Skandinavus maustantys vežėjai Lietuvoje nebaudžiami

„Jei Švedijos ar Norvegijos pareigūnai nuodugniai patikrintų jų keliais riedančių vilkikų iš Lietuvos sistemas – neabejotinai kiltų didelis skandalas“, – pasakojo vienoje didžiųjų logistikos įmonių dirbęs tolimųjų reisų vairuotojas.

Vilkikų vairuotojai teigia, kad taupyti juos verčia darbdaviai.<br>A. Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Vilkikų vairuotojai teigia, kad taupyti juos verčia darbdaviai.<br>A. Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Indrė Vainalavičiūtė

2015-04-01 12:16, atnaujinta 2018-01-07 19:55

Skandinavijoje vienos Lietuvos įmonės vilkikus vairavęs pašnekovas atviras – lietuvių verslininkai taupo labai išradingai, mat klastojami ne tik darbo ir poilsio laiko režimo prietaisų parodymai, bet imamasi ir itin gudrių ėjimų, tokių kaip oro taršą mažinančių sistemų atjungimas.

Sutaupo įspūdingas sumas

Matematika, anot pašnekovo, gana paprasta: tūkstančiui kilometrų vilkiko sistema sunaudoja apie 60 litrų vadinamojo „AdBlue“ skysčio, kurio litras Lietuvoje kainuoja apie 50 euro centų. Jei tūkstančiui kilometrų reikia skysčio už maždaug 30 eurų, o 20 tūkst. kilometrų atstumui (tiek vidutiniškai vilkikas nuvažiuoja vieno reiso metu) šio skysčio sąnaudos sieks jau 600 eurų.

„Ir tai tik paties skysčio kaina, jei jis bus perkamas Lietuvoje, bet užsienyje jis kainuoja dar brangiau, tad ir sąnaudos auga. Įsivaizduokite, jei viena įmonė atjungia minėtą sistemą 200 automobilių, riedančių Skandinavijos keliais, tai vien nepirkdama „AdBlue“ skysčio ji sutaupys 120 tūkst. eurų per mėnesį“, – kalbėjo pašnekovas ir pridūrė, kad tokio taupymo griebiasi vairuotojų darbdaviai norėdami kaip galima labiau optimizuoti krovinių pervežimo sąnaudas.

Pasak pašnekovo, šios sistemos atjungimas ypač praktikuojamas Skandinavijoje važinėjantiems vilkikams, mat dėl didelių temperatūrų skirtumų ir itin kalnuoto reljefo kuro sąnaudos ypač išauga.

Brangiai atsieinančią sistemą tiesiog išjungia

Specialistų teigimu, dažnai sprendimą išjungti „AdBlue“ sistemą lemia ne tik žinojimas, kad taip pavyks sutaupyti sistemai būtino skysčio, kuris padeda nukenksminti išmetamąsias dujas, bet ir tai, jog sumažėja pačios sistemos priežiūros problemų.

Vilkiko elektroninė sistema negaudama signalų iš „AdBlue“ daviklių ima riboti variklio galią, o štai toks technikos stebuklas kaip emuliatorius, kuris siunčia „dirbtinius“ „AdBlue“ sistemos signalus, jog filtrai ir įvairūs davikliai dirba puikiai, skysčio lygis yra toks, kokio reikia.

Atsargūs pardavėjai dosniai dalija patarimus

Tokį stebuklą įsigyti visai nesunku, nes internete gausu skelbimų, kuriuose reklamuojasi šia įranga prekiaujančios įmonės. Atsargūs verslininkai savo tinklapiuose pabrėžia, kad vilkiko su išjungta „Adblue“ sistema eksploatavimas yra nelegalus tose šalyse, kur galioja „Euro 4“, „Euro 5“, „Euro 6" toksiškumo standartai.

„Pas mus galite įsigyti minėtus Adblue sistemos išjungimo prietaisus, tačiau įmontuoti juos į automobilį mes neturime teisės. Lygiai taip pat, kaip jūs neturite teisės eksploatuoti automobilį su greičio matuoklių blokatoriumi, nors turite pilną teisę jį įsigyti“, – rašoma skelbimuose, tačiau suprasdami, į kokią padėtį pateko pataupyti užsimoję vedėjai, pardavėjai čia pat priduria: „Kita vertus, „AdBlue“ sistemos išjungimo prietaisas yra lengvai įmontuojamas į transporto priemonę.

