Lietuviai vairuotojai Norvegijoje: „Norime grįžti namo“

Vilkikų vairuotojai iš Lietuvos pradėjo įspėjamąjį streiką. Norvegijoje dirbantys ir į kitas Skandinavijos šalis krovinius vežantys Lietuvos logistikos įmonės „Girteka“ vairuotojai grasino, kad nebesitaikstys su darbdavio reikalavimais mažinti degalų sąnaudas ir darbo saugos taisyklių ignoravimu.

Vilkikų vairuotojai pradėjo Norvegijoje įspėjamąjį streiką.<br>D.Umbraso asociatyvi nuotr.
Vilkikų vairuotojai pradėjo Norvegijoje įspėjamąjį streiką.<br>D.Umbraso asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Indrė Vainalavičiūtė

Nov 19, 2014, 10:45 AM, atnaujinta Jan 21, 2018, 3:15 AM

 Lrytas.lt šaltinių teigimu, šiandien vairuotojai dviem valandoms sustojo Skandinavijos šalių keliuose, prieš tai trumposiomis žinutėmis apie būsimą protestą informavę savo darbdavį Lietuvoje.

„Vakar buvo išjungti mūsų mobilieji telefonai. Su mumis darbdaviai susisiekė asmeniniais numeriais ir klausė, kodėl išjungti mūsų darbo telefonai, bet juk jie patys juos užblokavo visiems darbuotojams“, – sakė kalbintas darbuotojas.

Šiuo metu Skandinavijos šalių keliuose stovi bent keliolika vilkikų iš Lietuvos, nors žadėta, kad prie jų prisijungs bent 50–60 vairuotojų.

„Sako man, kad kalbėsime, kai parvažiuosi. Šiandien tyla, tik buvo paklausta, ar važiuosime į kitus krovimo taškus, ir pasakyta, kad streikuoja tik trys vairuotojai. Bet mes patys bendraujame ir žinome, kad mūsų tikrai gerokai daugiau“, – sakė šiuo metu prie streiko prisijungęs vilkiko vairuotojas ir pridūrė, kad po šio streiko bus reikalaujama, kad vairuotojai galėtų kuo greičiau grįžti į Lietuvą.

Po poros valandų vairuotojai įspėjamąjį streiką baigė ir reikalauja darbdavius sudaryti sąlygas grįžti į Lietuvą: „Darbdavys jokių konkrečių atsakymų nepateikė, mes reikalaujame, kad būtų leista sugrįžti į namus, bet mums atsakoma, kad nėra krovinių, kuriuos reikia gabenti į Lietuvą“, – sakė kalbintas vairuotojas.

Trumposios žinutės nepakanka

Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profesinių sąjungų federacijos pirmininkas Ramūnas Narbutas, paklaustas, ar apie planuojamą streiką pakanka darbdavį informuoti trumposiomis žinutėmis, sakė: „Tikrai nepakanka, esama tam tikrų procedūrų, kaip tai turi vykti, turi būti atsakingas asmuo.“

Pašnekovo teigimu, apie tai, kad  įmonės darbuotojai turi keblumų bendraudami su „Girtekos“ vadovybe, jis girdintis jau nebe pirmą kartą: „Dažnai transporto sistemoje praktikuojamas dienpinigių mokėjimo mažinimas.

Sakoma darbuotojui, kad jei jis sugebės tam tikrą atstumą nuvažiuoti su trisdešimtimi litrų degalų, tai dienpinigių bus viena suma, o jei į nurodytą normą sutilpti nepavyksta, dienpinigių mokama mažiau. Dažnai vairuotojai kartu su darbo sutartimi pasirašo ir sutikimą, kad dienpinigiai gali būti mažinami. Nėra niekur parašyta, kada ir kiek tie dienpinigiai gali mažėti, tad tai labai opi problema.“

Drausmina karpydami dienpinigius

Anot R. Narbuto, darbdaviai dažnai savivaliauja ir, išsiuntę vairuotoją į šešių savaičių reisą, vėliau jo kelionę pratęsia iki septynių savaičių. „Būna taip, kad  įsakymai dėl kelionių rašomi jau darbuotojams sugrįžus, niekur nėra nurodyta, kad darbuotojais su jais turi būti supažindinami raštiškai, dalis įmonių tą daro, bet tikrai ne visos“, – kalbėjo pašnekovas.

„Jei darbdavys patirs dėl to nuostolių, jis turės teisę išskaičiuoti juos iš darbuotojų. Suprantu vairuotojus, kad jų kantrybė baigėsi, bet veikiausiai įmonė mažins ir dienpinigius. Šios įmonės darbuotojai turėjo vietinę profesinę sąjungą, o darbuotojai, rašydami priėmimo į darbą prašymą, rašo kartu ir prašymą stoti į vietinę profesinę sąjungą ir jame pažymi, kad į jokią kitą profesinę sąjungą nestos“, – pasakojo R. Narbutas. Pašnekovas pridūrė, kad rengiant streiką darbuotojams pravartu bendradarbiauti ar bent pasitarti su profesinėmis sąjungomis ir gauti kvalifikuotą teisinę pagalbą.

Vairuotojai baudžiami išskaitomis iš atlyginimų

Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ vadovas Kęstutis Juknis teigė, kad „Girtekos“ vairuotojų problemos jam pažįstamos, o prieš kurį laiką net buvo rengiamos protesto akcijos dėl darbuotojų atleidimo.

„Beveik visi darbiniai ginčai šioje įmonėje kyla dėl degalų normų ir neteisėtų išskaitymų iš atlyginimų. Vairuotojo atlyginimą sudaro dvi dalys – tai fiksuotas apie 1300–1400 atlyginimas, o liūto dalį sudaro paprastai dienpinigiai. Dėl vienų ar kitų dalykų jie dažnai išskaičiuoja vairuotojams iš dienpinigių. Vairuotojai dirba vadinamosiomis kadencijomis, tad ir kreiptis į profesines sąjungas jiems nėra paprasta“, – sakė pašnekovas.

 „Girteka“: „Su kiekvienu vairuotoju kalbamės asmeniškai“

Logistikos įmonės „Girteka“ transporto direktorius Aidas Nakčiūnas komentuodamas situaciją teigė: „Mūsų žiniomis, šią akciją inicijavo ir joje planavo dalyvauti nuo 5 iki 10 iš 5500 įmonėje dirbančių vairuotojų. Šiuo metu yra sustoję du vairuotojai. Jie planuoja tęsti darbą kelių valandų bėgyje. Vakar, vairuotojams išreiškusiems nepasitenkinimą, įmonės vardu išsiuntėme žinutes ir susitarėme aptarti kilusias problemas asmeniškai su kiekvienu vairuotoju.“ Į klausimą, ar tiesa, kad įmonė atjungė vairuotojų mobiliuosius telefonus, pašnekovas sakė: „Mobilūs telefonai yra vienintelis būdas susisiekti su užsienio šalyje esančiais vairuotojais, todėl jų atjungimas būtų nelogiškas veiksmas iš mūsų pusės.“

Anot „Girtekos“ atstovų, vairuotojai yra pakviesti grįžti į Lietuvą ir kalbėtis su darbdaviu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.