Britų milijonieriaus pamokos, kaip būti geru lyderiu

Lyderiai gali būti įvairūs: mokantys suvaldyti save, sugebantys vadovauti komandai, galintys diriguoti didžiulėms organizacijoms. Ketvirta rūšis – ypatinga. Tai tie, kurie turi visų anksčiau išvardytų lyderių savybių.

R. Bransonas nesibodi įvairių vaidmenų: neseniai jis persirengė stiuardese ir vaišino lėktuvo keleivius.<br>„Reuters”
R. Bransonas nesibodi įvairių vaidmenų: neseniai jis persirengė stiuardese ir vaišino lėktuvo keleivius.<br>„Reuters”
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

May 27, 2013, 6:00 AM, atnaujinta Mar 6, 2018, 5:53 AM

Tarp tokių universalių lyderių – verslininkas ir vienas turtingiausių planetos žmonių Warrenas Buffettas. Jis valdo daugiau nei 30 milijardų dolerių (80 mlrd. litų) vertės turtą.

Žinoma, ir kompanijos „Virgin“ įkūrėjas ir vadovas, milijonierius Richardas Bransonas, šios savaitės pabaigoje atvyksiantis į Lietuvą skaityti pranešimo lyderių forume.

Tarptautinės įžymybės ir kone britų didvyrio turtas šiandien vertinamas 895 milijonais svarų sterlingų (3,6 mlrd. litų), o jo pavardė puikuojasi turtingiausių Didžiosios Britanijos žmonių sąraše.

Kodėl vieni, kaip W. Buffettas ir R. Bransonas, tampa pasaulio lyderiais, o kiti gali vadovauti vos keliems žmonėms arba negali išvis?

Nepabūgo mesti iššūkio

Pats R. Bransonas, paklaustas, kokia yra jo sėkmės paslaptis, dažniausiai atsako, kad tai tiesiog troškimas mėgautis gyvenimu.

Jo karjera prasidėjo paauglystėje, kai mokydamasis privačioje berniukų mokykloje paauglys nusprendė leisti savo laikraštį. Mokyklos direktoriui ši mintis nepatiko, kaip ir pats R.Bransonas.

Direktorius pareiškė, kad vaikinas arba savo dienas baigs kalėjime, arba taps milijonieriumi. Netrukus pasirodęs tarpmokyklinis žurnalas tapo pirmuoju sėkmingu R. Bransono verslu.

Svarbiausia – darbuotojai

Prabėgus daugeliui metų pirmieji R. Bransono verslo bandymai išaugo į tarptautinę pramogų ir laisvalaikio imperiją.

Jo sėkmė pagrįsta tikėjimu komanda. Verslininkas iki šiol tvirtina, kad didžiausias jo kompanijos turtas – joje dirbantys žmonės.

R. Bransonas tikina, kad jo verslo principai išsidėstę taip: pirmiausia – jo paties darbuotojai, toliau – klientai ir tik po to – akcininkai. Ir tai ne tik skambūs žodžiai.

Kompanija „Virgin“ tiek esamų, tiek buvusių jos darbuotojų apibūdinama kaip itin draugiška organizacija, kurioje žmonės mėgaujasi kiekviena darbo diena.

Neparklupdė net streikas

Charizmatiškasis verslininkas visada siekė eiti tik savo paties keliu. Kompanija „Virgin“ įkurta kilus idėjai pigiau pardavinėti muzikos įrašus ir siuntinėti juos klientams tiesiai į namus.

Šis verslo modelis veikė puikiai, kol 1971 metais nacionalinės pašto tarnybos darbuotojai paskelbė streiką.

R. Bransono kompanija „Virgin Mail Order“ atsidūrė ties bankroto riba: ji nebegalėjo pirkėjams siųsti jų įsigytų įrašų, o šie – čekių už paslaugas.

Iš pirmo žvilgsnio kebli padėtis paskatino R. Bransoną įkurti naują įmonę – atidaryti muzikos įrašų parduotuvę.

Jis išsinuomojo patalpas pigiausioje Oksfordo gatvės dalyje ir įrodė savo išradingumą pritraukdamas minias pirmųjų pirkėjų.

Įdomus faktas – nemažai parduotuvėje parduodamų įrašų buvo iš paties R. Bransono asmeninės plokštelių kolekcijos.

Idėjas iškart įgyvendina

Vėliau buvo atidaryta dar viena parduotuvė, paskui – dar viena, o netrukus jų jau buvo visa galybė. „Virgin“ įgavo pagreitį ir R. Bransonui sukrovė tokį kapitalą, kad kasmet kompanija plėtėsi, atidarinėjo naujus filialus ir imdavosi vis kitų veiklos sričių.