Perka ir patys skandinavai

„AdBlue“ sistemą išjungiančia įranga prekiaujančios įmonės UAB „Galingas LT“ vadovas Mykolas Stravinskas teigė, kad atsakomybę dėl tokio pirkinio ir jo panaudojimo prisiima patys klientai: „Visi mūsų klientai, įsigydami minėtą įrangą, pasirašo dokumentą, kuris atleidžia mus nuo teisinės atsakomybės, jei prietaisas bus panaudotas tose teritorijose, kur privaloma, kad transporto priemonė turi turėti veikiančią „AdBlue“ sistemą, jeigu tokia sistema numatyta sunkvežimio konstrukcijoje.

Pati paslauga yra populiari, bet mes nežinome, kiek tokių automobilių rieda Lietuvos keliais ar išvyksta į NVS šalis, kur „AdBlue“ sistema nėra privaloma. Pirkėjas įsipareigoja naudoti tik tose teritorijose, kur tai nebebus pažeidimas.“

Pašnekovo teigimu, Lietuvoje ir kitose šalyse, kur galioja specialūs reikalavimai taršai, transporto priemonių savininkai neturi teisės jų eksploatuoti su išjungta „AdBlue“ sistema. „Veikiausiai nustebsite, bet skandinavai yra vieni iš aktyviausių mūsų pirkėjų. Jiems tenka spręsti tokią dilemą: turėti itin didelių išlaidų „AdBlue“ sistemos aptarnavimui ir remontui ar ieškoti alternatyvų.“

M.Stravinskas teigė, kad pati sistemos idėja tikrai gera, bet problema yra tai, jog ji ne visuomet patvari ir patikima. „Deja, ten, kur yra dideli temperatūrų skirtumai, pagrindiniai komponentai nuolat genda, tokio automobilio eksploatacija tampa labai brangi ir tenka ieškoti išeičių“, – sakė jis.

Kiek pavyksta sutaupyti?

Kiek iš tiesų pavyksta vairuotojams sutaupyti atjungus minėtąją sistemą? „Mes per daug nesidomime, kiek iš tiesų pavyksta sutaupyti įmonėms, bet iš vieno kito įmonės vadovo pasiekia tik preliminari informacija. Susumavus kuro ir „AdBlue“ sąnaudas, aiškėja, kad atjungus sistemą sutaupoma 2-3 kuro šimtui kilometrų“, – kalbėjo M.Stravinskas.

Anot jo, daugelyje sunkvežimių atjungus šią sistemą mažėja kuro sąnaudos ir iškyla ekologijos klausimas, kas kenkia aplinkai kenkia mažiau – didesnis sudeginto kuro kiekis su veikiančia „AdBlue“ ar mažesnis kuro kiekis, kuomet į aplinką patenka daugiau išmetamųjų dujų?“ – dėstė pašnekovas ir pridūrė, kad tai labai preliminarūs skaičiavimai, o ir tikslius skaičius pateikti tikrai nėra suinteresuotos visos pusės, mat ir pati ekologija yra didelis verslas, kuriame vairuotojai ir įmonių savininkai verčiami paklausti tam tikroms primestoms taisyklėms.

Remontas – 10 tūkst. eurų

Anot pašnekovo, mitas, kad šios sistemos atjungiamos visuose automobiliuose, o ir pačią situaciją sudaro dvi skirtingos medalio pusės: „Esama dviejų interesų grupių: tai tie, kurie suinteresuoti, kad transporto įmonės išleistų kuo daugiau pinigų ekologijos sistemų aptarnavimui, kas yra labai brangu, o kiti nori sutaupyti.“

Taupyti, pasirodo, tikrai yra ką, mat keičiant pagrindines „AdBlue“ sistemos detales, už remonto darbus teks pakloti 3,6 tūkst eurų, jei keičiami sistemos komponentai ypač naujuose sunkvežimiuose, tuomet remonto kaina gali siekti ir 10 tūkst. eurų.

