Poilsiautojai įniršę, o valstybė – bejėgė

Vietoj išsvajoto poilsio – žlugę atostogų užsienyje planai ir prarasti pinigai. Tai pastaruoju metu patiria vis daugiau žmonių. Žlugus turizmo bendrovei „Plius Travel“, vėl rikiuojasi aukų eilės. Kas kaltas dėl turistus ištinkančių bėdų?

Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė („Lietuvos rytas“)

Nov 18, 2014, 6:10 AM, atnaujinta Jan 21, 2018, 5:54 AM

2319. Tiek žmonių yra nusipirkę „Plius Travel“ kelialapius, kuriais jau nebepasinaudos ir bent dalį pinigų praras. Turistai ketino šį rudenį ilsėtis Egipte arba Portugalijos saloje Madeiroje. Dalis jau buvo įsigiję keliones kitą vasarą į Turkiją.

Praėjusį penktadienį kelionių rengėją „Plius Travel“ valdanti įmonė „Fresh Travel“ laišku kelionių agentūroms pranešė stabdanti veiklą.

Tačiau neįspėjo tuo metu Egipte ar Madeiroje besiilsinčių savo klientų. Jiems ramų mėgavimąsi paskutinėmis atostogų akimirkomis sudrumstė žinutės žiniasklaidoje, o paskui daliai teko patirti ir įkaitų dalią.

Vakar prie sienos remiamas Valstybinio turizmo departamento (VTD) vadovas sakė, kad nuo lapkričio įsigalioję reikalavimai leis būti griežtesniems turizmo įmonėms.

Todėl neatmetama, kad gali pasipilti kelionių organizatorių bankrotų, mat jie neatitiks naujų reikalavimų. Artimiausiu metu gali būti nutraukta daugmaž trečdalio šios srities bendrovių veikla – sustabdytas kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimas.

„Go Planet Travel“, „Star Holidays“, „Horizon Travel“, „Novus Orbis“, „Kipridė“, „Ekelionės“, „Neoturas“. Visas šias įmones sieja viena gija – bankrotas ar nemokumas ir nukentėję turistai.

Kiek pavyko atgauti sumokėtų už įsigytą, bet neįvykusią kelionę pinigų? Skaičiai optimizmo nekelia.

Aukoms neretai tenka tenkintis katino ašaromis. Nukentėjusiesiems pavyksta atsikovoti vidutiniškai keliasdešimt procentų sumokėtų pinigų.

Nežinia, ir kiek atgaus tie 2319 žmonių, įsigijusių kelialapius iš „Plius Travel“, kuri penktadienį paskelbė stabdanti veiklą, bet iki paskutinės minutės pardavinėjo keliones.

Į kelionę nebeišvyko

2000 litų – toks vilnietės Lauros nuostolis, kurį ji patyrė įsigydama „Plius Travel“ kelionę į Madeirą. Ši moteris – viena iš tų, kuri kelialapiu nebepasinaudos.

Kad Lauros svajonei pailsėti pietuose su 9 mėnesių kūdikiu nelemta išsipildyti, ji sužinojo tik kelionės išvakarėse, praėjusį penktadienį.

Savaitės poilsis 4 žvaigždučių viešbutyje kainavo 1499 litus, dar 500 litų moteris sumokėjo už galimybę gyventi atskirame dviviečiame kambaryje.

Į šią kelionę vilnietė ketino leistis su kelialapį už tokią pat sumą įsigijusia drauge ir jos 11 mėnesių atžala.

Laura nesitiki atgauti 500 litų, sumokėtų už patogumą, tačiau norėtų, kad jai bent būtų grąžinti 1499 litai, kuriuos jis pervedė nuolaidų kuponų portalui beta.lt.

Patyrė įkaitų dalią

Pretenzijas raito ir tie, kurie praėjusį savaitgalį parvyko po savaitės poilsio Egipte.

Tiesa, užtrukę diena ilgiau, mat „Plius Travel“ savo įsipareigojimų nebevykdė, tad skrydis buvo nukeltas.

Kaip pasakojo Hurgados viešbutyje „Nubia“ ilsėjęsi lietuviai, čia už jų nakvynes „Plius Travel“ neatsiskaitė. Tad viešbučio darbuotojai neišleido turistų, šeštadienį skubančių į oro uostą.

„Iš pradžių jie neatidavė tik mūsų daiktų. Kai nutarėme palikti daiktus ir vykti į oro uostą be jų, apsaugos darbuotojai nebeišleido ir mūsų“, – pasakojo Gediminas Davidauskas.

