„Air Lituanica“ – su brazilų pasididžiavimo sparnais

Rugsėjo 20 dieną iš Vilniaus į Prahą pakils „Embraer 175“ – „Air Lituanica“ lėktuvas, kurį lietuviai nuomojasi tiesiai iš gamintojo dukterinės įmonės „ECC Leasing“. O Brazilijos pasididžiavimo, „Embraer“ kompanijos tinklalapyje galima išvysti orlaivį su „Air Lituanica“ atributika. „Embraer“ sveikina „Air Lituanica“ tapus dar vienu mūsų lėktuvų operatoriumi Šiaurės Europoje“, - rašoma kompanijos pranešime spaudai

"Embraer" - Brazilijos pasididžiavimas.<br>Gamintojo nuotr.
"Embraer" - Brazilijos pasididžiavimas.<br>Gamintojo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Jun 28, 2013, 11:18 PM, atnaujinta Mar 5, 2018, 2:33 AM

Galbūt, labiau įprasta būtų išgirsti „Boeing“ arba „Airbus“ pavadinimą, tačiau „Embraer“ pelnytai yra trečiasis pagal dydį pasaulyje orlaivių gamintojas, kai kuriose rinkose sugebėjęs nukonkuruoti JAV ir Europos gigantus. 

76 vietų orlaivis „Embraer 170“ visuomenei pristatytas 2001-ųjų spalį. 2003-iųjų birželį kompanija supažindinta su antruoju naujos komercinių lėktuvų kartos modeliu 86 vietų „Embraer 175“.  Būtent tokiais dviem lėktuvais „Air Lituanica“ pradeda savo komercinę veiklą. 

Šie du modeliai bei 93 ir 124 keleivius talpinantys E190 ir E195 leido JAV oro linijoms sunkmečiu sumažėjus keleivių apkarpyti išlaidas.

Mažesnis keleivių skaičius – „Embraer“ pranašumas prieš „Boeing“ ar „Airbus“, kurių lėktuvų kabinose telpa bent 150 keleivių.

„Embraer“ kompanijos lėktuvu „Embraer Legacy“ skraido „Formulės 1“ lenktynininkas Rubensas Barrichello. Jos prekės ženklo ambasadorius – aktorius Jackie Chanas, padėsiantis kompanijai pristatyti VIP serijos lėktuvų liniją ne tik Kinijoje, bet ir visame pasaulyje.

Įkvėpė dirižablių konstruktorius

Po to, kai Brazilija 1942 metais Vokietijai ir Italijai paskelbė karą, ekspedicinės pajėgos, tarp kurių būta pėstininkų ir 500 narių iš menkai patyrusių Brazilijos oro pajėgų, dalyvavo kovose Pietų Italijoje, o Brazilijos vyriausybė suprato oro pajėgų svarbą.

Įvertinę Brazilijos teritorijos dydį šalies vadovai suvokė ir tai, kad šaliai svarbu turėti galimybę kurti ir gaminti lėktuvus. Štai dėl to 1946 metais San Žozė Doz Kampos mieste, už 95 kilometrų nuo San Paulo, buvo įkurtas aerokosminis centras.

Žvelgdami į dar tolimesnę praeitį, brazilai už „Embraer“ dėkoja Antonio Santosui Dumontui, konstravusiam ir skraidžiusiam oro balionais bei dirižabliais ir savo pašaukimu įkvėpusiam aeronautikos inžinierių kartą, kuri sukūrė „Embraer“.

Jos ištakose stovėjo oro pajėgų generolas Casimiro Montenegro Filho, įkūręs įstaigą, šiandien tapusią nacionaliniu aviacijos ir kosmoso skrydžių tyrimų centru, taip pat – Oziresas Silva, irgi buvęs Brazilijos oro pajėgų generolas, „Embraer“ vadovavęs iki 1986 –ųjų, o 1991 m. vėl trejiems metams grįžęs į šį postą.

1969 m. rugpjūčio 19 d. įkurta „Embraer“ – Empresa Brasileira de Aeronáutica – buvo įvairaus kapitalo kompanija, kuriai vadovavo Vyriausybė. Prieš aviacijos specialistams pradedant gaminti orlaivį „Bandeirante“, Brazilijos vyriausybė nurodė „Embraer“ pagaminti "EMB 326 Xavante" – šturmo lėktuvą pagal italų kompanijos „Aermacchi“ licenciją. „Embraer“ veiklos pradžią taip pat žymi sklandytuvas "EMB 400 Urupema" bei žemės ūkiui skirtas "EMB 200 Ipanema".

Vis dėlto žinomu gamintoju „Embraer“ tapo, kai išleido pirmajį savo civilinį orlaivį "EMB-120 Brasilia". 