R. Bransono sėkmės liudininkai teigia, kad jis niekad nedvejodavo dėl naujų idėjų. „Nauja verslo idėja jam kildavo ryte, o jau po pietų jis pradėdavo ją įgyvendinti“, – taip apie jį kalba bendražygiai.

R. Bransonas tiki, kad jei jis pats mėgausis darbu ir gyvenimu, tuo užkrės ir aplinkinius. Milijonierius ne sykį kartojo, jog svarbiausia, kad darbuotojai jaustųsi laisvi.

Darbas, pasak jo, turėtų būti jaudinantis iššūkis, o ne banali patirtis. Kompanijoje „Virgin“ R.Bransonas netgi vengia formalių verslo susitikimų, o kolegų, turinčių įdomių minčių ar komentarų, prašo kreiptis tiesiogiai į jį.

Tiesa, į „Virgin“ taip pat nepateks bet kas panorėjęs: svarbiausi atrankos kriterijai – kokybė, originalių idėjų troškulys ir pokyčių siekis.

Didžiulis įmonių tinklas

Per keturis dešimtmečius „Virgin“ įkūrė beveik 400 antrinių įmonių. Šiuo metu jų veikia apie šimtas.

Veiklos sritys ir geografija – tarsi be ribų: nuo kūno rengybos studijos „Virgin Active“ Pietų Afrikos Respublikoje iki mobiliojo ryšio operatoriaus „Virgin Mobile“ Čilėje.

Beje, apie 80 procentų savo laiko R.Bransonas skiria pelno nesiekiančioms bendrovėms.

„Mes nuolatos pasitelkiame savo sugebėjimus verslo srityje, mūsų žinomumą ir ryšius, kad galėtume žengti pirmyn“, – sako R. Bransonas. Britas paprastai sako „mes“, bet galvoje dažniausiai turi save.

Dairosi į kosmosą

„Kai rinksime pinigus naujai kosmoso verslo bendrovei, pasidairysiu po Artimuosius Rytus“, – sako R. Bransonas. Pasak verslininko, daugelis šio regiono kompanijų nori pasinaudoti „Virgin“ prekės ženklu ir mielai finansuoja projektus.

2004 metų rugsėjo 25-ąją buvo atidaryta „Virgin Galactic“, užsiimanti kosminio turizmo plėtra. Už 200 tūkstančių dolerių bendrovė gali pasiūlyti skrydžius iš Naujosios Meksikos (JAV valstija) į kosmosą.

Tiesa, pinigus renka dabar, o skraidins ateityje.

„Virgin Oceanic“ bando savo pirmąjį povandeninį laivą.

R. Bransonas tikisi, kad juo bus galima ištyrinėti giliausias Atlanto vandenyno vietas. Tai bus dar vienas nuotykis pačiam verslininkui.

„Įmanoma, kad jau netrukus į pasaulį žvelgsime ir iš giliausios vandenyno vietos, ir iš kosmoso“, – aiškina riterio titulą turintis britas.

Svarbiausia – tiesiog būti savimi

ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto docentės, socialinių mokslų daktarės ir psichologės Violetos Barvydienės nuomone, nors verslo čempionais tampa toli gražu ne visi, savo gyvenimo lyderiu gali ir turi būti kiekvienas.

Specialistės teigimu, kiekvienam, kuris siekia būti geriausiu lyderiu iš visų, tenka atsakyti į pagrindinį klausimą: ar noriu tarnauti kitiems, ar noriu, kad kiti tarnautų man?

V. Barvydienė pateikė užsienyje atlikto tyrimo rezultatus, kurie atskleidžia, ko žmonės tikisi, kokį nori matyti tikrą lyderį ir kokios savybės jam priskiriamos.

Į šiuos klausimus atsakė daugiau nei septyniasdešimt tūkstančių žmonių, einančių vadovaujamas pareigas. Keturios pagrindinės vertybės išliko savo pozicijose net 25 metus iš eilės: lyderis turėtų būti sąžiningas, kompetentingas, įkvepiantis ir turėti ateities viziją.

„Būti sąžiningam kartais reiškia būti nepopuliariam, kitokiam nei visi, o tam visada reikia drąsos, – aiškino V. Barvydienė. – Tikras lyderis siekia toks būti, jis turi tikėti savimi. Dažnas mūsų klausome ne savęs, o autoritetų, tradicijų ir pan. Tačiau asmuo nepajėgs laisvai ir išmintingai pasirinkti, jei neįsiklausys į savo vidaus kalbą.“

(Parengta pagal „Ftd.de“, „Thenextwoman.com“, LR)

Sekite verslo naujienas socialiniame tinkle „Facebook“!

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.