Po derybų egiptiečių reikalaujama 3800 dolerių suma susitraukė iki 3000. Juos surinko patys poilsiautojai. 21 turistas surašė ir bendrą pretenziją, kurioje reikalauja grąžinti šiuos pinigus.

Tame pačiame viešbutyje gyvenusi Inga Šileikytė pasakojo, kad penktadienio vakarą, kai jau buvo aišku, kad įmonė sustabdė veiklą, „Plius Travel“ gidė jiems pranešė, jog skrydis bus pirmadienį, tačiau reikia susimokėti 100 dolerių už skrydį ir dar 100 už nakvynes viešbutyje.

Tačiau lietuviai neskubėjo atverti piniginių. „Kaip pasirodė, gerai padarėme“, – ištarė I.Šileikytė.

Padedami Lietuvos konsulo Egipte Justo Vaišnoro turistai pagaliau išsivadavo iš viešbučio ir parvyko į gimtinę.

Arti dviejų šimtų lietuvių iš Madeiros parsirado naktį iš penktadienio į šeštadienį.

Nežinia, kiek atlygins žalos

Fresh Travel“, valdanti „Plius Travel“, buvo apsidraudusi 700 tūkst. litų, iš kurių 580 tūkst. litų jau išleista skrydžiams iš Madeiros ir Egipto apmokėti.

Likusių 120 tūkst. litų nepakaks nuostoliams atlyginti.

Tačiau paaiškėjo, kad apie 160 tūkst. eurų (552 tūkst. litų) yra surinkę grupinio pardavimo portalai beta.lt ir grupinis.lt.

Fresh Travel“ vadovo Gedimino Kerio duomenimis, grupinio pardavimo portalai turi turėti kur kas daugiau pinigų – milijoną litų.

Kaip sakė beta.lt ir grupinis.lt valdančios įmonės „Cherry Media LT“ vadovas Vilius Juraitis, šiuos pinigus portalas ketina grąžinti savo klientams, kurie per juos įsigijo „Plius Travel“ keliones. Beta.lt pardavė per 1200 kelialapių.

„Iš to, ką mums kalbėjo G.Kerys, supratome, kad situacija nėra gera, ir pinigus sulaikėme. Juos vartotojams norime grąžinti kuo greičiau, bet turime užsitikrinti, kad tų pinigų po to nereikėtų dar kartą grąžinti bankroto administratoriui“, – sakė V.Juraitis.

Tačiau vakar vidudienį „Cherry Media LT“ gavo iš antstolių raštą, kuriame draudžiama disponuoti 200 tūkst. litų suma, surinkta už „Plius Travel“ keliones.

„Galbūt tai mėginimai pasitraukti nuo atsakomybės. Tačiau turistų poreikiai yra prioritetas“, – vakar pareiškė VTD laikinai vadovaujantis Juozas Raguckas, išgirdęs žinią, kad dalį pinigų naudoti uždraudė antstoliai.

Bet V.Juraitis atmetė pareigūno dvejones parodydamas antstolio raštą. Tačiau ar pakaks pinigų atlyginti žalą, niekas dar neapskaičiavo.

„Mes norime grąžinti pinigus, tačiau turime vadovautis įstatymas. Kol kas aiškinamės, kaip ir ką turėtume daryti“, _ sakė V.Juraitis.

Žlugimo ženklų buvo

„Tai ne bankrotas, tai rizikų nesuvaldymas. Kokių nors ženklų gal ir buvo galima justi, tačiau teisės aktai neįpareigoja riboti įmonės veiklos“, – apie naują skandalą kalbėjo J.Raguckas.

Bet kodėl pats VTD iš ankstesnių pamokų nepasimokė ir smarkiau neįtempė kontrolės vadžių? Juk viskas, kas vyko pastarosiomis savaitėmis, primena jau regėtą scenarijų.

Pavyzdžiui, tokį: prieš pabaigą kone pusvelčiui pardavinėti keliones, rinkti pinigus, o apie stabdomą veiklą pranešti būtent penktadienį, geriausia – popietę, kai prieš akis – tariama savaitgalio ramybė, tad triukšmas bent iki pirmadienio bus mažesnis.

Apie „Star Holidays“, „Go Planet Travel“ nutraukiamą veiklą žmonės taip pat išgirdo penktadienį.

