Rusiško verslo taisyklės, kurios vakariečiams neįkandamos

Kiekvienas, kuris nori imtis bendro verslo su rusais, turi atsižvelgti ne tik į geopolitinę krizę Ukrainoje. Rusijos įmonių vidinė kultūra yra kitokia nei Europoje. Todėl europiečiai vadybininkai mokosi, kaip neįkliūti į jiems paspęstus spąstus. Išklausyti tokius kursus kviečia Kevinas Knitterscheidtas vokiečių leidinyje „Wirtschafts Woche Heute“.

Rusai kai kada jaučiasi europiečiai, kai kada – azijiečiai.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Rusai kai kada jaučiasi europiečiai, kai kada – azijiečiai.<br>A.Srėbalienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Apr 1, 2015, 6:53 PM, atnaujinta Jan 7, 2018, 6:54 PM

Rusijos verslą kausto prieštaravimai

Dvidešimt vadybininkų iš visos Vokietijos susirinko į Diuseldorfo prekybos ir pramonės rūmus. Jie nori sužinoti, kaip imtis verslo vienoje iš didžiausių pasaulio valstybių.

Prekybos ir pramonės rūmai jau antrą kartą organizuoja mokymo kursus tema „Vadybininkų darbas Rusijoje“. Čia vadovaujantys darbuotojai rengiami tam, kad, įkliuvę į slapta paspęstus spąstus, žinotų, kaip elgtis. Į tokius spąstus Rusijoje gali įkliūti bet koks verslas

„Norinčių išklausyti šiuos kursus gana daug – ir pirmoji klausytojų grupė, ir antroji jau yra pilnai sukomplektuotos“, -  rašo autorius.

Giminės šaknys – Rusijoje

Daugelis tų kursų klausytojų yra gimę Rusijoje arba buvusios Nepriklausomų valstybių sąjungos šalyse. Vienas iš jų – Vitalis Preisas.

Šis diplomuotas kalnakasybos inžinierius yra atsakingas už bendradarbiavimą su Rytų Europos šalimis. Jis dirba įmonėje, gaminančioje tepalus. 

Nepaisant to, kad V.Preisas jau turi vadybininko patirties, jis dalyvauja šiuose kursuose tam, kad „praplėstų savo žinias“.

 “Privatus gyvenimas ir verslo reikalai Rusijoje dažnai būna persipynę“, – sako kursų vadovė Andrea Gebauer. Jau 20 metų, kaip ji yra susijusi su didžiausia pasaulio šalimi, o pusę jų moteris praleido Maskvoje.

Jos teigimu, reikia laiko, kad suprastum rusų mentalitetą ir verslo kultūrą.

A.Gebauer yra Prekybos ir pramonės rūmų Rusijos klausimų centro (Russland-Kompetenzzentrums der IHK) vadovė.

„Kultūra – svarbiausias strategijos maitinimo elementas“, – patikino ji.

„Viskas prasideda nuo personalo. Darbuotojai Rusijoje laukia aiškių nurodymų ir tikisi griežto vadovavimo ir kontrolės. Tačiau su bendradarbiavimu pagrįstu vadovavimo stiliumi jie susidoroja ne taip lengvai“, -  kalbėjo  seminaro vadovė A.Gebauer.

Vokietijoje, ko gero, greičiausiai būtų palaikyta įžeidimu, jeigu darbuotojui reikėtų keletą kartų priminti apie darbo atlikimo terminą. Bet ne Rusijoje. Ten visa tai – savaime suprantama.  Kaip tik tokio pobūdžio skirtumai ir sunkina verslo santykius Rusijoje. Be to, šiandien dar prie to prisideda ir krizė Ukrainoje.

Ir versle – politika

„Esu atsakingas ne tik už prekybą su Rusija, bet ir su Ukraina, – sako V.Preisas. – Mano klientas Rusijoje vieną kartą paklausė, ar  negalėčiau taip padaryti, kad ukrainiečiui mūsų prekių kaina būtų ne tokia patraukli?“.

V.Preisas tada pasakė, kad tai galima padaryti, nors jiems abiems buvo aišku, kad tai neteisinga.

„Paprastai kalbėdamasis su partneriais Rusijoje aš stengiuosi vengti kalbų apie Ukrainą“, – sakė jis.

А.Gebauer tai laiko teisinga strategija.

Jos teigimu, rusams visada yra svarbu išsaugoti savo reputaciją. Todėl konfrontacinio pobūdžio pokalbiai jiems nėra naudingi. Geriau atsargiai ir netiesiogiai aptarti reikalus prie keturių akių, kai kiekvienas gali išvengti problemiškos situacijos.

Priešybių visuma

Viena vertus, Rusijoje reikia būti reikliam ir suktis virš darbuotojų kaip malūnsparniui. Kita vertus, reikia būti atsargiam ir kalbėtis su jais kaip su lygiais. Iš esmės tai – paradoksas.

