Prie darbdavių durų – „Z“ karta. Ko laukti?

„Dabar – perversmo darbo rinkoje metas, kai į darbdavių duris beldžiasi naujoji „Z“ karta. Ją reikia atpažinti, suprasti, nes ji yra kitokia“, – sakė personalo atrankos ir įdarbinimo įmonės „Manpower“ pardavimo vadovė Gerda Baltrūnaitė.

„Z“ karta darbdavius šturmuos po dvejų metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Z“ karta darbdavius šturmuos po dvejų metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2015-04-09 23:27, atnaujinta 2018-01-07 04:32

Anot pašnekovės, „Z“ karta dažniausiai pagal Amerikos ir senosios Europos skirstymą įvardijama kaip gimusi nuo 1990-ųjų metų. Esama Williamo Strausso ir Neilo Howe‘o kartų teorijos, kuri sako, kad vienai kartai priskiriamas apie 20-ties metų laikotarpis, bet, pašnekovės teigimu, tokia klasifikacija ne visai tinka kalbant apie Lietuvą.

„Lietuvoje padėtis šiek tiek kitokia, esama tam tikro atsilikimo, nes buvome izoliuoti nuo pasaulio. Mūsų atskaitos tašku galime laikyti 1990-uosius metus, kai Lietuva atgavo Nepriklausomybę. Žmonės, o ypač jaunoji karta, pradėjo keliauti, pažinti savo bendraamžius Vakaruose, ėmė skverbtis naujovės, kūrybiškos, liberalios idėjos“, – kalbėjo G.Baltrūnaitė.

Šiuo metu aktyvios darbo rinkoje yra „X“ karta, gimusi 1960–1980 metais, „Y“ – 1980–1995 ir nuo 1995 iki 2010-ųjų – „Z“ karta. Vėliau gimusieji vadinami „alfa“ karta.

Kuo skiriasi „X“, „Y“ ir „Z“?

Kiekviena vėlesnioji karta skiriasi nuo ankstesniosios penkiais parametrais: geresniu technologijų įvaldymu, aukštesniu išsilavinimo lygiu, kiekviena jaunesnioji karta turi daugiau galimybių uždirbti. Iš bet kurios šalies kilusiam jaunuoliui atsiveria beveik neribotos pasaulio pažinimo galimybės – per internetą, kitas technologijas.

Dalijimasis idėjomis skatina liberalumą, ir kiekviena jaunesnioji karta yra liberalesnė, palyginti su tėvų ar senelių kartomis. Gerokai didesnis atvirumas naujovėms ir tolerancija, socialinės atsakomybės ir socialinio teisingumo siekimas savo aplinkoje yra itin būdingas „Z“ kartai.

Bendrauja daugiau, bet netiesiogiai

Į klausimą, ar tiesa, kad „Z“ kartos atstovams sunku dirbti komandoje, jie linkę į individualizmą, pašnekovė atsakė: „Šios kartos atstovai labiau linkę dirbti individualiai nei komandoje. Tai paaiškinti galima gana paprastai: taip atsitinka dėl naujųjų technologijų, šie jaunuoliai įnikę į ekranus – kompiuterį, planšetę, telefoną. Jie bendrauja intensyviau, bet tai daroma netiesiogiai.“

Pašnekovė paminėjo ir kompiuterinių žaidimų internete pavyzdį: statomi miestai ir kuriami verslai. „Visa tai atliekama kartu su draugais virtualioje erdvėje, bet galiausiai išeina taip, kad jaunuoliai tai daro vieni prie kompiuterio ekrano“, – teigė G.Baltrūnaitė.

Neslepia ambicijų dėl darbo užmokesčio

Kuklumo „Z“ karta nepasižymi, o darbdavius pavergia iniciatyva, smalsumu, žiniomis, idėjomis ir kūrybiškumu.