VTD laikinasis vadovas sakė, kad „Fresh Travel“, kuris valdė „Plius Travel“, nemokumas pribloškė ir niekas to nesitikėjo.

Ar ši nuostaba nuoširdi? Juk nerimo ženklų tikrai būta.

Iškalbinga tai, kad prieš dvi savaites į Egipto kurortą Šarm aš Šeichą išvykę keliautojai rado neapmokėtus viešbučius.

Bendrovės atstovas tąkart teigė, kad po kelių valandų problema buvo išspręsta.

Davė grąžos departamentui

Tačiau prieš tris dienas „Fresh Travel“ vadovas G.Kerys aiškino, kad jo vadovaujama įmonė finansinių problemų neturėjo, o tiesiog pristigo apyvartinių lėšų.

Verslininkas tikino, kad prieš kelias dienas padėtis dar buvusi gera, todėl kiek anksčiau ir išskraidino turistus į užsienį.

Dėl apyvartinių lėšų stygiaus „Fresh Travel“ vadovas kaltino ir ikikalėdinę karštinę – esą žmonės, užuot įsigiję kelialapius, perka dovanas.

G.Kerio teigimu, iki penktadienio pietų jis ieškojo išeities, kaip dirbti toliau ir parskraidinti turistus iš Egipto ir Madeiros: „Tačiau vėliau priėmėme sprendimą nerizikuoti. Ir kreipėmės į Turizmo departamentą.“

Kalbėdamas su „Lietuvos rytu“ keliones organizuojančios bendrovės direktorius pasipiktino J.Ragucku, kuris sakė, kad G.Kerys nebendradarbiauja: „Visiškas melas. Turizmo departamentas turi visą informaciją, kurios tik paprašo. Vienintelis dalykas – nebuvau pas juos nuvykęs, jie nematė mano veido.

Jie turbūt gelbėdami savo užpakalį skleidžia tokius dalykus.“

Skandalų galima išvengti, tik reikia veikti

Žydrė Gavelienė

Turizmo rūmų prezidentė

„Kiek tūkstančių keliautojų dar turi nukentėti, kad valdžios institucijos galiausiai imtųsi reikiamų veiksmų turizmo rinkos priežiūrai sureguliuoti?

Sudarant kelionių paketus užsakomaisiais skrydžiais besiremiančių bendrovių šalyje šiuo metu yra tik trys. Nemanau, kad yra milžiniškas darbas operatyviai stebėti veiklos ir finansinę informaciją, susijusią su tokių bendrovių paslaugomis.

Turiu keletą pasiūlymų: įpareigoti Valstybinį turizmo departamentą vykdyti tinkamą kelionių organizatorių, besiremiančių užsakomaisiais skrydžiais, priežiūrą ir veiklos kontrolę;

šviesti nuolaidų besivaikančius vartotojus;

nustoti tikėti mistiniais geradariais ir remtis ilgai rinkoje veikiančiomis, finansiškai pajėgiomis, tarptautinį užnugarį turinčiomis kelionių agentūromis;

parengti tinkamą reagavimo į krizines situacijas sistemą.“

Atgavo nuo keliolikos iki 100 procentų pinigų

* „Fresh Travel“ šiemet tapo ketvirtąja kelionių organizatore, kuri paskelbė apie savo nemokumą. Šiuo metu bankrutuoja įmonės „Go Planet Travel“, „Go Baltic Travel“ ir „Neoturas“.

* Nukentėjusieji dėl „Go Planet Travel“ nemokumo reikalauja jiems grąžinti apie 1,5 mln. litų. VTD yra gavęs per 700 tokių prašymų.

* Nukentėjusių turistų kompensacijoms bus skirta „Go Planet Travel“ įsigyta draudimo suma. Ji siekia 700 tūkst. litų. Tačiau šių pinigų nepakaks visiems nuostoliams atlyginti.

* Pastaraisiais metais žlugo kelios turizmo įmonės. Ne viena jų skelbė neturinti jokio turto, tad ir nėra iš ko atlyginti nuostolius.

* Nepasisiekė turistams, pirkusiems keliones iš įmonės „Novus Orbis“ agentų – jie atgavo mažiau nei 40 procentų kelionei išleistų pinigų.

* Sudėtinga padėtis dėl 2010-aisiais žlugusio kelionių rengėjo „Star Holidays“ – 2 mln. litų nuostolių patyrė 891 klientas. Jiems bus atlyginta nuo 16 proc. iki 100 proc. patvirtintų nuostolių sumos.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.