Kurti verslą, nuo kurio sušyla lietuvio širdis, zanavykų šeimą įkalbėjo atkaklios nuotakos

Šakių rajono Pervazninkų kaime esančioje Suvalkiečio sodyboje žodžiai apie gimtąją lietuvių kalbą skamba pakiliai ir darsyk priverčia prisiminti, kad vienas svarbiausių dalykų yra gimtoji kalba, taip pat lietuviškos šaknys ir tradicijos. Į Šakių rajone įsikūrusią etnografinę Suvalkiečio sodybą švęsti vestuvių ar krikštynų suvažiuoja ir į tėvynę parvykę emigrantai, ir kaimynai latviai, ir senovės tikroviškumo išsiilgę vokiečiai.  

 Senovinės XIX a. pabaigos etnografinės kaimo turizmo sodybos šeimininkė A.Rutkienė tikra, kad paveldu privalu dalytis su kitais. <br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinės XIX a. pabaigos etnografinės kaimo turizmo sodybos šeimininkė A.Rutkienė tikra, kad paveldu privalu dalytis su kitais. <br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė kaimo turizmo sodyba.<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė kaimo turizmo sodyba.<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
 Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą<br> A.Murauskaitės nuotr. 
Daugiau nuotraukų (55)

Lrytas.lt

2017-09-17 13:34

„Vienas septynmetis po apsilankymo pasakė, kad tai buvo pati gražiausia jo gyvenime diena. O mama pridūrė, kad jam tik septyneri. Čia laisvė, kiemas, vaikai čia lanksto, nei valgyti, nei gerti nereikia.  

Čia viskas lietuviška, o tai, kas lietuviška, mums įmesta į širdelę ir niekada iš ten neišimsi“, – negailėdama gražių žodžių kalbėjo A.Rutkienė. 

Senovinė XIX a. pabaigos etnografinė, autentiška kaimo turizmo sodyba Pervazninkų turi didelį kiemą ir sodą, čia yra ir klėtis su senoviniais ūkiniais pastatais, pirtis, ežerėlis. 

Šalia miškas ir Nemunas su penkiais Sudargo piliakalniais. Čia dažnai rengiamos šeimos šventės, tačiau šeimininkė Aurelija Rutkienė mielai vartus atveria ir ramaus poilsio ištroškusioms šeimoms su mažais vaikais. 

Išprašė nuotakos

Buvusi lietuvių kalbos mokytoja, o dabar senjorė A.Rutkienė pasakojo, kad prieš penkiolika metų vyras čia persikėlė tėviškės sodybą iš kito Suvalkijos kaimo. Beveik tiek pat laiko jiedu ir verčiasi etnografiniu turizmu.

Tačiau iš pradžių apie tai jiedu su sutuoktiniu net negalvojo.  

„Svarstėme, kad kai vyras išeis į pensiją, čia gyvens ir ūkininkaus. Tačiau pradėjo eiti žmonės – nuotakos, jaunos poros, šeimos, prašyti, kad leistume čia šventes švęsti. Tada ir supratome, kad čia justi lietuviška dvasia ir kad privalome tuo dalintis“, – pasakojo buvusi mokytoja. 

Suaugę vaikai iš pradžių tokios tėvų minties nepalaikė, tačiau dabar, kai reikia, neatsisako padėti, o anūkai jau išmoko, kaip reikia senovinėje sodyboje dirbti. 

„Tvarkomės čia su vyru ir anūkais moksleiviais. Mano anūkai – samdiniai, tvarko teritoriją“, – šypsojosi moteris, lankytojus apgaubianti globa ir įtraukiančiais pasakojimais. 

Tradicijos ne visiems rūpi

Dabar Suvalkiečio sodyboje dažnai rengiamos vestuvės, krikštynos. Šeimininkė siūlo švęsti ne paprastai, o laikantis tradicijų, sukuria ištisus scenarijus, pagal kuriuos svečiams tenka įvairūs vaidmenys, tarkim, per krikštynas vaikui artimesnei viešniai tenka pribuvėjos vaidmuo. 

Tačiau yra ir dėl ko liūdėti. Ne visiems tradicijos rūpi. 

