Nepamirškite kasdien pakramsnoti riešutų – rezultatai pradžiugins ir jaunus, ir senus

Vieni riešutus vadina mėgstamiausiu užkandžiu, kiti - kąsnio dydžio energijos užtaisu. Kiekviena jų rūšis mėgstama, vertinga ir savaip ypatinga. Kviečiame ne tik prisiminti jų naudą sveikatai, bet ir sužinoti keletą įdomių faktų apie riešutų vartojimo įpročius – kaip jie keičiasi?

Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>M.Patašiaus nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>M.Patašiaus nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Į mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis pasižymi skirtingomis maistinėmis medžiagomis.<br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Oct 28, 2020, 7:46 AM, atnaujinta Oct 28, 2020, 8:05 AM

Auga susidomėjimas sveika mityba

Pasak dietistės Vaidos Kurpienės, žmonės daug metų skaitė produktų etiketes, tačiau įpročių nekeitė. Paskutiniųjų metų tendencijos rodo, kad vartotojai pradėjo atsakingiau rūpintis sveikata, o sveika mityba susidomi vis daugiau jaunų žmonių ir net paauglių, kurie gali papasakoti, kas yra baltymai, angliavandeniai, riebalai, kurie produktai vertingesni. 

Praėjusiais metais atliktas Baltijos šalių gyventojų mitybos įpročių tyrimas parodė įdomų faktą – Lietuvoje bent kartą per savaitę riešutus vartoja 35 proc. asmenų, Latvijoje – 25, Estijoje – 26. Tyrimo rezultatai rodo, kad lazdynų, migdolų bei graikiniai riešutai Lietuvoje yra populiariausi, juos kartą per mėnesį perka daugiau nei pusė apklaustųjų (54-57 proc.), pistacijų ir žemės riešutų per tokį patį laikotarpį įsigijo apie pusė tyrimo dalyvių (49-50 proc.)

„Didėjantį vartotojų susidomėjimą stebime ir mes: palyginus 2019 ir 2020 metus, riešutų, džiovintų vaisių, uogų ir mišinių pardavimai augo 19 proc. Didžiausias šuolis – net 26 proc., išaugo anakardžių ir net 28 proc. – „Studentų maisto“ pardavimai. Manome, kad riešutai populiarės ir toliau, nes žmonės aktyviau domisi įvairia mityba ir supranta riešutų bei džiovintų vaisių naudą, dėl šių priežasčių vis dažniau renkasi juos vietoj saldumynų ar kitų nesveikų užkandžių“, – sakė „Arimex“ vadovas Gražvydas Jukna.

Didžiausia riešutų nauda

Riešutai yra labai vertinamas maisto ir energijos šaltinis. Daugelis jų vartojami maistui gaminti, valgomi žali, daiginti arba skrudinti kaip užkandis, iš jų spaudžiamas aliejus, kuris naudojamas tiek kulinarijoje, tiek gaminant įvairią kosmetiką. 

O kokia jų nauda mūsų savijautai ir sveikatai?

Riešutų vartojimas gali padėti sustiprinti imunitetą. Mitybos specialistės, dietistės Vaidos Kurpienės teigimu, riešutai savaip naudingi ištisus metus. Šaltuoju sezonu migdolus, graikinius ar bertoletijų, kedrinių pinijų, lazdyno riešutus, anakardžius į mitybą rekomenduojama įtraukti dėl juose esančių gerųjų riebalų ir skaidulų bei antioksidantų – jie atlieka svarbų vaidmenį norint stiprinti imunitetą.

Gali padėti sumažinti cholesterolio ir trigliceridų kiekį organizme. Vieno 12 savaičių trukmės tyrimo su antsvorio turinčiais žmonėmis tyrimo metu įrodyta, kad valgančiųjų pistacijas trigliceridų kiekis buvo beveik 33 proc. mažesnis nei kontrolinės grupės.

Tyrimo metu, kuriame dalyvavo moterys, sergančios metaboliniu sindromu, pastebėta, kad per dieną suvalgant vieną saują (30 gramų) graikinių, žemės ir kedrinių pinijų riešutų mišinio, žymiai sumažėjo visų rūšių cholesterolio, išskyrus gerojo cholesterolio, kiekis.

Visi riešutai yra puikūs vitaminų ir mineralų šaltiniai. Juose taip pat gausu folio rūgšties, baltymų ir pagrindinių mineralų: magnio, fosforo, kalio, vario ir seleno bei cinko. 

„Lazdynų riešutai vertingi ne tik dėl nesočiųjų riebalų, bet ir dėl juose esančio vitamino B6, folio rūgšties, fosforo, kalio ir cinko. Migdolai turi daug kalcio, kuris ypač svarbus žmonėms, nevartojantiems pieno produktų. Anakardžiai yra labai geras vario, magnio ir mangano šaltinis – tai maistinės medžiagos, svarbios energijos gamybai, smegenų ir kaulų sveikatai, imunitetui. Rekomenduoju į savo mitybą įtraukti visų rūšių riešutus“, – vardijo V.Kurpienė. 

Gali padėti puoselėti širdies sveikatą. Vieno didžiausių iki šiol atliktų tyrimų apie riešutų naudą sveikatai rezultatai parodė, kad kiekvieną savaitę suvalgant po kelias riešutų porcijas, gali žymiai sumažėti širdies priepuolio ir insulto rizika. 

Harvardo tyrėjai analizavo daugiau nei 210 000 tyrimų duomenis, sukauptus per 32 metus. Jie palygino žmones, kurie niekada arba beveik nevalgė riešutų, su tais, kurie penkis ar daugiau kartų per savaitę valgė po vieną saują riešutų. Riešutus vartojusiems žmonėms tyrimo metu nustatyta 14 proc. mažesnė širdies ir kraujagyslių ligų rizika ir 20 proc. mažesnė koronarinės širdies ligos rizika. 

Marta Guasch-Ferré, Harvardo Chano mokyklos Mitybos katedros mokslinė bendradarbė ir pagrindinė tyrimo autorė, teigė, kad į savo mitybą patartina įtraukti įvairius riešutus, nes kiekviena rūšis turi skirtingas maistines medžiagas.

Riešutai gali padėti kontroliuoti svorį. Šaltuoju sezonu mažiau judame, o tai reiškia – padidėja tikimybė priaugti papildomų kilogramų. Dėl šios priežasties riešutai yra vertingas užkandis, nes tereikia nedidelės saujos tam, kad pajustume sotumo jausmą ir išvengtume nesveiko maisto. 

„Rudenį, žiemą jaučiamės vangesni, sunkiau susikaupti, tad trūkstant energijos lengviau susigundyti saldumynais, nesveikais užkandžiais. Jei kasdien savo rankinėje turėtume riešutų – patogiai, greitai ir sveikai užkąstume bei išvengtume tuščių kalorijų bei persivalgymo vakare“, – atkreipė dėmesį V.Kurpienė. 

Riešutai (ypač migdolai, pistacijos, lazdynų, pekaninių karijų) taip pat turi daug skaidulų, kurios veikia kaip prebiotikai – gerina žarnyno veiklą. 

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.