Nutraukta prasiskolinusios Nacionalinės kredito unijos veikla (papildyta)

Laikinajam Nacionalinės kredito unijos (NKU) administratoriui pateikus išvadą, kad jos turtas yra mažesnis už įsipareigojimus, Lietuvos banko valdyba šią kredito įstaigą pripažino nemokia. Kartu priimtas sprendimas visam laikui atšaukti Nacionalinės kredito unijos veiklos licenciją.

Daugiau nuotraukų (1)

BNS ir lrytas.lt inf.

2013-01-24 14:14, atnaujinta 2018-03-13 08:17

2012 m. spalio 16–26 d. Lietuvos banko Priežiūros tarnybos tikslinio inspektavimo metu nustatyta, kad Nacionalinė kredito unija vykdo itin rizikingą ir neskaidrią veiklą, keliančią grėsmę indėlininkų pinigų saugumui.

Nustatyta, kad paskolos buvo suteikiamos tinkamai neįvertinus rizikos – neanalizuojamas kredituojamų įmonių verslo planų realumas, jų įgyvendinimo perspektyvos, netikrinama, ar būsimi skolininkai pateikė teisingus duomenis, būtinus jų rizikai įvertinti.

Taip pat nustatyta, kad Lietuvos bankui pateikiamose ataskaitose neatspindėta reali NKU finansinė būklė.

Atsižvelgdamas į recidyvinius teisės aktų pažeidimus ir tai, kad net ir po inspektavimo ši unija tęsė rizikingą veiklą, Lietuvos bankas gruodį nušalino NKU vadovybę, apribojo jos veiklą, o kredito įstaigos finansinei būklei ir jos veiklos perspektyvoms įvertinti skyrė laikinąjį administratorių Alvydą Mogenį.

Atlikęs detalų NKU turto vertinimą, laikinasis administratorius pateikė išvadą, kurioje nurodoma, kad 2012 m. gruodžio 13 d. NKU turto grynoji vertė buvo 99,1 mln. Lt, įsipareigojimai sudarė 123,4 mln. Lt, kapitalas – minus 24,3 mln. Lt, t. y. turto grynoji vertė buvo 24,3 mln. Lt mažesnė už šios kredito unijos įsipareigojimus.

Pagrindinė to priežastis – didelės paskolos, kurių didžiąją dalį NKU suteikė 2012 m. antrąjį pusmetį. Laikinojo administravimo metu, pasitelkus Valstybės įmonės „Registrų centras“ turto vertintojus, nustatyta, kad vien už 13 abejotinų paskolų įkeisto turto vertė yra ne 58,3 mln. Lt, kaip deklaruodavo pati NKU, o beveik 30 kartų mažesnė – 2,1 mln. Lt.

Ieškodamas galimybių pratęsti šios unijos veiklą, laikinasis administratorius kreipėsi į unijos narius ragindamas prisidėti atkuriant jos veiklą.

Negavęs pasiūlymų iš pajininkų ir įvertinęs unijos finansinių srautų prognozes bei kitas aplinkybes, laikinasis administratorius pateikė išvadą, kad realių galimybių atkurti šios kredito unijos veiklos stabilumą ir patikimumą nėra. Kartu pasiūlyta spręsti klausimą dėl NKU bankroto bylos iškėlimo.

Atsižvelgusi į administratoriaus ataskaitoje pateikiamą turto vertinimą ir išvadas, Lietuvos banko valdyba NKU pripažino nemokia ir nusprendė visam laikui atšaukti šios unijos veiklos licenciją. Artimiausiu metu Vilniaus apygardos teismui bus teikiamas prašymas iškelti bankroto bylą šiai kredito įstaigai.

Pagal Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą poveikio priemonės dėl nemokumo pritaikymas yra draudžiamasis įvykis, todėl kredito unijos indėlininkams bus išmokamos indėlių draudimo išmokos.

Taip pat ketvirtadienį Lietuvos bankas panaikino ir „Švyturio taupomosios kasos“ licenciją.