„Garantiniu aptarnavimo laikotarpiu ši sistema retai kada genda, bet pirmais antrais metais po garantinio aptarnavimo laikotarpio pabaigos ši sistema ima gesti“, – sakė pašnekovas ir pridūrė, kad nereiktų vadinti pramanais ir to, kad daugelis gamintojų paskaičiuoja savo gaminamų sistemų brangiųjų komponentų veikimo trukmę bei pinigų grąžą į gamintojo kišenę per techninio aptarnavimo servisus.

„Daugelis transporto priemonių iš viso yra parduodamos nuostolingais su mintimi, kad atsipirks per porą metų po garantinio aptarnavimo“, – kalbėjo M.Stravinskas.

Inspekcija žino, bet nebaudžia

Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos Technikos skyriaus vedėjas Justas Rašumavičius teigė, kad tokios vežėjų gudrybės – ne naujiena, o ir apie įmones, kurios siūlo „AdBlue“ sistemos išjungimo paslaugas jam yra tekę girdėti. „Negalime apsimesti, kad tokie dalykai nevyksta ir tokių paslaugų rinkoje niekas neteikia. Tokie lietuviško verslo ypatumai“.

Pasak pašnekovo, „AdBlue“ sistemą naudoja tik tam tikri transporto priemonių gamintojai. „Vežėjai taupydami kaštus pažeidžia transporto priemonės gamintojų nustatytus reikalavimus, pažeidžia transporto priemonės konstrukciją, pažeidžia Europos teisę, kuri numato, kad transporto priemonė nuo pat jos pagaminimo iki utilizavimo privalo išlikti tokia, kokia ir buvo pagaminta. Be to, šios sistemos išjungimas yra kenksmingas aplinkai“, – kalbėjo pašnekovas ir pridūrė, kad vis tik rizikos sulaukti baudos nėra: „Kai visa Europa siekia kaip įmanoma mažinti taršos kiekį, griežtina reikalavimus, atsiranda tam tikrų iniciatyvų, toks elgesys yra netoleruotinas, tiesa, šiandien Lietuvoje už tai nėra baudžiama.“

Lietuvoje vairuotojų netikrina

Ar tiesa, kad Lietuvoje nėra tikrinama, ar automobiliuose minėtoji sistema veikia, pašnekovas atsakė: „Taip, nes mes norime tikėti vežėjų sąžiningumu ir tuo, kad automobilių savybės išlieka tokios pat kaip ir suteiktos gamintojo. Kol kas nėra gauta jokių impulsų, kad tokia patikra turėtų būti pradėta“.

J.Rašumavičius teigė, kad jam teko girdėti, kad Skandinavijos šalyse esama kontrolės ir imamasi tam tikrų priemonių prieš nesąžiningus vairuotojus.

„Lietuvoje tikrinami transporto priemonių techniniai parametrai, jų stovis, bet konkrečių sistemų veikimo tikrinimas Europos teisėje nėra numatytas, tad ir mes per daug į tą sritį nesiplečiame. Iki šiol iš užsienio valstybių nėra sulaukta jokių atsiliepimų skundų ar užklausų dėl minėtos sistemos išjunginėjimo atvejų“, – sakė pašnekovas.

Vieni taisykles kuria, kiti – ieško būdų apeiti

Transporto politikos klausimus kuruojantis vežėjų asociacijos Linava sekretorius Gintautas Ramaslauskas teigė nėra girdėjęs apie tokias vežėjų gudrybes, kuomet atjungiama „AdBlue“ sistema.

„Jeigu automobilis pritaikytas „Euro 6“ standartui, o išjungus minėta sistemą jis tampa „Euro 0“ – tai jau didelis pažeidimas. Aplinkosaugos standartai Skandinavijos šalyse yra tokie pat kaip ir visoje ES, o griežtumu labiausiai, manau, pasižymi Austrija. Tiesa, iš pačių vežėjų neesame gavę informacijos, kitą vertus, ar vežėjai mus informuotų apie tai, kad patys daro pažeidimus?“

Pašnekovas akcentavo, kad šiuo metu suprantamas vežėjų noras sutaupyti, mat ši verslo sritis išgyvena ne pačius geriausius laikus. „Kol vieni kuria saugumo taisykles, kiti ieško būdų, kaip jas apeiti. Itin dažnai klastojami darbo ir poilsio režimą fiksuojančių prietaisų parodymai, bet kad kuris nors vežėjas būtų nubaustas dėl „AdBlue“ išjungimo, girdėti neteko.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.