Verslumo ugdymo programos tampa universitetų kasdienybe

2012 m. pagal tarptautinį valstybių konkurencingumą Lietuva, palyginti su praėjusiais metais, pakilo 9 punktais – iš 45-osios vietos į 36-ąją tarp 59-ių tyrime dalyvavusių valstybių. Vertinant Lietuvos situaciją tyrimo duomenys atskleidė naujas teigiamas tendencijas, kurios anksčiau nedominavo. „Verslumo rodiklis pakilo net 17 pozicijų – iš 21-osios vietos į 4-ąją.

Daugiau nuotraukų (1)

VšĮ „Saulėtekio slėnis”

Sep 24, 2012, 12:51 PM, atnaujinta Mar 16, 2018, 3:06 PM

Tyrimo duomenimis, Lietuva ir toliau užima 1-ąją vietą pagal dirbančių moterų skaičių, komunikacijų technologijų naudojimą, 5-ąją vietą pagal mobiliųjų telefonų vartotojų skaičių, interneto prieigą.

Gegužės 8 d. buvo pristatyti pirmą kartą Lietuvoje atlikto „Globalaus verslumo stebėsenos“ (Global Entrepreneurship Monitoring (GEM) tyrimo rezultatai. Pagal gautus rezultatus Lietuva išsiskyrė kaip šalis, turinti daugiausia jaunų – iki 24 metų – verslininkų, pasižyminti didele naujai pradėto verslo apimtimi.

Tačiau šalies verslininkų vykdoma veikla vis dar nekuria aukštos pridėtinės vertės, jai trūksta novatoriškumo“, – svarbiausius duomenis įvardijo Lietuvoje tyrimą atlikusios VU Tarptautinio verslo mokyklos ekspertė dr. Erika Vaiginienė.

Verslus universitetas prasideda nuo verslių studentų

Viena vertus, išaugusi aukštųjų mokyklų autonomija, ES fondų parama, tarptautinių projektų patirtis, „slėnių“ specializacija, kita vertus, mažėjantis studentų skaičius, finansavimas ir tam tikra prasme valstybės vizijos bei išankstiniai studijų krepšeliai, labiau sofistiniai rinkos (būsimųjų darbgavių ir darbdavių) poreikiai skatina universitetų konkurenciją.

Atsirado visiškai naujų programų (ir net privačių universitetų), rengiančių kūrybinių industrijų, technologijų ir inovacijų vadybos, ekoturizmo ir daugelio kitų, labiau tarpdisciplininių sričių specialistus.

Verslaus universiteto (ang. Entrepreneurial University) koncepcija įgauna vis didesnę prasmę tiek tarp akademijų, universitetų rektorių, kanclerių, tarybų, kurie aiškiai suvokia savo kaip išsilaikančios, produktyvios, konkurencingos organizacijos iššūkius ir privalumus, tiek tarp studentų, jau žiūrinčių į studijas kaip į investiciją, kuriai būtinas verslo planas (paklausa, atsipirkimas, paskola, magistro studijų planavimas įgauna kitokią prasmę), tiek tarp mokslininkų, kuriančių patrauklius produktus ar paslaugas ir norinčių kiek įmanoma greičiau pamatyti savo tyrimų rezultatų įgyvendinimą plačiajai rinkai ir už tai gauti konkretų atlygį.

Verslumo ugdymo programos, kurias pažangiuose pasaulio universitetuose paprastai siūlo verslo mokyklos (angl. Business Schools) kartu su socialiniais partneriais (investuotojais, verslo mentoriais, viešojo sektoriaus organizacijomis ir fondais), yra bene pagrindinis idėjų ir naujų bendrovių (angl. start-ups), susijusių su technologiniu verslu, šaltinis.

Tokios programos varijuoja nuo verslo idėjų ir planų turnyrų, už dalyvavimą juose ir rezultatą (verslo planą, galimybių studiją, rinkos tyrimą) duodant kreditus, iki verslumo ir inovacijų sertifikato ar magistro laipsnio. Verslumo programos paprastai išsiskiria tuo, kad į jas stengiamasi pritraukti įvairių specialybių studentų (pirmiausia technologinių, fizikinių, gyvybės mokslų), kurių komandinio darbo rezultatas yra į tarptautines rinkas orientuotas naujas produktas ar įmonė.

Programos, kurių metu du ar trys vadybos studentai kartu dirba su vienu ar dviem „tiksliukais“, sukuria tvirtą pagrindą ir technologijoms perduoti, nes būsimieji mokslininkai (magistrantai ir doktorantai) įgauna žinių ir praktinių įgūdžių, reikalingų jų tyrimų rezultatams komercializuoti.

