Net ir sveikas maistas gali pakenkti – negalavimų priežastis, apie kurią daugelis net negirdėjo

Šiandien vis dažniau kalbama, kad mūsų sveikatos pagrindas yra maistas. Jei norite gerai jaustis ir atrodyti – privalu laikytis sveikos mitybos rekomendacijų. 

Reikėtų gusiau vartoti gerą riebalų rūgščių santykį turinčius produktus ir saikingiau tų, kurių santykis nėra palankus. <br>123rf nuotr.
Reikėtų gusiau vartoti gerą riebalų rūgščių santykį turinčius produktus ir saikingiau tų, kurių santykis nėra palankus. <br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Emilija Miliauskė, „Kuras kūnui“

May 27, 2019, 9:04 AM, atnaujinta May 27, 2019, 9:51 AM

Tačiau pastebime, kad net sveikai besimaitinantys žmonės dažnai skundžiasi įvairiomis ligomis, energijos stoka, uždegimais, alergijomis ir t.t.

Viena iš priežasčių, kodėl taip yra, gali būti Omega 6 ir Omega 3 riebalų rūgščių santykio organizme disbalansas, apie kurį daugelis nė negirdėjo. 

Iš kur atsiranda šis disbalansas? Puikiai suprantame, kad šiandieninė žmogaus mityba gerokai skiriasi nuo mūsų protėvių mitybos. Valgymo įpročiai per daugelį metų stipriai keitėsi. Rinkėjų-medžiotojų laikais žmogus su maistu gaudavo kone idealų Omega 6 ir Omega 3 santykį – 1:1. 

Šiuolaikinis žmogus suvartoja per daug Omega 6.

Kai kurių produktų riebalų rūgščių santykį (Omega 6 : Omega 3):

vaisiai – 1:1-2:1;

žuvis – 1:1;

ispaninių šalavijų sėklos – 1:3;

linų sėmenys – 1:4;

žalios lapinės daržovės – 2:1;

pupelės – 2:1; 

lęšiai – 3:1;

mėsa – 3:1;

bulvės – 3:1;

kanapių sėklos – 3:1;

saldžiosios bulvės – 4:1;

graikiniai riešutai – 4:1;

sojų pupelės – 7:1;
 
kukurūzai – 12:1;

alyvuogių aliejus – 13:1; 

grikiai – 14:1;

rudieji ryžiai – 20:1;

avižų dribsniai – 21:1;

avinžirniai – 26:1;

kviečiai – 27:1;

anakardžiai – 47:1;

pistacijos – 52:1;

sezamų sėklos – 67:1;

kukurūzų, saulėgrąžų, rapsų aliejai – 70:1;

lazdynų riešutai – 90:1;

moliūgų sėklos – 124:1;

saulėgrąžų sėklos – 472:1;

migdolai – 2008:1;

žemės riešutai – 5500:1.

Taigi, kaip matome, geru Omega 6 ir Omega 3 riebalų rūgščių santykiu pasižymi daržovės, žalumynai, vaisiai, ankštiniai (išskyrus avinžirnius – 26:1), mėsa, paukštiena (užauginta be grūdų), žuvis. Iš riešutų ir sėklų puikus santykis tik linų sėmenų (1:4) ir ispaninių šalavijų sėklų (1:3). 

Jei kasdien vartojamas didelis kiekis grūdų ir jų produktų, augalinių aliejų, riešutų ir sėklų – bus gaunama per daug Omega 6 ir per mažas Omega 3. 

Omega 3 riebalų rūgščių galima gauti su riebia šaltųjų vandenų žuvimi, kurią Amerikos širdies asociacija rekomenduoja valgyti bent du kartus per savaitę, kai kuriomis žaliomis lapinėmis daržovėmis, linų sėmenimis ir ispaninių šalavijų (chia) sėklomis. 

Svarbu paminėti, kad vidutinio europiečio mityboje santykis tarp Omega 6 ir Omega 3 riebalų rūgščių šiandien vidutiniškai yra 15:1, o Jungtinėse Amerikos Valstijose net 25:1. 

Didžiausios sveikatos institucijos (tarp jų ir Šiaurės šalių sveikatos ministerija) rekomenduoja 5:1 ar mažesnį santykį, kad būtų pasiektas organizmo balansas. Skirtumas tarp esamo ir rekomenduojamo santykio akivaizdus!

Esant disbalansui organizme kyla uždegiminiai procesai. Omega 6 perteklius siaurina kvėpavimo takus, kraujagysles, didina kraujo krešumą, yra siejamas su padidėjusia širdies ligų rizika, diabetu, artritu, nutukimu, astma, įvairiomis alergijomis ir t.t. 

Vadinasi, turime stengtis kartu su maistu gauti ne tik Omega 6, bet ir Omega 3 riebalų rūgščių. Kasdien valgyti šviežių vaisių ir daržovių, aukštos kokybės žuvies, linų sėmenų ir ispaninių šalavijų sėklų. Pupelės ir lęšiai – puikus vegetariškas baltymų šaltinis. Reikėtų mažinti grūdų, riešutų, sėklų ir augalinių aliejų vartojimą. 

Svarbu pažymėti, kad negalima visiškai eliminuoti kažkurios maisto grupės, pavyzdžiui, grūdų. Grūdai turi daug vitaminų, mineralų ir skaidulų. Tai puikus energijos šaltinis. 

Tačiau turime rasti optimalų balansą. Gausiau vartoti gerą riebalų rūgščių santykį turinčius produktus ir saikingiau tų, kurių santykis nėra palankus.

„Kuras kūnui“

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.