„Go Planet Travel“ piramidė: kas visus tampė už virvučių?

Nuo kelionių rengėjo „Go Planet Travel“ nukentėjusių turistų gali būti apie tūkstantį. Žala, kurią jis padarė klientams, kreditoriams ir valstybei, skaičiuojama, o savininkų ir vadovų nuopelnus tiria prokurorai, rašo „Lietuvos rytas“.

Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė

Oct 4, 2014, 6:00 AM, atnaujinta Jan 28, 2018, 3:34 PM

Aiškėja, kad „Go Planet“ grupė galėjo būti sumaniai suregztas tinklas.

Neatmetama, kad tarp jos tikslų buvo ir tyčinis bankrotas.

Kipre registruoto holdingo „Grand Go Group“, kuriam priklauso „Go Planet Travel“, istorijoje lyg šachmatų figūros dėliojasi kelios pavardės, kurių savininkai, kaip aiškėja, kur kas svarbesni žaidėjai, nei manyta iki šiol.

Investuotojų interesams atstovaujantis advokatas Valdemaras Stančikas nedvejojo: jie sąmoningai suraizgė tinklą, kad galėtų pasisavinti tiek kreditorių, tiek turistų pinigus.

Šiemet liepą Turkijoje ir Graikijos saloje Kretoje likimo valiai buvo palikti turistai – be stogo virš galvos, nebuvo pasirūpinta jų skrydžiu namo.

Yla iš maišo išlindo dar išvakarėse – „Go Planet Travel“ klientus skraidinti atsisakė užsakomųjų skrydžių bendrovė „Grand Cru Airlines“. Pasak jos vadovo Valdo Barakausko, tokio žingsnio oro bendrovė ėmėsi, nes kelionių rengėjas jai skolingas 4 mln. litų.

Tiesa, ši skola kelia klausimų: kodėl buvo laukiama, kol ji tiek išsipūs? Ar nebuvo to siekiama apgalvotai?

Temdė praeities šešėliai

Kai 2013-aisiais veiklą pradėjo „Go Planet Travel“, išsyk pasipylė dvejonių dėl turizmo naujoko. Daugiausia abejonių kėlė į „Grand Cru Airlines“ koncerno veiklą įsitraukusio verslininko Martyno Laivio praeitis: bankrotu baigėsi prieš kelerius metus jo įkurtos įmonės „Star Holidays“ ir oro vežėjo „Star1 Airlines“ veikla.

Tiesa, M.Laivys laikėsi nuošaliau – esą su turizmo naujoku „Go Planet Travel“ neturi nieko bendra, o vadovauja atvykstamojo turizmo įmonei „Go Baltic Travel“, kuri priklauso tam pačiam holdingui. Tačiau dokumentai rodo, kad jo įtaka reikšmingai didesnė. Kaip ir dar kelių asmenų.

Susisiekti su pačiu M.Laiviu sudėtinga – mobiliojo telefono numeris, kuriuo jis anksčiau bendraudavo, nebenaudojamas.

Posto neteko ir Valstybinio turizmo departamento vadovė Raimonda Balnienė – ūkio ministras Evaldas Gustas už prastą rinkos dalyvių priežiūrą jai suraitė papeikimą ir paliko dirbti patarėja.

O „Grand Cru Airlines“ darbuojasi toliau. Civilinės aviacijos administracijos duomenimis, iki spalio 2-osios ji skraidino vienos Graikijos turizmo bendrovės klientus į Kerkyros (Korfu) salą iš Rusijos ir Ukrainos, taip pat bendradarbiavo su ispanais, lenkais, o dabar svarsto žiemos planus.

Surezgė painų tinklą

– Ar jau aiškėja, kas kaltas šioje istorijoje, o kas nukentėjusieji? – „Lietuvos rytas“ paklausė „Grand Go Group“ investuotojams atstovaujančio advokato V.Stančiko.

– Mūsų vertinimu, iš anksto buvo sukurtas planas užvaldyti tiek vartotojų, tiek investuotojų, kurie buvo įtikinti tariamai pelningu verslu, turtą. Tokia versija, kiek žinoma, ir tiriama.

Buvo surinkta labai daug vartotojų lėšų. Kelionės per 3–4 paskutinius mėnesius iki „Go Planet Travel“ žlugimo buvo parduodamos dempingo kainomis, kurios negalėjo padengti net jų savikainos. Kyla logiška prielaida, kad tai galėjo būti daroma tyčia siekiant surinkti kuo daugiau lėšų, ruošiantis iš anksto numatytam tyčiniam bankrotui.

