Ambicingo verslininko Martyno Laivio užmojai dužo į šipulius

Ambicingas verslininkas, kuriam nesiseka, ar lengvabūdis avantiūristas? Anot verslo partnerių, Martynas Laivys turizmo pasaulyje buvo lyg ledlaužis. Tačiau po dar vienos nesėkmės jis mįslingai pradingo.

Daugiau nuotraukų (1)

Marius Jokubaitis

Jul 20, 2014, 11:51 AM, atnaujinta Feb 11, 2018, 8:47 PM

Pernelyg didelės ambicijos, netinkama komanda, konkurentų kėslai, akcininkų rietenos. Tokios priežastys 39 metų M.Laivį galėjo išstumti į verslo užribį. O ambicijų būta didelių, rašo "Lietuvos rytas".  

„Omnituras“, „Star1 Airlines“, „Star Holidays“, „Go Baltic Travel“ – turizmo verslo kompanijos, neišvengusios bankroto ir palikusios šimtus nuviltų keliautojų.

Su šiomis bendrovėmis siejamas verslininkas M.Laivys po pastarojo skandalo, kai apie tūkstantį „Go Planet Travel“ klientų buvo apgauti, tapo nepasiekiamas.

M.Laivio reputaciją kai kurios valstybės institucijos iki šiol vertino kaip nepriekaištingą.

Todėl verslininkui buvo leista vadovauti atvykstamojo turizmo įmonei „Go Baltic Travel“, kurios biuras liepą išgaravo, o veikla buvo sustabdyta.

Valdžios institucijos bando aiškintis, kas buvo kalčiausias, kas ko nepadarė, kad keliautojai vėl įstrigo kitose šalyse.

Buvę M.Laivio verslo partneriai, kolegos ir konkurentai nesižarsto kaltinimais, tačiau mini klaidas, kurios galėjo būti lemtingos.

Dingo lyg skradžiai žemę

„M.Laivys buvo ledlaužis turizmo versle, žinojo, ko nori, turėjo daug idėjų, bet gal trūko geros komandos?“ – svarstė kelionių agentūros „Plius Travel“ vadovas Gediminas Kerys.

Jis su M.Laiviu dirbo dar tada, kai šis verslininkas vadovavo „Tez Tour“ Lietuvos skyriui.

Pasak G.Kerio, turizmo verslas itin jautrus bet kokiems nesklandumams. Įsiterpti naujam rinkos dalyviui labai sunku, nes tenka ilgai kurti įvaizdį ir vengti konkurentų pinklių.

Tai, kad šiuo metu nei Valstybinio turizmo departamento valdininkams, nei kitiems nebepavyksta rasti M.Laivio, daug kam kelia nuostabą.

Sklando įvairiausių gandų: galbūt jis jau sulaikytas? Bet Generalinė prokuratūra, jau pradėjusi tyrimą dėl „Go Planet Travel“ veiklos, kol kas skelbė tik pareiškusi įtarimus kai kuriems asmenims, tačiau apie sulaikymą neužsiminė.

O gal verslininkas pasipustė padus? Buvę verslo partneriai nelinkę tikėti, kad M.Laivys slapstosi, nors su juo nėra bendravę jau senokai.

„Jo patirtis turizmo versle – viena didžiausių.

Mane nustebino tai, kad su juo niekas negali susisiekti“, – sakė buvęs „Go Planet Travel“ direktorius Karolis Urbelionis.

Naujam žaidėjui – sunku

Lietuvos turizmo versle – arši konkurencija. Gyventojų mažėja, daug kas bando keliauti savarankiškai, kiti skrydžių dairosi kaimyninėse šalyse. Tad naujokams visuomet būna sudėtinga.

M.Laiviui iš tiesų netrūko ambicijų. 2002 metais jis pradėjo vadovauti naujam kelionių operatoriui – bendrovei „Omnituras“, kuri prisistatinėjo kaip alternatyva rinkos lyderiui „Novaturui“.

„Norime įlieti naujovių į turizmo verslą“, – tada kalbėjo M.Laivys, pradėjęs rengti poilsines ir pažintines keliones. „Omnituro“ keliones pradėjo pardavinėti agentūros. Verslininkas tikėjosi, kad įmonė atsirieks ir penktadalį užsakomųjų skrydžių rinkos.

Planai iš dalies pasiteisino: per 2 metus „Omnituras“ tapo trečiu pagal pajamas kelionių organizatoriumi. Tačiau 2005 metais bendrovė turėjo pasitraukti iš kelionių organizavimo veiklos, nors išlaikė teisę pardavinėti kitų agentūrų keliones.

„Tikru vadovu gimstama, o geru tampama“, – prieš septynerius metus samprotavo M.Laivys, pradėjęs vadovauti kelionių organizatoriui „Tez Tour“. Šioje kompanijoje jis yra pelnęs Auksinio metų boso apdovanojimą.

Tačiau iš tarptautinės turizmo kompanijos jis netrukus metėsi į kur kas rizikingesnį verslą – nusprendė kurti oro bendrovę.

Iš balos išlipo sausas

2009 metais M.Laivys pradėjo vadovauti naujoms lietuviškoms oro linijoms Lietuvoje „Star1 Airlines“.

Pigių skrydžių bendrove pasivadinusi kompanija stengėsi sujaukti rinką, kurioje jau buvo įsitvirtinusios ir „Ryanair“, ir „Wizzair“.

Kritikos ir abejonių netrūko nuo pat pirmos dienos, tačiau verslininkas siekė savo tikslo – įkurti lietuvišką aviacijos kompaniją.