„Šie žmonės suvokia savo išskirtinę vertę darbo rinkoje, turi ambicijų ir idėjų. Jeigu jie eina dirbti samdomo darbo, tai pirmaisiais metais mažai kas jais patiki, nes darbdaviai atsargūs. Žinoma, kartais atsitinka taip, kad jie priimami į žemesnes pozicijas, kur nereikalaujama darbo patirties, bet jų finansiniai lūkesčiai kaip specialistų, toje srityje išdirbusių 3–5 metus“, – pasakojo pašnekovė.

Nėra nieko pastovesnio už pokyčius

Kalbėdama apie „Z“ kartos išskirtinumą, pašnekovė pabrėžė, kad šios kartos atstovai labiau linkę dirbti projektinius, laikinus darbus. Taip elgiamasi iš smalsumo ir norint išbandyti kuo daugiau įvairių profesijų, o teigiama šios situacijos pusė – galimybė apsispręsti, ką jie nori dirbti.

„Ypač akivaizdus gebėjimas vienu metu atlikti daugybę skirtingų darbų. Jie vienu metu gali būti prisijungę prie trijų skirtingų platformų per tris skirtingus įrenginius. Taip, kartais jei kaltinami tinginyste, bet tinginystė yra progreso variklis, juk kalbame apie kūrybiškus žmones, kurie ieško būdų, kaip vieną ar kitą užduotį supaprastinti. Taip atsiranda naujas produktas ar sprendimas“, – kalbėjo G.Baltrūnaitė. Gyvenimas nuolatinių pokyčių apsuptyje jų visai negąsdina: „Kartais net nežinoma, kaip tuos pokyčius vertinti, jie suprantami kaip natūrali būtis. Ši karta puikiai įsisąmonino, kad nieko nėra pastovesnio už pokyčius.“

Kokia „Z“ kartos sėkmės formulė? „Z“ kartos atstovai yra kūrybiški ir ambicingi, nebijantys savo kūrybiškas idėjas demonstruoti ir ieškoti būdų, kaip jas įgyvendinti. Tai labai verslūs jaunuoliai. Pavyzdžiai rodo, kad net 16 metų jaunuoliai turi idėjų, buriasi į komandas ir kuria verslus. Tai stiprioji jų pusė, kuri yra ir ekonomikos variklis. Tikiu, kad tai bus ta stiprioji karta, kuri padarys proveržį. Jų darbo rezultatas – smulkiųjų verslų pagausėjimas“, – kalbėjo G.Baltrūnaitė.

Darbdavius šturmuos po dvejų metų

Justas Nugaras, Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto prodekanas, kalbėdamas apie „Z“ kartą pabrėžė, kad skirtis tarp kartų neatsiranda per vieną dieną, bet tam tikrų pokyčių nuojautos atsiranda šiek tiek anksčiau. „Aš iš patirties galiu pasakyti, kad labai skiriasi studentai, kuriuos mokiau prieš 3–4 metus, ir tie, kurie ateina dabar. Pagal tai, kokie požymiai priskiriami „Z“ kartai, tai šie jauni žmonės dabar studijuoja 2–3 kurse. Žinoma, dalis jų jau darbo rinkoje, bet tam tikrą piką pajusime per ateinančius dvejus metus.“

Anot jo, bendraujant su „Z“ kartos jaunimu sunku nepastebėti šiek tiek paviršutiniško požiūrio į daugelį dalykų: „Kadangi informacijos aplink yra labai daug, žinojimas, kad galima ją nesunkiai pasiekti, tarsi leidžia į daug ką žvelgti atsainiai. Kai studentai gauna užduotį daugiau paskaityti ar pasigilinti į pateiktą informaciją, jie susiduria su tam tikrais sunkumais, jos apdorojimo įgūdžių trūkumu.“

Problemas tikisi išspręsti mygtuko paspaudimu

Nors interneto paieškos sistemomis šie jaunuoliai turėjo galimybę naudotis nuo vaikystės, būtent tai, pašnekovo teigimu, ir suformavo nuostatą: kai jau ko nors prireiks,  galėsiu žvilgtelėti į „Google“.