Sunkiai paaiškinami ir „Grand Cru Airlines“ veiksmai: jie skraidino „Go Planet Travel“ klientus, kol šios įmonės skola oro bendrovei pasiekė 4 ar net 4,5 mln. litų. Toks oro bendrovės elgesys nesuprantamas.

Įvertinus „Grand Cru Airlines“ balansą, akivaizdu, kad ir pusė milijono litų suma jai yra reikšminga. Koks blaiviai mąstantis verslininkas skraidintų esant tokiai skolai?

– „Grand Cru Airlines“, kaip ir „Go Planet“, priklausė tam pačiam koncernui. Galbūt jo steigėjai svajojo apie kada nors įsibėgėsiantį verslą, tad leido kapsėti skolai?

– Viešų šaltinių informacija rodo, kad kadaise vyko ginčai tarp dabar jau bankrutavusios užsakomųjų skrydžių bendrovės „Aurela“, kuriai vadovavo V.Barakauskas, ir turizmo organizatoriaus „Tez Tour“, kuriam tuo metu vadovavo M.Laivys. Mat „Tez Tour“ buvo nesumokėjusi „Aurelai“ daugiau nei milijono litų.

Atrodytų, kad tarp šių asmenų po ilgo teismo proceso turėtų būti priešiškumas ir nepasitikėjimas, tačiau jie abu ėmėsi vadovauti bendrovėms, kurios priklauso tam pačiam koncernui.

O V.Barakauskas, žinodamas, kad kadaise nebuvo laiku atsiskaityta, bendradarbiaudamas su tuo pačiu partneriu leidžia augti skolai iki 4 milijonų litų.

Tai, kad skola keliolika kartų viršijo oro bendrovės įstatinį kapitalą, mums tai leidžia spėti, jog tai galėjo būti šių dviejų asmenų išankstinis susitarimas.

Statytinis iš Kipro

– Sakėte, kad galėjo egzistuoti tyčinio bankroto planas. Kas tuomet jo autoriai?

– Manome, kad to galėjo imtis M.Laivys, Darius Šilinis ir asmenys, valdantys „Grand Cru Airlines“. Neatmestina, kad jie susiję ir su savininkais, gauna naudos iš šitos įmonės ar iš vadinamojo naujojo akcininko „Brenalan Investments“.

Šiuo metu „Brenalan Investments“ priklauso 100 procentų „Grand Cru Airlines“ akcijų. Jos įsigytos per kelis kartus. 2013 metų rugpjūtį 49 proc. „Grand Cru Airlines“ akcijų įmonei „Brenalan Investments“ buvo parduotos vos už eurą.

Vos keli mėnesiai prieš „Go Planet Travel“ bankrotą tam pačiam „Brenalan“ buvo parduotos likusios akcijos. Tačiau šio sandorio turinys mums nežinomas. Jį vengiama atskleisti.

Vis tiek tai paaiškės arba sužinosime, kad tokio sandorio išvis nebuvo, o tiesiog klastojant dokumentus buvo perrašytos akcijos.

– O koks vaidmuo tenka kipriečiui Chambi Charalamboui, kuris buvo šio holdingo steigėjas?

– Kaip rodo Kipro registro duomenys, jis yra formalus akcininkas ir direktorius. O tikrieji turto gavėjai yra D.Šilinis ir M.Laivys. Be to, D.Šilinis turėjo ir įgaliojimą veikti „Grand Go Group“ vardu, ir sudarinėti sandorius.

Beje, sudarant sandorį dėl 49 proc. akcijų pirkimo „Grand Go Group“ pusei atstovavo D.Šilinis, o pirkėjai Kipro įmonei „Brenalan Investments“ – jos perkamos įmonės „Grand Cru Airlines“ komercijos direktorius Aleksandras Čeliadinas. Šis dokumentas surašytas ne graikų kalba, o lietuviškai ir angliškai.

Įvertinę šias aplinkybes darome prielaidą, kad jie galėjo būti iš anksto susitarę.

Aiškėja faktai, kurie tokią versiją vis labiau patvirtina.

Tos pačios pavardės

– Lietuvos oro vežėjų ir turizmo verslas pastaraisiais metais patiria smūgių.