Atsirado reguliarieji skrydžiai į Londoną, Dubliną, Edinburgą, Barseloną, kitus Europos miestus.

Tačiau lyg kometai įsiveržusiai oro bendrovei nebuvo lemta ilgai gyvuoti – kiek daugiau nei po metų, 2010-ųjų rugsėjį, „Star1“ lėktuvas buvo sulaikytas Dublino oro uoste už skolas, nutrauktas bilietų pardavimas, o pačiam vežėjui paskelbtas bankrotas.

M.Laivio vadovaujamos oro linijos liko skolingos keleiviams, kurie pirko bilietus, tačiau skrydžio taip ir nesulaukė.

Likimo valiai buvo palikti ir tos pačios grupės bendrovei „Star1 Holidays“ priklausančios kelionių agentūros „Star Holidays“ turistai Turkijoje.

Paaiškėjo, kad agentūra net nebuvo atsiskaičiusi su viešbučiais Turkijoje, tad jiems teko darkart susimokėti už nakvynę.

Beje, M.Laivys, kaip ir anksčiau, iš šios istorijos išlipo sausas: šių metų gegužę teismas pripažino, kad verslo sprendimus jis priėmė teisėtai, todėl nėra atsakingas už „Star1 Airlines“ patirtus daugiau kaip 10 milijonų litų nuostolius.

Lėmė akcininkų nesutarimai?

Žlugus dar vienam kelionių organizatoriui ir naujoms oro linijoms, ambicingasis verslininkas siekė toliau išlikti šiame sektoriuje.

Kol teismai bandė išsiaiškinti, ar M.Laivys yra atsakingas už „Star1 Holidays“ milijoninius nuostolius, verslininkas ryžosi vadovauti naujai įkurtai atvykstamojo turizmo bendrovei „Go Baltic Travel“.

Per akcininkus ji yra susijusi su kelionių organizatoriumi „Go Planet Travel“, kuriam irgi vadovavo M.Laivys.

Tačiau šio mėnesio pradžioje „Go Planet Travel“ biuras staiga išgaravo, veikla buvo sustabdyta, o tūkstančiai „Go Planet Travel“ poilsiautojų vėl įstrigo užsienio šalių kurortuose.

Bendrovė „Go Baltic Travel“ priklauso tiems patiems akcininkams kaip ir veiklą nutraukusi „Go Planet Travel“ – Kipre registruotai įmonei „Grand Go Group“.

Dviem Seimo komitetams skirtame Valstybinio turizmo departamento rašte nurodoma, jog verslininkas nebuvo susijęs su mažiausiai tūkstantį klientų apgavusios kelionių organizatorės „Go Planet Travel“, kurią valdo tie patys akcininkai, valdymu.

„Esu linkęs manyti, jog šios nesėkmės priežastis galėjo būti nesutarimai tarp akcininkų. Gal jie ko nors nepasidalijo?“ – svarstė kelionių agentūros „Go2holidays“ direktorius Džonis Kuprašvilis.

Jau prieš kelis mėnesius pradėjo sklisti gandai apie sunkią „Go Planet Travel“ padėtį, bet kelionės ir toliau buvo pardavinėjamos.

„Jiems buvo sunku jau pavasarį. Atsirado nepasitikėjimas, kelionių agentūros atsisakydavo pardavinėti jų keliones.

Kad bendrovė registruota Kipre, taip pat nepagerino kelionių operatoriaus įvaizdžio“, – „Lietuvos rytui“ sakė G.Kerys.

Neišvengė ir klaidų

„Go Planet Travel“ vadovavęs K.Urbelionis darbą paliko dar tada, kai M.Laivio naujasis verslas sukosi.

Buvęs įmonės vadovas spėjo, kad buvo padaryta klaidų kompanijos viduje.

„Šios nesėkmės priežasčių galėjo būti daug – ir konkurentų veiksmai, ir klaidos pačioje įmonėje“, – kalbėjo M.Laivį gerai pažįstantis K.Urbelionis.

Anot jo, buvo surinkta gera komanda, bet įsiterpti į turizmo verslo žemėlapį vis tiek nepavyko.

K.Urbelionio nuomone, po dar vieno skandalo Lietuvoje pradėti turizmo verslą bus ypač sunku.

„Naujokas bus tyrinėjamas pro du didinamuosius stiklus, o ne pro vieną, kaip buvo anksčiau“, – teigė pašnekovas.

Greitai teko suvokti, kad atsitiesti nepavyks

Turizmo departamentas liepos 4 dieną sustabdė nemokios kelionių organizatorės „Go Planet Travel“ pažymėjimą.

Tai padaryta po to, kai užsakomųjų skrydžių bendrovė „Grand Cru Airlines“ nutraukė sutartį su „Go Planet Travel“ ir pranešė, kad nuo liepos 17 dienos nebeteiks jai paslaugų.

Aviatorių teigimu, „Go Planet Travel“ nuo šių metų vasario pradėjo neatsiskaityti už suteiktas paslaugas, o didžiausios skolos susikaupė už kovo, balandžio, gegužės ir birželio mėnesius.

Bendra „Go Planet Travel“ skola skrydžių bendrovei yra apie 4,7 mln. litų, paskelbė agentūra BNS.

Iš pradžių kelionių rengėjos atstovai mėgino gintis ir aiškinti, kad netrukus bus rastas naujas oro vežėjas ir verslas bus tęsiamas, tačiau jau po poros dienų pripažino, jog tai nebeįmanoma.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.