Pasak bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ Krovinių vežimo direkcijos direktoriaus pavaduotojo plėtrai Sauliaus Stasiūno, 2012-ųjų pabaigoje buvo organizuoti du grūdvežių aukcionai, tačiau jų dalyviai dėl grūdvežių nesivaržė.
„Siekdami spręsti problemą bei išnuomoti itin paklausius grūdams vežti skirtus vagonus organizavome susitikimus su Lietuvos grūdų perdirbėjų asociacija, perdirbėjais, eksportuotojais, kitomis įmonėmis. Suderinome sąlygas ir tarpusavio bendradarbiavimo galimybes bei parengėme vežimų organizavimo ir vagonų nuomos sutartis“, - sakė S.Stasiūnas.
Daugelis įmonių tokias sutartis su „Lietuvos geležinkeliais“ sudarė, jos galioja iki 2014 m. liepos 1 dienos. Pagal šias sutartis yra išnuomoti visi 1121 grūdus galintis gabenti vagonas. Įvertinusi vežimų pakilimus rugpjūtį, rugsėjį ir iš dalies spalį, „Lietuvos geležinkeliai“ paprašė „Baltarusijos geležinkelių“ su savo vagonais aptarnauti Lietuvoje išaugintą grūdų derlių.
„Baltarusijos geležinkeliai“ žada skirti 200-300 vagonų. Tikimės pagalbos ir iš Ukrainos geležinkelių, apie 100-200 vagonų. Manome, kad 1400-1600 grūdvežių parko pakaks laiku ir tinkamai aptarnauti šių metų lietuviškąjį grūdų derlių“, - tvirtino S.Stasiūnas. Jis taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad grūdvežių poreikis pagal gautas paraiškas šiemet buvo 1237 vagonai.
Praėjusiais metais Lietuvoje grūdų derlius siekė 4,1 mln. tonų, o jam aptarnauti buvo skirta daugiau kaip 1700 grūdvežių. Šių metų grūdų derlius, „Lietuvos geležinkelių“ žiniomis, sieks apie 3,8 mln. tonų (Žemės ūkio ministerijos duomenimis, 8 proc. mažesnis lyginant su praėjusių metų derliumi).
„Lietuvos geležinkelių“ žiniomis, šių metų grūdų derlius NVS šalyse bus gana geras, Rusijoje laukiamas rekordinis grūdų derlius.
Latvijos planuojamas grūdų derlius - 1,9 mln. tonų (-7 proc. lyginant su praėjusių metų derliumi), Baltarusijoje - 8,1 mln. tonų (-6 proc.), Ukrainoje - 53 mln. tonų (+17 proc.), Kazachstane - apie 25 mln. tonų (-6 proc.), Rusijoje - apie 100 mln. tonų (+20 proc.).
Šių šalių vagonų nuomos kainos svyruoja nuo 60 iki 100 Lt parai: Latvijoje ir Baltarusijoje nuo 60 iki 70 litų, Rusijoje ir Kazachstane nuo 90 iki 100 litų. Lietuvoje vagono nuomos kaina parai - 54 litai.
„Lietuvos geležinkeliai“ iš kaimyninių šalių jau gavo kelis atsakymus į užklausas dėl galimybės išsinuomoti jų grūdvežius. Juose teigiama, kad tokio tipo vagonų pasiūlos šiuo metu nėra.