Dar nespėjome pamiršti nei „FlyLAL“, nei „Star1 Airlines“, „Star Holidays“, „Aurelos“ bankrotų, o dabar istorija vėl kartojasi?

– Ir pavardės tose istorijose kartojasi.

– Ar jūsų minėti asmenys vaikšto į teismo posėdžius?

– „Grand Cru Airlines“ atstovauja advokatai. Dėl M.Laivio bylų mes neturime. D.Šilinis neatvyksta į posėdžius dėl įvairių priežasčių. Pastarąjį kartą atsiuntė pažymą, kad liga trukdo atvykti į posėdį.

Paštininkams nepavyksta jam įteikti šaukimo. Manome, D.Šilinis to vengia. Pateikti reikalavimai ir jo sutuoktinei notarei Nijolei Šilinienei.

Pagal teismo nutartį, areštuotas D.Šilinio bei N.Šilinienės turtas, kurio vertė viršija 2 milijonus litų. Kiek anksčiau areštuotas ir M.Laivio turtas.

– Šioje grandinėje yra dar viena įmonė – turizmo agentūra „Neoturas“, kuriai ilgą laiką vadovavo Daiva Laivienė – M.Laivio žmona. Ši įmonė pardavinėjo reikšmingą dalį „Go Planet Travel“ kelionių.

– Viskas išaiškės, kai pradės dirbti bankroto administratoriai, nes „Neoturas“ taip pat yra paskelbęs apie nemokumą. Tačiau prieš bankrotą staiga pasikeitė „Neoturo“ ir akcininkas, ir vadovas. Tarp „Neoturo“ akcininkų – D.Laivienė, Vidmantas Stonys, Miglė Šilinytė.

Stengiamasi išsiaiškinti, ar šiai turizmo agentūrai „Go Planet Travel“ mokėjo didesnius komisinius nei kitoms įmonėms.

– Tačiau tokį tinklą galėjo suregzti tik patyrę šios verslo srities vilkai?

– „Star Holidays“ tinklas buvo ne ką mažiau painus nei šis. Autorių „kvalifikacija“ auga. Neatmesčiau, jog tokia struktūra buvo kuriama tyčia: kad ji būtų sudėtinga, kad kreditoriams būtų sunku susekti, kas kur bankrutavo, pateikti savo reikalavimus.

Galutinis žalos dydis paaiškės, kai bus pateikti visi kreditoriniai reikalavimai. Turėtų būti keliolika ar dar daugiau milijonų litų.

Jaučiasi auka

Valdas Barakauskas

„Grand Cru Airlines“ vadovas

„Mes visais įmanomais būdais stengsimės atgauti pinigus iš „Grand Go Group“ ir „Go Baltic Travel“ akcininkų. Iš tų, kurie laidavo už „Go Planet Travel“, įtikinėjo, kad bus sumokėti pinigai, ir taip įklampino mūsų kompaniją į dar didesnę skolą.

Mes neapgaudinėjome Lietuvos žmonių, juolab kad turistus parskraidinome už savo pinigus. Kodėl taip įvyko, reikėtų klausti D.Šilinio, M.Laivio ir kitų, kurie visais įmanomais būdais plukdė pinigus iš „Go Planet Travel“ mums nemokėdami.“

Tyrimas tebevyksta

Rita Stundienė

Generalinės prokuratūros atstovė

„Tebevyksta ikiteisminis tyrimas, kuriuo siekiama nustatyti, ar viena turizmo ir kelionių agentūros veiklą vykdžiusi uždaroji akcinė bendrovė savo klientų atžvilgiu nėra vykdžiusi Baudžiamajame kodekse įvardytų nusikalstamų veikų, pradėtas dėl galimo sukčiavimo, pasikėsinimo padaryti nusikalstamą veiką, nusikalstamo bankroto ir dokumentų suklastojimo ar disponavimo suklastotu dokumentu.

Šiuo metu atliekami visi būtini procesiniai veiksmai, apklausos, daromi dokumentų poėmiai, rašysenos ekspertizės ir kt. Keletui asmenų jau yra pareikšti įtarimai, laikinai apribotos įtariamų asmenų ir bendrovės nuosavybės teisės.

Tyrimą atlieka Lietuvos kriminalinės policijos biuro Ikiteisminio tyrimo valdybos pareigūnai, tyrimui vadovauja Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamento prokurorai.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.