Tarp sulaikytų įstaigos vadovų - Darbo partijos narys

Generalinei prokuratūrai ir Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybai (FNTT) atliekant ikiteisminį tyrimą dėl 25 mln. litų galimo iššvaistymo, buvo sulaikyti trys NKU vadovai, tarp kurių buvo ir unijos valdybos narys, Darbo partijos kandidatas pernai vykusiuose Seimo rinkimuose Žilvinas Putramentas. Taip pat buvo sulaikyti ir NKU valdybos pirmininkas Arnoldas Žvikas ir administracijos vadovas Artūras Vasiliauskas. 

Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamento prokuroras Simonas Minkevičius gruodžio 13-ąją teigė, kad kol kas nėra jokių duomenų, jog su nusikalstamos grupuotės veikla, kai iš kredito unijų apgaulingai buvo gauta daugiau nei 60 mln. litų paskolų, gali būti susijusi Darbo partija. Gruodžio 18 dieną S.Minkevičius atskleidė, kad yra duomenų, jog Darbo partijos lyderis Viktoras Uspaskichas susijęs su NKU kreditais, tačiau tuo pačiu tvirtino, jog tie kreditai gali būti teisėti. 

V.Uspaskichas gruodžio 14 dieną pripažino, kad iš  NKU ėmė kreditą, tačiau jo dydžio ir paskolos paskirties politikas neįvardijo. V.Uspaskichas taip pat tvirtino, kad NKU byla nesusijusi su jo vadovaujama politine organizacija. 

Ieškodamas galimybių pratęsti šios unijos veiklą, laikinasis administratorius kreipėsi į unijos narius ragindamas prisidėti atkuriant jos veiklą. Negavęs pasiūlymų iš pajininkų ir įvertinęs unijos finansinių srautų prognozes bei kitas aplinkybes, laikinasis administratorius pateikė išvadą, kad realių galimybių atkurti šios kredito unijos veiklos stabilumą ir patikimumą nėra. Kartu pasiūlyta spręsti klausimą dėl NKU bankroto bylos iškėlimo.

Kredito unijų asociacija grėsmės rinkai neįžvelgia

Lietuvos banko sprendimas atšaukti dviejų iš 14 pavieniui veikiančių kredito unijų veiklos licencijas nesukels esminių pokyčių rinkoje. Toks sprendimas nebuvo netikėtas, teigia 63 kredito unijas vienijanti Lietuvos centrinė kredito unija (LCKU). Nors griežčiausių Lietuvos banko sankcijų sulaukusios dvi unijos nepriklauso LCKU sistemai, savo ruožtu LCKU ir toliau stiprina vidinę unijų sistemos kontrolę.

„Jau gruodžio mėn. Lietuvos bankui apribojus Nacionalinės kredito unijos ir „Švyturio taupomosios kasos“ veiklą, rinkoje pasigirdo prognozių dėl galimo šių unijų pasitraukimo iš rinkos. Apie tai buvo diskutuojama ir viešojoje erdvėje. Nepaisant to, rinka tąkart reagavo ramiai – gruodį, Lietuvos bankui apribojus Nacionalinės kredito unijos veiklą, per savaitę bendras LCKU sistemos indėlių portfelis sumažėjo mažiau nei 0,8 proc., o iki praėjusių metų pabaigos jis vėl sugrįžo į ankstesnį lygį. Atsižvelgiant į tai, manome, kad ir šiandieninis Lietuvos banko sprendimas atšaukti dviejų unijų licencijas neturės įtakos rinkos stabilumui“, – komentavo LCKU valdybos pirmininkas Fortunatas Dirginčius.

Atsižvelgdama į šalies gyventojų pasitikėjimą ir aktyvų naudojimąsi unijų paslaugomis, LCKU savo ruožtu toliau nuosekliai stiprina vidinę unijų sistemos kontrolę. Šių metų kovo mėn. kredito unijos svarstys ir tvirtins papildomą rizikos valdymo instrumentą – visų unijų mokamų įmokų į stabilizacijos fondą dydžio priklausymą nuo konkrečios unijos rizikos lygio.

Tai reiškia, kad unija, vykdanti rizikingesnę veiklą, mokėtų didesnes įmokas į bendrą LCKU sistemos stabilizacijos fondą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.