Pranešė apie blogėjantį gydymo paslaugų prieinamumą: pasiekti telefonu nepavyksta, niekas neperskambina

Susumuoti Panevėžio teritorinės ligonių kasos (TLK) praėjusių metų kontrolės procedūrų rezultatai. Iš jų matyti, kad 2021 m. atlikta kone 30 proc. daugiau kontrolės procedūrų (195) nei 2020 m. (153). Tuo tarpu bendras metinis gydymo įstaigų nepagrįstai gautų Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšų dydis – mažesnis beveik 20 proc.

Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>R.Neverbicko asociatyvinė nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>R.Neverbicko asociatyvinė nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>M.Patašiaus nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Medicinos pasalugų prieinamumas blogėjo.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Feb 7, 2022, 11:54 AM, atnaujinta Feb 7, 2022, 11:57 AM

Nepagrįstai gautų lėšų, vertinamų kaip žala PSDF, mažėjimas, laikytinas teigiamu rezultatu. TLK siekia užtikrinti, kad pacientams įstaigos teiktų teisės aktų reikalavimus atitinkančias paslaugas, todėl vis aktyviau konsultuoja ir leidžia gydymo įstaigoms tikslinti neteisingus duomenis. Tokiu būdu išvengiama nepagrįsto apmokėjimo iš PSDF, o gydymo įstaigos nepadaro žalos šiam fondui. 2021 m. vykdant stebėseną ir tikslinant statistines korteles, iš viso buvo išvengta 107,6 tūkst. Eur žalos.

Žalos PSDF ligonių kasos padeda išvengti ne tik vykdydamos stebėseną, bet ir per kontrolės procedūras. Pernai patikrinimų metu išvengtos žalos dydis sudarė beveik 41 tūkst. Eur. Tokia suma susidarė po paslaugų apmokėjimo perskaičiavimo, patikslinus duomenis einamaisiais metais. Didžiausią žalą PSDF galėjo patirti, kai gydymo įstaiga teikė pirminio lygio paslaugas neturėdama galiojančios licencijos (dėl to ji iš PSDF teisėtai negavo maždaug 21 tūkst. Eur).

Tačiau jei įstaigos teikia sveikatos priežiūros paslaugas ne pagal teisės aktų reikalavimus, jų ankstesniais metais padaryti pažeidimai kartojasi, įstaigoms tenka atlyginti žalą, t. y. nepagrįstai gautas PSDF lėšas grąžinti į biudžetą. Pasak Panevėžio TLK Kontrolės skyriaus vedėjo Edgaro Voro, 2021 m. per kontrolės procedūras nustatyta grąžintina žala PSDF biudžetui siekia 28,4 tūkst. Eur.

Daugiausia kontrolės procedūrų Panevėžio TLK pernai atliko siekdama įvertinti suteiktų konsultacijų pagrįstumą (36). Čia nustatyta didžiausia grąžintina žala PSDF biudžetui – virš 10 tūkst. Eur.

Mažesnė žala nustatyta tikrinant ortopedijos techninių priemonių išdavimą ir dėl pneumokokinės vakcinos skyrimo pagrįstumo (po 5,5 tūkst. Eur), dienos chirurgijos paslaugų (2,9 tūkst. Eur), kompensuojamųjų vaistų išrašymo (2 tūkst. Eur), šeimos gydytojų skiriamų skatinamųjų paslaugų naujagimiams (2 tūkst. Eur) ir kt.

Kontrolės skyriaus vedėjo teigimu, intensyvesnė pernykštė kontrolė, mažėjanti nustatyta ir išvengta žala PSDF nerodo, kad gydymo įstaigos geriau laikosi teisės aktų reikalavimų. Stebimos naujos tendencijos, kai blogėja asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas pacientams.

Šie dalykai nustatyti įvertinus pacientų galimybes prisiskambinti į gydymo įstaigas, įstaigų teikiamas nuotolines konsultacijas, naujagimiams teikiamas paslaugas, kontaktinių apsilankymų pas pirminio lygio specialistus dinamiką.

Patikrinus naujagimiams teiktų skatinamųjų pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų atitikimą teisės aktų reikalavimams, jų apmokėjimo PSDF lėšomis pagrįstumą, nustatyti atvejai, kai įstaigų specialistai, neapžiūrėję ir nesuteikę naujagimiams paslaugų, nepagrįstai pateikė duomenis ligonių kasai dėl šių paslaugų apmokėjimo.

