Įsiminkite šias taisykles – ir iš džiovintų vaisių gausite daugiau naudos

Patogus ir sveikas užkandis bei egzotiškas įvairių patiekalų ingredientas. Džiovinti vaisiai jau seniai užkariavo įvairių pasaulio šalių virtuves, o sveikatos specialistai vardija jų naudingąsias savybes.

Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
 Džiovinti abrikosai.<br>123rf nuotr.
 Džiovinti abrikosai.<br>123rf nuotr.
 P.Viškelis.<br> Pranešimo autorių nuotr.
 P.Viškelis.<br> Pranešimo autorių nuotr.
 E.Grišinas.<br> Pranešimo autorių nuotr.
 E.Grišinas.<br> Pranešimo autorių nuotr.
Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
Džiovinti vaisiai.<br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Nov 3, 2020, 8:22 AM

Tačiau ką turime žinoti juos pirkdami ir ruošdami, jei norime gauti daugiausia naudos sveikatai? 

Į ką atkreipti dėmesį renkantis 

Džiovinti abrikosai, slyvos, datulės, razinos, spanguolės – vieni šiuos vaisius mėgsta vartoti kaip saldų užkandį vietoj deserto, suteikiantį energijos, kiti gardinta įvairius patiekalus – nuo šventinių kepsnių iki pyragų ir sausainių. 

Tačiau ar tikrai viską žinote apie džiovintus vaisius? Specialistų teigimu, visiems, besirūpinantiems savo sveikata, prioritetu renkantis džiovintus vaisius turėtų būti jų sudėtis. Koks didžiausias blogis? Žinoma – pridėtinis cukrus.  

Gydytojo dietologo Edvardo Grišino teigimu, renkantis džiovintus vaisius svarbiausia atkreipti dėmesį į jų sudėtį – ar džiovinti vaisiai nėra mirkyti gliukozės arba fruktozės sirupe, ar juose nėra pridėtinio cukraus.

„Jei džiovinti vaisiai yra be pridėtinio  cukraus, tai gera alternatyva saldumynams, nes suteikia mums energijos ir turi sveikatai naudingų savybių“, – sako jis.

Gydytojas atkreipia dėmesį, kad dėl džiovintuose vaisiuose esančio koncentruoto natūralaus cukraus (fruktozės), jų pakanka kasdien suvalgyti vos saujelę, tačiau svarbu žinoti, kaip juos vartoti – reikėtų išmirkyti per naktį ir tuomet skanauti ar gardinti įvairius patiekalus. 

Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro, Biochemijos ir technologijos laboratorijos vedėjas Pranas Viškelis pabrėžė, kad kuo trumpiau džiovinami vaisiai, uogos – tuo daugiau naudingų savybių išsaugo. Žinoma, kad jie teiktų daugiau naudos, būtina sąlyga – jokio pridėtinio cukraus.  

E.Grišinas pabrėžė, kad džiovinti vaisiai teiks naudos tik tuo atveju, jei maitinamasi subalansuotai.

Turint laiko, uogas ir vaisius galima džiovinti patiems namuose, o perkant parduotuvėje svarbu atkreipti dėmesį, kad jų sudėtyje nebūtų konservantų – sieros dioksido ir sulfitų, kurie gali sukelti viduriavimą ar galvos skausmą.

„Taip, džiovinant abrikosus jie dažniausiai apdorojami konservantu – sieros dioksidu (jis žymimas E220). Šis konservantas prailgina produkto tinkamumo vartoti trukmę, išsaugoja natūralią ryškią vaisiaus spalvą ir gali suteikti specifinį skonį bei kvapą. 

Tačiau šis konservantas yra alergenas, kurį toleruoja ne visi vartotojai. Jiems vertėtų rinktis  alternatyvą – saulėje džiovintus abrikosus, kurie dažniausiai yra tamsiai rudos spalvos. Būtent tokie abrikosai yra geras pasirinkimas alergiškiems vartotojams. 