Bet taip jau surėdyta prieštaringa rusiška siela. Ją paprasčiausiai reikia suprasti.

Būtent dėl to seminaro dalis, skirta temai „Verslo kultūra“, yra didžiausia.

Visa kita taip pat neprasprūsta pro kursų vadovų akis. Seminaro dalyviai bendrais bruožais studijuoja atitinkamas mokesčių, muitinės ir prekybos taisykles.

Baigę kursus jie turi tapti savo darbdavių pagalbininkais, talkinantys plėtojant verslo santykius su Rusija. Dažniausiai tai būna mažos ir vidutinės Vokietijos įmonės, prekiaujančios savo gaminiais Rusijoje.

Būtent taip dirba medicininių preparatų gamybos įmonė, kurioje dirba vadybininkas Robertas Schneideris.

„Mes tikimės, kad ekonomika regione, kuriame prekiaujame, augs“, – sakė R.Schneideris. 

Ekonomikos augimas Rusijoje – nepaisant krizės?

„Made in Germany“ gerai parduodama

„Mūsų patirtis rodo: vokiškos prekės Rusijoje turi didelę paklausą. „Made in Germany“ gerai parduodama“, – sako R.Schneideris.

V.Preisas su juo sutinka. „Ten neturi reikšmės, kad mes galų gale, galime pasidaryti šiek tiek brangesni. Dažniausiai mes tampame gerokai efektyvesni“, – pabrėžia jis. Sprendžiant iš visko, tai pasakytina tiek apie medikamentus, tiek apie tepalus.

Jeigu tikėsime А.Gebauer, jie yra teisūs. Juk ypač krizės laikotarpiu partneriai iš Rusijos ypač vertina, jeigu jų atžvilgiu parodomas lojalumas. „Dabartinėje fazėje ypač svarbu neiškristi iš žaidimo ir nenutraukti verslo kontaktų – jeigu tam netrukdo Europos Sąjungos sankcijos“. Verslas Rusijoje reikalauja didelės ištvermės – bet paskui atsiperka visa tai, kas iš pradžių buvo susiję su didelėmis pastangomis.

 Kaip tik sankcijos ir domina kursų klausytojus. Dalykas tas, kad į eksportą orientuotas sritis, tarp jų mašinų gamybą, palietė tie apribojimai, kuriuos Europos Sąjunga įvedė prekybai su Rusija dėl konflikto Ukrainoje. Politikoje galioja tos pačios taisyklės, kaip ir bendraujant su verslo partneriais Rusijoje. „Rusai griežtai reaguoja į atvirą konfrontaciją. Darydamas spaudimą ten daug nepasieksi“.

Kai kada europiečiai, kai kada – azijiečiai

O štai ir vėl: kažkas svetimo, gal būt, netgi iracionalaus ruso sieloje. V.Preisas, turintis migranto patirties, mėgina rasti paaiškinimą: „Rusai kai kada jaučiasi europiečiai, kai kada – azijiečiai“. Viskas priklauso nuo konkrečios situacijos. 

Seminaro dalyvė Bita Maqsudi dirba vienoje Geseno statybų firmoje ir jai ši problema žinoma. Jos teigimu, paprastai Europos bendrovėse galioja griežtos taisyklės, tuo tarpu verslo partneriai iš Rusijos mielai kviečia į ekstravagantiškus verslo pusryčius  arba patys eina į tokius renginius.

Štai ką šiuo klausimu sako jos seminaro kolega R.Schneideris: „Dažnai ten tenka veikti pilkojoje zonoje. Seminare tenka atkreipti dėmesį ir į tokias situacijas“.

Protu Rusijos nesuprasi

Atvirumas, lojalumas, supratimas. Trumpai tariant, reikalaujama, kad būsimieji „vadybininkai darbui su Rusija“ turėtų  diplomato savybių.

Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo ne taip jau neįprastai. Tačiau daugeliui įmonių pirmasis bandymas įsitvirtinti Rusijoje baigiasi nesėkmingai.

Po pirmųjų sėkmių Vokietijos mažos ir vidutinės įmonės Rusijoje netrunka susidurti su kliūtimis.

„Reikia laiko, kol pavyksta pritapti Rusijoje. Be to, ketinant su ilgai bendradarbiauti, pravartu tai daryti ne „per atstumą“, bet  įkurti joje savo atstovybę, – sako seminaro vadovė А.Gebauer. - Užuot paskubomis palikusios šią rinką, įmonės turėtų pasinaudoti galimybe ir sukurti stabilius verslo santykius“.

Tai kas gi, galų gale, lieka be daugelio prieštaravimų? B.Maqsudi formuluoja išvadą, pasitelkdama į pagalbą rusų poeto Fiodoro Tiutčevo eilėraštį: „ Protu Rusijos nesuprasi/Bendru matu neišmatuosi/Jos charakteris ypatingas/ Rusija galima tik tikėti“).

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: ar panaikinta PVM lengvata tikrai žlugdo maitinimo verslą?