Tikrinant teikiamų apmokėti nuotolinių konsultacijų pagrįstumą nustatyta, kad dalis gydymo įstaigų medicininiuose dokumentuose nenurodo, kokiomis ryšio ir informacinėmis technologijomis suteiktos nuotolinės ambulatorinės specializuotos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, nesuveda informacijos apie suteiktą paslaugą į sistemą.

Didesnis dėmesys 2021 m. I pusmetį skirtas I etapo medicininės reabilitacijos paslaugoms, nes atsiradus naujai apmokėjimo tvarkai, pasitaikė daug duomenų suvedimo į privalomojo sveikatos draudimo sistemą klaidų, kurias įstaigos TLK pavedimu nuolat taisė. Taip pat tikrintos konsultacijos, stacionarinės aktyviojo gydymo, slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugos, vyko vakcinavimo nuo pneumokokinės infekcijos patikrinimai. Dėl pastarojo dalyko Panevėžio TLK atliko 14 kitų TLK veiklos zonos įstaigų rotacinių patikrinimų (10 Kauno TLK ir 4 Klaipėdos TLK) ir nustatė, kad įstaigos dalį pacientų vakcinuoja ne pagal indikacijas, pasitaiko nesuvedimo į sistemą atvejų, netiksliai pildomi vakcinavimo žurnalai ir kt.

Atlikta Panevėžio TLK veiklos zonos gydymo įstaigose teiktų vaikų, suaugusiųjų apsilankymų pas pirminio lygio specialistus ir apsilankymų pas psichiatrus kontaktinių paslaugų analizė parodė, kad bendras vaikų apsilankymų pas pirminio lygio gydytojus skaičius, tekęs 1000-čiui prirašytų gyventojų, 2021 m. sausio–rugpjūčio mėn., palyginus jį su tuo pačiu priešpandeminiu laikotarpiu (2019 m.), sumažėjo 20 proc., o kontaktinių vaikų apsilankymų buvo perpus mažiau. Nors bendras suaugusiųjų vizitų pas šeimos gydytojus skaičius nežymiai didėjo, kontaktinių apsilankymų buvo 35 proc. mažiau. Bendri apsilankymų pas psichiatrą rezultatai beveik nesikeitė, tačiau kontaktinių vizitų pas šį specialistą fiksuota irgi perpus mažiau.

2021 m. apklaustos 96 Panevėžio TLK veiklos zonos gydymo įstaigos. Aiškintasi, ar jos turi įdiegusios skambučių srautų valdymo mechanizmą ir kokių priemonių ėmėsi, kad pagerintų pacientų srautų valdymą per 2020 m. antrą pusmetį. Įvertinus atsakymus, papildomai inicijuotos 55 kontrolės procedūros: patikrintos įstaigos, neprisijungusios prie Išankstinės pacientų registravimo (IPR) sistemos, neužtikrinančios grįžtamojo ryšio neprisiskambinusiems pacientams ir kt.

Panevėžio TLK darbuotojai 2021 m. vasario ir kovo mėn. skambino į gydymo įstaigas ir vertino, ar yra galimybė prisiskambinti į registratūrą, ar įstaigų darbuotojai perskambina, kai nepavyksta prisiskambinti. Gauti rezultatai parodė, kad 77 įstaigos (80 proc.) atsiliepė į skambučius. Iš 19 neatsiliepusiųjų (20 proc.), tik 4 įstaigos perskambino neprisiskambinusiesiems.

Gydymo įstaigų kontrolė davė iš dalies teigiamų rezultatų. Jei 2020 m. iš 157 Panevėžio TLK veiklos zonos įstaigų prie IPR sistemos buvo prisijungusios 30 (19 proc.), 2021 m. gruodžio mėn. tokių įstaigų buvo 112 (67 proc.). Deja, talonus sistemoje, Registrų centro duomenimis, skelbia tik 38 (23 proc.). Panevėžio TLK ragina gydymo įstaigas aktyviau jungtis prie IPR sistemos, skelbti talonus joje, o pacientus – naudotis sistemos teikiamomis galimybėmis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.