikimas metodas, padedantis nustatyti suvartoto natrio kiekį, yra šlapimo tyrimas. Per 24 valandų laikotarpį maždaug 90 procentų natrio, kurį suvartojate su maistu tą dieną, išsiskiria su šlapimu.

Anot pagrindinio tyrimo autoriaus, profesoriaus Adrew Menteso, labai didelis druskos suvartojimo kiekis, daugiau nei 12,5 g, yra susijęs su padidėjusia širdies ligų bei miokardo infarkto rizika, ypatingai tiems asmenims, kurie turi aukštą kraujo spaudimą.

Tačiau pasirodo, kad valgant per mažai druskos, t. y. mažiau nei pusantro šaukštelio, 7,5 g, per dieną, gali būti taip pat pavojinga.

„Dauguma žmonių vidutiniškai suvartoja 7,5-12 g druskos, tai reiškia, kad jų organizmas pasisavina 3-5 g natrio. Mūsų tyrimas prisideda prie įrodymo, kad nepaisant to, jog šis vidutinis natrio kiekis padidina kraujo spaudimą, jis iš tikrųjų yra naudingas širdžiai“, – naujienų portalui „Daily Mail“ sakė A.Mentesas.

Mokslininkų teigimu, šis tyrimas atitinka ankstesnius rezultatus, aprašomus 2016 m. žurnale „Frontiers in Physiology“, kurie siūlo, kad asmenims, turintiems mažiausią širdies ligų riziką, vertėtų įtraukti į mitybą 1,5-2,5 arb. šaukštelio druskos.

Kitaip tariant, anot tyrimų rezultatų, vartojant vos 6 g druskos per parą gali padidėti ankstyvos mirties rizika.

Natris mūsų organizmui yra labai reikalingas elementas, leidžiantis raumenims susitraukti, perduodant nervinius impulsus ir palaikant hidrataciją.

Normalu, jog mokslininkai nesutaria dėl sveikatai saugaus natrio kiekio. Amerikos ir Jungtinės Karalystės epidemiologų atliktas tyrimas, kurį finansavo JAV esantis Sveikatos departamentas, patikrino 10,079 žmonių, gyvenančių 52 šalyse, duomenis ir nustatė, kad kuo daugiau natrio yra kraujyje, tuo didesnis kraujospūdis.

Remiantis tyrimo, paskelbto 2007 m. BMJ, trijų ketvirčių dalyvių duomenimis, patvirtinta, jog po 15 metų širdies smūgio rizika sumažėjo 25 proc. asmenims, kurie sumažino druskos vartojimą bent 18 mėn.

Širdies ir kraujagyslių medicinos profesorius Grahamas MacGregoras paaiškino, kad druska iš kūno ląstelių ištraukia vandenį. Tad kuo daugiau druskos vartojama, tuo daugiau vandens patenka į kraują. Padidėjus kraujagyslių tūriui, padidėja ir spaudimas.

Druska yra didesnė žudikė nei tabakas. Rūkymas kasmet pražudo 7 mln. žmonių, o didelis kraujospūdis – 30 mln. Paprasčiausias būdas sumažinti kraujo spaudimą yra atsisakyti druskos.

Per pastarąjį dešimtmetį druskos kiekis ženkliai sumažėjo patiekaluose ir perdirbtuose maisto produktuose. Tai atsispindi ir širdies ligų sukeltų mirčių skaičiaus sumažėjime, todėl negalime rizikuoti šiuo nauju tyrimu“, – pabrėžė G.MacGregoras.

Visgi naujasis tyrimas yra kur kas didesnis, jame dalyvavo daugiau nei 95 tūkst. žmonių.

„Mes žinome, kad visa tai yra susiję su padidėjusia širdies smūgio ir ligų grėsme asmenims, turintiems aukštą kraujospūdį.

Tačiau vartojant mažiau nei 2 g druskos per parą gali kilti ir kitų šalutinių poveikių, pavyzdžiui, padidėja tam tikrų hormonų kiekis, susijęs su padidėjusia mirties bei kraujotakos sistemos ligomis“, – tikino A.Mentesas.

Pernelyg mažas natrio kiekis taip pat gali sukelti pykinimą, galvos skausmą, jos svaigimą bei nuovargį, o ilgainiui – inkstų ar širdies nepakankamumą.

Tyrėjų komanda mano, kad reikia sutelkti dėmesį ir į kitus tyrimo rezultatus: kuo daugiau kalio vartojama, tuo labiau sumažėja širdies smūgio, ligų bei bendro mirštamumo rodikliai.

Jo teigimu, kalis, randamas šviežiuose vaisiuose, daržovėse bei pieno produktuose, padeda sumažinti kraujo spaudimą, numalšinant natrio poveikį. Taigi, kuo daugiau kalio suvartojama, tuo daugiau natrio su šlapimu pasišalina iš organizmo.

„Mūsų išvados remia rekomendacijas dėl visapusiškai sveikos mitybos, daugiausia dėmesio skiriant vaisiams, daržovėms, pieno produktams, bulvėms, riešutams ir pupelėms“, – pranešė Makmasterio universiteto Medicinos katedros profesorius Martinas O'Donnellis.

Šio tyrimo kritikai pataria nepasikliauti tokiais nurodymais, todėl prieš nuspręsdami padidinti vartojamos druskos kiekį verčiau pasitarkite su specialistu.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.