Sėkmę lėmė privatizavimas

1990-aisiais „Embraer“ susidūrė su iki tol nepatirta krize, dėl kurios teko atleisti dalį darbuotojų. Po ketverių metų „Embraer“ privatizuota, o didžiausias akcijų paketas atiteko finansinėms institucijoms „Cia Bozano Simonsen“, „Wasserstein“ ir „Perella“. Jos savininkų sąraše atsirado ir pensijų fondai „Previ“ bei „SISTEL“.

„Dėl gausybės procedūrų valdiška „Embraer“ negalėjo greitai reaguoti į tai, kas vyksta rinkoje“, – sakė 1995-2007 m. kompanijai vadovavęs Mauricio Botelho.

Privatizavimas kompanijai buvo naujas posūkis. Nauji akcininkai pristatė efektyvumo standartus ir griežtą verslo kultūrą, palaikomą pagrindinių kapitalizmo ir pelno idėjų.

Kai „Embraer“ ėmė kilti iš finansinės duobės, kompanijos pajamos nuo 1997-ųjų iki 2008-ųjų kasmet augo daugiau nei 700 procentų.

Kompanija įsteigė padalinius Prancūzijoje, Portugalijoje, Kinijoje, Singapūre ir JAV, kad geriau suprastų tų rinkų poreikius ir galimybes. Pirmosios rinkos, kurias pasiekė Brazilijoje pagaminti lėktuvai, buvo Lotynų Amerikoje, kur „Embraer“ turėjo kultūrinį pranašumą.

Alternatyva didiesiems

„Embraer“ aiškiai save pozicionuoja kaip alternatyvą „Boeing“ ir „Airbus“. Kol pastarosios oro linijos varžėsi superdideliais keleiviniais lėktuvais tolimojo nuotolio skrydžiuose, „Embraer“ tapo pasaulio lydere tarp regioninių lėktuvų gamintojų, rinkai siūlydama vidutinio dydžio iki 110 keleivių talpinančius lėktuvus.

Kone kiekviena JAV oro bendrovė ar jų regioniniai partneriai turi „Embraer“ lėktuvų. Dėl mažų ar vidutinių lėktuvų populiarumo JAV, „Embraer“ sudaro konkurenciją Kanados „Bombardier“.

„Vertinant galimybes parduoti naujus produktus, mums Šiaurės Amerika, kuri atsiriekia apie 40 proc. viso pasaulio aviacijos, yra ir bus svarbiausia rinka“, – sakė Paulo Cesaras Silva, „Embraer“ komercinės aviacijos prezidentas.

Šiandien „Embraer“ – didžiausia Brazilijos pramonės šakos eksportuotoja ir trečioji pasaulyje komercinių lėktuvų gamintoja. Kaip brazilams pavyko to pasiekti?

Kaip bebūtų keista, atlyginimai, kuriuos savo darbuotojams moka „Embraer“ ir kurie – trečdaliu mažesni nei „Boeing“ samdinių, nėra esminis faktorius. Pirmiausia „Embraer“ pasinaudojo ilgamete inžinerijos tradicija. Be to, kompanija naujus savo inžinierius moko ne tik aeronautikos, bet ir rinkos tyrimų bei finansų. Klientai kompanijos lėktuvus įvardija kaip puikaus dizaino, patikimus ir pigesnius nei konkurentų.

Tie brazilai, kurie gauna vietą „Embraer“, žino, kad jie – laimingieji, mat šioje šalyje nedaug galimybių rasti darbą moderniųjų techhnologijų sektoriuje. Klientai, kaip sako „JetBlue Airways Corp.“ vadovas Dave‘as Bargeris, jaučia tą pasididžiavimą. Galiausiai neretam įspūdį palieka tai, jog „Embraer“ išlaiko galią: kompanija nuosekliai augo nuo to meto, kai 1994 buvo privatizuota.

Parodė kitą veidą

Didelę sėkmę jai atnešė sprendimas investuoti milijardą JAV dolerių į naujo dizaino didesnį lėktuvą, talpinantį 118 keleivių, sparčiai besiplečiančiai žemų kainų skrydžių rinkai. „Embraer“ inžinieriai sukūrė naują fiuzeliažą be vidurinės sėdimosios eilės, su pakankama erdve galvai, kojoms ir bagažui.

Galbūt paradoksalu, tačiau didžiausios kliūtys, su kuriomis susiduria „Embraer“, kyla ne užsienyje, o pačioje Brazilijoje. Čia – dideli kolektyviniai mokesčiai, aukštos produkcijos kainos, kompetentingos darbo jėgos stygius, užsispyrusi Vyriausybė, kuri atsisako atverti rinkas.

Vis dėlto M.Botelho tiki, jog „Embraer“ parodys pasauliui „kitą – išprususios Brazilijos, ne tik futbolo, karnavalų ir gražių paplūdimių – veidą“.

Pagal bbc.co.uk, travel.usatoday.com, promocorpgroup.com, embraerexecutivejets.com, businessweek.com,  defencetalk.com, parengė Jovita Simonaitė. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.