Labai svarbu, kad visuomenė nori gyventi sveikiau ir vis dažniau renkasi produktus be pridėtinio cukraus. Džiovinti vaisiai dažnai gardinami cukrumi, tačiau jau yra ir spanguolių be pridėtinio cukraus, kurioms saldumo suteikia natūralios obuolių ir ananasų sultys“, – pasakojo „Arimex“ kokybės vadovė Irena Laginauskienė.

Pakanka saujos

„Vaisių džiovinimo metu išgaruoja vanduo, tačiau visos žmogaus sveikatai naudingos mineralinės medžiagos išlieka. Žinoma, vitaminai ir mineralai susikoncentruoja, todėl piktnaudžiauti šiais produktais nereikėtų, jų pakanka vos saujelės, nes kiekviena džiovintų vaisių rūšis yra savaip naudinga“, – sakė prof. P.Viškelis. 

Dietologo E.Grišino teigimu, pavyzdžiui, džiovintos slyvos siejamos su geresniu virškinimu, o džiovinti abrikosai rekomenduojami siekiant pagerinti regėjimą ar odos būklę, nes juose yra vitaminų C ir E. 

Populiariausi džiovinti vaisiai pasižymi ir daugiau skirtingų sveikatai naudingų savybių.  

Džiovintuose abrikosuose yra vitaminų A ir E, taip pat beta karotino, kalio, maistinių skaidulų, svarbių virškinamajam traktui. Šiuos džiovintus vaisius taip pat verta įtraukti į mitybą, jei norite sumažinti anemijos riziką. Iš puodelio džiovintų abrikosų (puselių) galite gauti apie 3,5 miligramų geležies. 

Džiovintų slyvų pagrindinis pranašumas yra galingos antioksidacinės savybės. Įtraukti į savo mitybą antioksidantų turinčio maisto produktų naudinga siekiant pasirūpinti oda, grožiu bei sumažinti vėžio riziką. Slyvos taip pat yra geras maistinių skaidulų šaltinis, jos padeda sureguliuoti virškinimo sistemą. 2016 metais „Molecular Nutrition and Food Research“ paskelbtas tyrimas parodė, kad slyvose esantys karotenoidai ir polifenoliai sumažino virškinamojo trakto uždegimą ir pagerino virškinimą. 

Džiovintose slyvose esančios skaidulos taip pat gali padėti sumažinti blogojo cholesterolio kiekį. 

Razinose esantys polifenoliai pasižymi antioksidacinėmis savybėmis, todėl razinos itin naudingos akių sveikatai. Be to, jas naudinga įtraukti į mitybą aktyviai sportuojantiems bei norintiems gauti daugiau energijos. Aminorūgštys, fosforas ir selenas palengvina baltymų ir maistinių medžiagų įsisavinimą organizme, o tai didina mūsų energijos lygį ir stiprina imuninę sistemą.  

Datulėse yra gausu polifenolių – antioksidantų, padedančių apsaugoti organizmą nuo uždegimo. Tai puiki alternatyva saldumynams, nes jos ne tik primena karamelę ir atstoja desertą, bet ir aprūpina organizmą vitaminu B-6 ir geležimi. Datulėse yra daug skaidulų ir kalio, reikalingo mūsų širdžiai.  

Džiovintos spanguolės yra turtingas vitaminų A, C, E, K bei mineralų – mangano, vario – šaltinis. Viename jų puodelyje yra maždaug 4 gramai ląstelienos, itin svarbios mūsų virškinimui, o spanguolėse esantys antioksidantai gali padėti sumažinti lėtinių ligų riziką. 

Tad jei mėgstate džiovintus vaisius, drąsiai juos įtraukite į mitybą ir eksperimentuokite virtuvėje, tačiau nepamirškite atkreipti dėmesį į jų sudėtį – tuomet aprūpinsite organizmą reikalingomis medžiagomis ir išvengsite nereikalingų kalorijų, kurias suteikia būtent cukrus. 

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.