Natūralios mitybos žinovė ragina dažniau valgyti silkės: naudingesnė ir už lašišą

Natūropatinės mitybos specialistė Tautvilė Šliažaitė lrytas.tv laidoje „Sveiki įpročiai“ pataria, kokius maisto produktus pasirinkti ir kokių galbūt geriau atsisakyti. Šį kartą ji kalbėjo apie riebalus. 

T.Šliažaitė siūlo įtraukti riebią žuvį į racioną bent keletą kartų per savaitę. <br>123rf
T.Šliažaitė siūlo įtraukti riebią žuvį į racioną bent keletą kartų per savaitę. <br>123rf
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Feb 22, 2019, 8:09 AM

„Labai dažnai pastebiu, kad riebalai turi labai blogą reputaciją. Labai dažnai jie yra išmetami iš raciono, kai norime atsikratyti svorio. Ir dėl to labai dažnai žmonės atsisako mėsos“, – kalbėjo T.Šliažaitė. 

Palyginimui ji paėmė gabaliuką jautienos ir vieną valgomąjį šaukštą majonezo. Kuriame daugiau kalorijų? 

T.Šliažaitės teigimu – majoneze. Ji labai dažnai pastebi, kaip žmonės, norėdami sumažinti riebalų kiekį, atsisako mėsos, bet renkasi labai riebius salotų užpilus. O tai gali lemti papildomus kilogramus. 

Riebalai yra skirstomi į 3 pagrindines grupes:

1. Nesočiosios riebalų rūgštys;

2. Sočiosios riebalų rūgštys;

3. Transriebalai.

„Šį kartą aptarsime nesočiąsias riebalų rūgštis, nes jos mums itin svarbios, – kalbėjo T.Šliažaitė. – Nesočiosios riebalų rūgštys yra skirstomos į mononesočiąsias ir polinesočiąsias riebalų rūgštis. Pastarosios mums yra labai būtinos: jos itin svarbios mūsų imuninei sistemai, smegenų darbui, virškinimui, odai, plaukams, nagams. Kaip galėčiau pasakyti – viskam“.

Polinesočiųjų riebalų rūgščių būtina gauti su maistu, nes organizmas jų nepasigamina. 

Šios rūgštys dar yra skirstomos į linoleno rūgštį, kitaip mums žinomas Omega-6 riebiąsias rūgštis ir alfa-linoleno rūgštį, kurios mums žinomos kaip Omega-3 riebiosios rūgštys. 

Ir vienos, ir kitos labai reikalingos, tačiau bėda, kad Omega-6 dažnai gauname per daug. Santykis tarp Omega-6 ir Omega-3 turėtų būti 4:1. Arba dar geriau – 1:1. 

Tačiau šiais laikais dažnai šis santykis būna 16:1, tai reiškia, kad mes Omega-6 naudojame tiesiog per daug. 

„Dėl to, kad gauname per daug Omega-6 riebalų rūgščių, labai dažnai apkaltinama mėsa. Bet tai nėra tiesa. Daugiausiai Omega-6 randame aliejuje – rapsų, sojų, saulėgrąžų. Taip pat Omega-6 galime rasti sausainiuose, kepiniuose, gamintuose su margarinu. 

Gyvulinės kilmės produktuose iš tiesų yra Omega-6, bet jei rinksimės ekologišką, ūkininkų užaugintą produkciją, juose natūraliai mažiau Omega-6 ir truputėlį daugiau Omega-3“, – aiškino T.Šliažaitė. 

Omega-3 riebiosios rūgštys labiau mums žinomos kaip priešuždegiminės, tai reiškia, kad jei mes norime sustiprinti imuninę sistemą, norime gražios ir sveikos odos, reikėtų įtraukti kuo daugiau būtent Omega-3 riebiųjų rūgščių. 

Omega-3 gauname vien tiktai iš gyvulinės kilmės produktų, tokių, kaip riebi žuvis. Todėl T.Šliažaitė siūlo įtraukti riebią žuvį į racioną bent keletą kartų per savaitę. 

„Vienintelė žuvis, kurios siūlyčiau riboti, – tunas, kadangi jame gali būti pakankamai daug gyvsidabrio“, – įspėjo T.Šliažaitė. 

Taip pat Omega-3 yra linų sėmenų aliejuje ar sėklose, ispaninių šalavijų sėklose. 

„Vienintelis dalykas, kurio iki galo nežinome, tai kiek Omega-3 įsisavinsime iš augalinės kilmės produktų. Būtent dėl to siūlyčiau rinktis kuo daugiau riebios žuvies. Nepamirškime, kad Lietuvoje turime tokią skanią silkę, o silkėje Omega-3 yra beveik 3 kartus daugiau, negu lašišoje“, – patarė specialistė.

Ji pridūrė dar vieną svarbų dalyką: Omega-6 reikėtų riboti ir dėl to, kad šios rūgštys gali padidinti cholesterolio lygį – tai itin pavojinga žmonėms, kurie turi polinkį susirgti širdies ar kraujagyslių ligomis ar juos jau kamuoja imuninio pobūdžio susirgimai. 

„Apibendrindama norėčiau pabrėžti, kad nereikia visiškai atsisakyti Omega-6. Viskas gerai, jeigu neviršijame 15 g Omega-6 per dieną. Bet jei  valgome daug mėsos, riešutų, augalinės kilmės aliejaus ir nemėgstame žuvies, yra didžiulė rizika, kad racione yra per daug Omega-6. Tai reiškia, kad mūsų mityba yra per daug kelianti uždegimą. 

Arba įtraukite daugiau žuvies, arba sumažinkite riešutų ir augalinių aliejų vartojimą“, – patarė T.Šliažaitė. 

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.