Brangesnis dyzelinas šokdins ir kainas parduotuvėse

Kitais metais didėsiantis dyzelino akcizas greičiausiai turės įtakos visai ekonomikai. Keleivių vežimas dėl to brangti neturėtų, tačiau bendras kainų lygis gali padidėti.

Dyzelino akcizo sumažinti neįmanoma, tačiau benzino – dar galima.<br>V. Balkūnas
Dyzelino akcizo sumažinti neįmanoma, tačiau benzino – dar galima.<br>V. Balkūnas
Daugiau nuotraukų (1)

Marius Jokūbaitis („Lietuvos rytas")

Oct 18, 2012, 10:38 AM, atnaujinta Mar 16, 2018, 12:55 AM

Devynerius metus trukęs pereinamasis laikotarpis baigėsi: Lietuva nuo kitų metų turės taikyti bent minimalius ES akcizus dyzelinui.

Akcizas padidės nuo 1043 iki 1140 litų už tūkstantį litrų. Į biudžetą tikimasi surinkti papildomus 94 milijonus litų.

Bilietai tikrai nebrangs

Būtinybė didinti dyzelino akcizą neišgąsdino keleivių vežėjų. „Yra galimybių, kad bilietai pigs, o ne brangs”, – pareiškė keleivių vežimo bendrovės „Kautra” vadovas Linas Skardžiukas.

Mat kitais metais įsigalioja pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata visuomeninio transporto paslaugoms. PVM važiavimo bilietams mažėja nuo 21 iki 9 proc., o tai sudaro nemenką dalį galutinės kelionės kainos.

Vežėjai neslepia, kad su nekantrumu laukia mokesčių lengvatos, tad akcizo ūgtelėjimas jiems didesnės įtakos nepadarys.

Lietuviai jautrūs kainai

Nėra jokių garantijų, kad dyzelino litras, padidinus akcizus, kitąmet pabrangs 12 centų. Bet labiau tikėtina, kad dėl to pabrangs maisto produktai.

Taip mano Lietuvos pramonininkų konfederacijos ekonomikos ir finansų analitikas Aleksandras Izgorodinas.

„Lietuvos vartotojai degalų brangimą jaučia stipriau nei mūsų artimiausi kaimynai”, – pažymėjo analitikas. Mat degalų dalis mūsų šalies vartotojų krepšelyje sudaro 6,6 proc., Latvijoje – 5,8, o Estijoje – 4,9 proc.

Dyzelinas degalinėse 12 centų brangtų tuomet, jei išliktų tokios pat naftos kainos.

„Jos svyruoja. Jeigu kils karas tarp Izraelio ir Irano, nafta gali smarkiai brangti, jei sulėtės Kinijos augimas – kainos kris”, – palygino A.Izgorodinas. Analitikas mano, kad degalų akcizas paveiks ne susisiekimo paslaugų, o prekių kainas lentynose.

Vežėjai pirks užsienyje

Su tuo sutinka ir Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

„Tie, kurie veža krovinius į užsienį, dyzeliną pirks kitur. Tačiau vidaus rinkoje vežėjai turės branginti savo paslaugas”, – įsitikinęs jis.

Dėl to turėtų kilti ir prekių kainos šalyje.

„Jeigu valdžia tikisi surinkti daugiau pajamų padidinusi akcizą, ji smarkiai klysta”, – sakė vežėjų atstovas.

Degalinių tinklus vienijančios Lietuvos naftos produktų prekybos asociacijos vadovas Lukas Vosylius užsiminė, kad anksčiau buvo kelta idėja kartu su visomis Baltijos šalimis ir Lenkija kreiptis į Europos Komisiją dėl pereinamojo laikotarpio akcizo minimumui pailginimo.

„Tačiau paaiškėjo, kad realiai to padaryti neįmanoma”, – apgailestavo L.Vosylius.

Benziną atpiginti įmanoma

Tačiau visiškai įmanoma, kad būsima Vyriausybė gali grįžti prie benzino akcizo sumažinimo. Šiuo metu jis siekia 1500 litų už 1000 litrų ir yra didesnis už ES reikalaujamą minimalų lygį.

Finansų ministerija kategoriškai prieštaravo, kad būtų sumažintas benzino akcizas.

Tačiau naujas finansų ministras gali kalbėti kitaip.

„Valstybė nesulaukė planuotų pajamų iš akcizo, nes sumažėjo benzino vartojimas”, – sakė A.Izgorodinas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.