„Keulė Rūkė“ paskelbė savo naują reklamos plakatą, kuriame – prie kryžiaus pririštas Jėzus su šypsena veide ir su kanapių vainiku ant galvos.
Nukryžiuotasis – raumeningas ir dailus vyras, rankose laikantis pomidorų padažo buteliukus, o iš jų išspaustu padažu išraityti žodžiai „Keulės Kalėdos už rojų žemėje“.
Restorano pavadinimas puikuojasi ir ant baltų apatinių, kuriuos mūvi reklamoje vaizduojamas Jėzus.
Įžvelgė nesantaikos kurstymą
Toks šventojo vaizdavimas sukėlė audrą socialiniuose tinkluose. Tikintieji arba tiesiog prijaučiantys religijai ir jos normoms lieja įniršį – jų nuomone, tokia reklama šaipomasi iš religinio simbolio ir taip skatinama religinė nesantaika.
„Mane tai labiausiai glumina, kad, negana to, jog musulmonai puola Kalėdas Europoje, tai dar jiems ir pagalbininkų tarp mūsų durniukų atsirado. Danai suorganizavo protesto demonstraciją, norėdami savo šventes apginti, o mūsiškiai – pasityčiojimo kampaniją iš to, ką jų tėvai ir seneliai tiki“, – rašė viena socialinių tinklų naudotoja.
„Esu netikintis, bet vulgariai ir šlykščiai tyčiotis iš tikinčiųjų neleistina. Pirmiausia tai rodo tokių piliečių amoralumą“, – rašė kitas.
Žmonės turi teisę piktintis
Restorano „Keulė Rūkė“ vadovas Rokas Medonis sakė, kad pats dar nespėjo išgirsti, ar daug ką reklama papiktino, tačiau supranta, jog piktintis – žmonių teisė.
„Šios reklamos esmė buvo iš visiems gerai žinomo ikoniško paveikslo išcenzūruoti kančią ir smurtą. Tuos du dalykus, kurių be galo daug krikščioniškuose įvaizdžiuose. Aš asmeniškai reklamoje matau superherojų, kuris švenčia savo gimimo dieną.
Reklama mūsų planuotos komunikacijos dalis. Šią žinutę kalėdiniam laikotarpiui kūrėme kurį laiką. Žmones skatiname į viską žiūrėti paprasčiau, linksmiau, su mažiau kančios, smurto, susireikšminimo ir mažiau aukos sindromo.
Jokių veiksmų imtis neketiname. Žmonės turi teisę skųstis, reikšti nepasitenkinimą ir pyktį. Jeigu jie mano, kad ši reklama jiems kelią tokias emocijas, jie laisvi tai daryti“, – sakė R.Medonis.
Gali sulaukti ir baudos
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) teigė, kad Reklamos įstatymas apibrėžia, kokia reklama yra tinkama ar netinkama.
Viename įstatymo straipsnių numatyta, kad reklama draudžiama, jeigu joje kurstoma tautinė, rasinė, religinė, lyčių ar socialinė neapykanta ir diskriminacija, taip pat šmeižiama ar dezinformuojama.
„Svarbiausia yra nustatyti, ar pateikta iliustracija yra satyrinis ar karikatūrinis piešinys, kaip kūrėjo meno išraiška, ar bus naudojama reklaminiais tikslais, ant produkto pakuotės, reklaminiuose stenduose. Tai paaiškės tik atlikus tyrimą.
Už Reklamos įstatymo pažeidimus Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pagal savo kompetenciją gali skirti baudą nuo 289 iki 8688 eurų“, – teigė VVTAT atstovai.
Neįtiko ir žinomo dizainerio kelnės
Dėl „Keulė Rūkė“ reklamos kilęs pasipiktinimas priminė 2012-aisiais kilusį triukšmą dėl dizainerio Roberto Kalinkino reklamos.
Jo kolekcijos reklamoje taip pat buvo pavaizduotas į šventąjį panašus vyras, mūvintis džinsines kelnes, o šalia parašyta „Jėzau, kokios tavo kelnės!“. Buvo ir kiti reklamos variantai, kuriuose – mergina, primenanti Mariją.
Teismai pripažino, kad tokia R.Kalinkino kolekcijos reklama pažeidė moralės principus.
Tuo metu Žmogaus teisių stebėjimo institutas, atstovaudamas dizainerio interesams, pateikė pareiškimą Europos žmogaus teisių teismui. Pareiškime jie rašė, kad taip ribojama dizainerio saviraiškos laisvė.