„Jokio gylio ar įdirbio, kad susiformuotų tam tikri įgūdžiai nededama. Jiems atrodo, kad viskas pasiekiama. Lygiai taip, kaip įvedus  žodį į paieškos sistemą manoma, kad iš karto turi būti atsakymas,  galvojama ir apie kitas gyvenimo sritis – kad viskas turi būti iš karto“, – komentavo pašnekovas ir pajuokavo, kad kai viską įprantama gauti vienu mygtuko paspaudimu, paskui aplanko nemalonus suvokimas, kad ne visas problemas galima taip išspręsti.

Paklaustas, ar prisirišimas prie naujųjų technologijų netrukdo „Z“ kartos atstovams bendrauti įprastu būdu, pašnekovas sakė: „Nesureikšminčiau šito aspekto, nes tam tikras bendravimas kuriamas socialiniuose tinkluose, ši karta puikiai jaučia nuotaikas susirašinėdama momentinėmis žinutėmis.“

Norės būti patys sau darbdaviai

Kaip didžiausią „Z“ kartos pranašumą pašnekovas įvardijo jaunuolių norą imtis verslo: „Tai nebijojimas eksperimentuoti su įvairiais verslais. Šiandien gaminsiu batus, o jei man nesiseks,  pereisiu prie rankinių, jomis prekiausiu internete ir iš to uždirbsiu. Taip atsiranda nauji verslo modeliai, kurie šio sektoriaus senbuviams dažnai atrodo keisti ir galimai neveiksiantys, tačiau neretai šiuos planus įgyvendinti pavyksta“, – kalbėjo J.Nugaras.

Pašnekovo teigimu, „Z“ karta yra neabejotinai ta, kuri  nori būti patys sau darbdaviai.

Nori dirbti tik prasmingą darbą

Programavimo įrangos kūrimu užsiimančios įmonės „Ruptela“ vadovas Andrius Rupšys teigė, kad jaunoji darbuotojų karta turi savą požiūrį į karjeros perspektyvas. „Mūsų įmonės darbuotojų amžiaus vidurkis yra 28-eri metai. Žinoma, išskirti kartas, kur pasibaigia vienos laikotarpis ir prasideda kitos, taip griežtai negalime, bet tam tikras tendencijas pastebime“,– teigė jis.

Anot įmonės vadovo, jauniems žmonėms ypač svarbus darbo prasmingumas ir galimybė pasireikšti: „Mūsų įmonė kuria produktus, kuriais prekiauja visame pasaulyje, tad darbo prasmingumo aspektas akivaizdus. „Z“ kartos atstovams taip pat  labai svarbus gyvenimo būdo balansas – jie siekia lankstumo derindami darbą ir pomėgius. Tokie darbuotojai ypač vertina galimybę reguliuoti darbo laiką“, – kalbėjo A.Rupšys.

Vyresnioji karta per daug žiūri televizijos?

A.Rupšys prisipažino, jog girdėjęs keiksnojant jaunąją kartą dėl itin gausaus technologijų naudojimo, bet negatyvių tendencijų nepastebintis: „Mums, kaip technologijų įmonei, yra svarbu, kad žmonės technologijomis naudojasi, atneša savo idėjas, pasiūlymų, kaip ir ką galima pritaikyti ar patobulinti. O kalbant apie tai, ar ne per daug jaunimas įnikęs į technologijas, tai vertėtų paklausti, ar vyresnioji karta ne per daug žiūri televizijos?“ – šypsojosi pašnekovas.

„Ruptelos“ vadovas pabrėžė, kad jauni darbuotojai nori viską gauti čia ir dabar: „Žmonės ateina į  darbą ir laikui bėgant tam tikrą nuomonę susidaro. Jaunesni žmonės tarsi iš pradžių nelabai žino, ko nori, bet labai atkakliai savęs ieško.“

Paklaustas, ar tiesa, kad jaunesni darbuotojai lengviau susitaiko su stresu darbe, pašnekovas šyptelėjo: „Atsakysiu paprastai – gal šie žmonės mažiau visko ima į galvą.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.