Remtasi Estijos praktika
Rengiant projektus buvo įvertinta Estijos praktika. Estijoje e. rezidentas yra suprantamas kaip plastikinės tapatybės kortelės, turinčios elektroninį lustą su jame įrašytais kvalifikuotais elektroninio parašo sertifikatais, turėtojas. Tokios kortelės yra išduodamos tam, kad užsienietis elektroniniu būdu galėtų efektyviai naudotis teikiamomis administracinėmis, viešosiomis ir komercinėmis paslaugomis nepriklausomai nuo užsieniečio gyvenamosios vietos ar teisinės padėties. 2014 metais Estija pradėjo atviro kodo projektą e. rezidentas. Šiuo metu Estijoje e. rezidentų skaičius siekia 12 000 (daugiausia tokių kortelių išduota Suomijos piliečiams), kurie Estijoje įsteigė jau per 750 verslų. Estijos e. rezidento rinkodaros tikslas ambicingas – 10 milijonų vartotojų.
Šiandien užsienietis, kuris nėra nuolat gyvenantis Lietuvoje, negali pasinaudoti įvairiomis paslaugomis, nes jo tapatybė negali būti aiškiai ir nedviprasmiškai nustatoma elektroninėje erdvėje. Šiuo metu Lietuvoje yra decentralizuotas, nestandartizuotas ekonominių (pavyzdžiui, komercinių) ir socialinių (pavyzdžiui, mokymosi, darbo) užsieniečių registravimo procesas. Užsieniečiai registruojami skirtinguose registruose ar informacinėse sistemose. Jie registruojami ne tik skirtingais tikslais, bet ir skirtinga forma.
Be to, šiomis paslaugomis nuotoliniu būdu negali naudotis ir lietuviai pagal kilmę, kurie dėl vienokių ar kitokių priežasčių yra išvykę gyventi į kitą valstybę ir yra kitos valstybės piliečiai (pavyzdžiui, JAV piliečiai). Todėl dar vienas labai svarbus e. rezidento projekto tikslas – sukurti galimybę emigravusiems lietuviams ir lietuvių kilmės užsienio pilietybę turintiems asmenims palaikyti ekonominį, socialinį, kultūrinį ryšį su Lietuva naudojantis nuotoliniu būdu sukurtomis elektroninėmis paslaugomis.
E. rezidento veikimo principas
Numatoma, kad prašymą registruotis registre užsienietis galės pateikti tiesiogiai Valstybės įmonei Registrų centrui arba Lietuvos Respublikos diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje. Asmuo turės kreiptis su galiojančiu asmens tapatybę patvirtinančiu dokumentu ir savanoriškai pateikti asmens veido atvaizdo ir pirštų atspaudų biometrinius duomenis. Tokie biometriniai duomenys naudojami ir identifikuojant Estijos e. rezidentus. Šių duomenų pagrindu bus išduodamas Valstybės įmonės Registrų centro ar kito paslaugų teikėjo sudarytas kvalifikuotas sertifikatas. Naudodamasis šiuo sertifikatu užsienietis turės galimybę nuotoliniu būdu naudotis įvairiomis elektroniniu būdu teikiamomis paslaugomis – steigti juridinį asmenį, atidaryti sąskaitą banke, dalyvauti juridinio asmens valdyme arba e. varžytynėse, suteikti įgaliojimus atstovauti ir kt.
Planuojami technologiniai sprendimai
Estijoje įgyvendinant e. rezidento projektą elektroninio parašo sertifikatas susiejamas su užsieniečiui išduodamu asmens dokumentu. Tačiau technologijų plėtra skatina atsisakyti e. laikmenos dokumente koncepcijos. Todėl Lietuvoje teikiamais projektais siūloma nesusieti e. parašo sertifikato su asmens dokumentu. Ši sąlyga leis orientuotis į globalias galimybes ir sutelkti dėmesį ne į dokumento formą, o į laikmenos turinį, kurį ateityje būtų galima laikyti ir išmaniajame įrenginyje, pavyzdžiui, telefone.
Iš pirmų lūpų
Juozas Bernatonis Teisingumo ministras
„Antrus metus įtikinėju kolegas, kad e. rezidento projektas, suteiksiantis galimybę užsieniečiams naudotis elektroninėmis paslaugomis, yra itin perspektyvi investicijų pritraukimo priemonė. Apie tokių investicijų pritraukimą kalbama daug, tačiau nesiimama konkrečių priemonių palengvinti procesus investuotojams. E. rezidento įteisinimas Lietuvą pasauliui pristatytų kaip modernią ir verslui patrauklią valstybę. Dar svarbiau, kad galimybė su- teikti tokį parašą Lietuvoje negyvenantiems asmenims yra labai reikalinga ir emigravusiems lietuviams, – gavę šį parašą jie galės palaikyti kur kas glaudesnį ryšį su gimtąja šalimi, patogiai gauti daug reikalingų paslaugų.“
Daugiau informacijos www.registrucentras.lt
Parengta bendradarbiaujant su VĮ Registrų centru