Vis labiau populiarėja technologijų verslo vadybos magistro (angl. Technology MBA) bei verslumo ir naujų įmonių kūrimo magistro (MSc of Entrepreneurship and New Business Venturing) studijos, kurioms būdinga bent 3 metų darbo patirtis, verslumo įgūdžiai bei technologinės žinios ir skirtingų kultūrų pažinimas bei socialinių įgūdžių tobulinimas.

Saulėtekio verslumo mokykla „adVenture“ turi geriausią tarptautinę praktiką

VšĮ „Saulėtekio slėnis“, kartu su partneriais įgyvendinama Saulėtekio verslumo mokyklos „adVenture“ programą, siekia paskatinti nuosavo verslo kūrimą ir per praktiką stiprinti studentų ir dėstytojų gebėjimus.

Programa remiasi Imperatoriškojo Londono koledžo (Imperial College London (ICL) metodologija. 2011 m. „Financial Times“ ICL MBA verslumo metodikai skyrė 4-ąją vietą tarp geriausių verslumą ugdančių institucijų. ICL ne tik suteikia galimybę naudotis metodika internetu, daugiamete konkrečių įmonių idėjų patirtimi, bet ir apmoko verslo mentorius dalyvauti konsultuojant ir vertinant verslo planus.

Planuojama, jog 2011–2013 m. projekte per 2 etapus iš viso sudalyvaus 24 komandos, kurias sudarys 140 dalyvių iš Vilniaus ir Vilniaus Gedimino technikos universitetų, Vilniaus bei Utenos kolegijų. Komandos ne tik semsis patirties 12-oje inovatyviausių Lietuvos ir Danijos įmonių, bet ir tikslinių seminarų metu konsultuosis su įvairių industrijų ekspertais, investuotojais.

Bene didžiausias programos privalumas yra tas, kad joms padeda ne vieną klestintį verslą sukūrę, tačiau ir nesėkmių patyrę verslo mentoriai. „Sutikau dalyvauti projekte nežinodama, kaip viskas vyks, tik maniau, jog jei projekte dalyvaujantys žinomi verslininkai, visuomenės lyderiai ir tokios įvairiapusės asmenybės skiria nemenką dalį savo laiko ir pastangų, rezultatas negali nuvilti”, – patirtimi dalijosi UAB „Talent Safari” įkūrėja Eglė Daunienė.

Anot jos, projekte laimėjo tie, kurie suprato, jog „adVenture“ yra unikali galimybė pabandyti išgryninti idėją, užmegzti ryšius, ir tuo pasinaudojo.

Saulėtekio verslumo mokyklos „adVenture“ pirmojo etapo baigiamojo renginio metu 2012 m. birželį buvo apdovanoti 3 perspektyviausi verslo planai, kurie duos pradžią naujiems IT, atliekų perdirbimo, biohumuso gamybos verslų srityse. Programoje dalyvavo 12 komandų, kurias sudarė 70 studentų, tyrėjų ir dėstytojų.

Komandos turėjo progą pristatyti savo pasiūlymus investuotojams arba toliau plėsti bendrus projektus su įmonėmis, kurių idėjas praktikos metu jos išplėtojo. „Nuoširdžiai sakau, kad dalyvavimas projekte „adVenture“ yra geriausias dalykas, kurį padariau 2012 m. pirmoje pusėje – sužinojau daugiau negu universitete per antrąjį pusmetį“, – sako Tomas Šimkus, VU studentas.

VšĮ „Saulėtekio slėnis” pirmosioms įmones įkūrusioms komandoms 6 mėn. nemokamai suteikė biurą ir įvairias konsultacijas mokslo ir technologijų parke. Tikimasi, kad parko darbo erdvėje „Innodesk” veiklą pradėjusios komandos pasinaudos galimybe suderinti verslą ir studijas greta esančiuose universitetuose, taip pat bendradarbiaus su panašiomis įmonėmis ir mokysis iš labiau patyrusių kolegų.

Saulėtekio verslumo mokykla „AdVenture“ yra jau trečiasis VšĮ „Saulėtekio slėnis“ kartu su partneriais įgyvendintas projektas.

Verslumo mokykla sulaukė ne tik didelio akademinės bendruomenės ir verslo atstovų dėmesio, bet ir buvo pripažinta vienu iš 15 geriausių švietimo ir mokslo projektų 2008-aisiais. 2009–2010 metų Europos verslininkystės apdovanojimų (EVA) nacionalinėje atrankoje mokykla pripažinta nugalėtoja nominacijoje „Verslumo dvasios skatinimas“, taip pat ji dalyvavo EVA finaliniame renginyje Madride.

Atranka į Saulėtekio verslumo mokyklos antrąjį etapą prasidėjo 2012-ųjų metų rugsėjį. Projektą „Saulėtekio verslumo mokykla „adVenture“ įgyvendina VšĮ „Saulėtekio slėnis“ kartu su partneriais, o finansuoja Europos socialinis fondas. Daugiau informacijos apie mokyklą: https://ssvm.lt.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.