„Kartais per vestuves piršlio korimo nebereikia. O mano jaunystėje antrą dieną ištisas spektaklis būdavo. Dabar ir veliumo nebereikia, gerai, kad bent baltą suknelę nuotaka apsirengia. Per krikštynas anksčiau oracijas skaitydavo“, –  apgailestavo gyvąją istoriją savo svečiams siūlanti šeimininkė. 

Ilgainiui sodybos šeimininkai suprato: vien erdvės šventėms nepakanka, reikia ir nakvynės svečiams. 

„Paveldas turi būti gyvas ir pritaikomas žmonių poreikiams, tad tuščias patalpas nutarėme panaudoti nakvynei įrengti“, – pasakojo A.Rutkienė. 

Dabar sodyboje – kluone, ūkiniame pastate – įrengtos 58 miegamosios vietos: yra iš šeimyninių, ir mamyčių, ir veselininkų kambarių.

Pramogos ir nakvynė sodyboje žmogui atsieina 18 eurų, maistas į kainą neįskaičiuotas, tačiau čia yra virtuvėlės, tad galima patiems pasigaminti valgį. 

 Įsiminė vokietės žodžiai

Norintiems ir po apylinkes pasidairyti šeimininkai taip pat turi ką pasiūlyti. Už šešių kilometrų – Sudargo piliakalnis. Netoli ir Kidulių dvaras. 

„Užsieniečiai džiaugiasi, kad lankomi objektai Lietuvoje yra vienas šalia kito“, – sakė A.Rutkienė. 

Svečiai iš kitų šalių Pervazninkų sodybos šeimininkei dažnai pasako tai, nuo ko ašaros rieda. 

„Viena vokietė, čia lankydamasi, net kelis kartus pakartojo, kad įsiminčiau: „Jūs, lietuviai, net neįsivaizduojate, kiek visko daug turite, kiek daug išlikusio istorinio paveldo turite, turite išlikusią medinę architektūrą, turite nuostabią gamtą, pas jus laukuose laisvai laksto stirnos, briedžiai, šernai, o kitur net varlių nebėra. Jūs net neįsivaizduojate, kiek daug visko turite“, – perpasakojo A.Rutkienė.  

 Kodėl kamaros langelis su grotomis?

Lankytojams A.Rutkienė mielai papasakoja suvalkietiškos sodybos ypatumus ir kuo ji skiriasi nuo gyvenamųjų pastatų kituose Lietuvos regionuose.  

 „Kadaise valstiečiai galėjo tik pasvajoti apie ūkį, žemę ar galimybę į mokslus išleisti vaikus. XVIII amžiuje valstiečių padėtis buvo tokia  sudėtinga, kad vyskupai sakydavo: „Bajorai, gailėkitės jų, jie juk jūsų broliai ir seserys“. 

To meto šviesuoliai svarstė, kas kaltas, kad valstiečių tokia prasta padėtis. Vieni sakė, kad todėl, jog jie bemoksliai, beraščiai, o kiti – kad praprusę lietuviai bajorai užmiršo savo šaknis, išsižadėjo savo kalbos ir sulenkėjo. Ir vieni, ir kiti buvo teisūs, tačiau tai tęstis nebegalėjo. 

1861 metais, kai Lietuvoje jau buvo panaikinta baudžiava, valstiečiams sužibo viltis įgyvendinti savo svajonę turėti žemės. Tačiau jie atsidūrė sankryžoje – kokiu keliu eiti, kokį sodybos planavimą pasirinkti. Į pagalbą atėjo valdžia – siuntė jiems matininkus, taip pat to meto architektai patarinėjo. 

 Suvalkiečiams buvo šiek tiek lengviau, mat nuo senų senovės jie keliaudavo į Rytprūsius, o ten kultūra ir ekonomika vystėsi sparčiau nei Lietuvoje, ten buvo daug kalbančių lietuviškai. Tad matė, kokie ten vienkiemiai, pasirinko panašų, kaip kad tame krašte pastatų, planavimą. 

Mūsų tauta unikali tuo, kad ne tik išsaugojome seną lietuvišką kalbą, kas yra stebuklas, bet ir tarmes bei patarmes. Ir sodybas kūrėme kitoniškai, savitai. 

Suvalkiečių sodybos keturkampis kiemas. Žemaičiai kūrėsi kitaip: troba, klėtis, keletas obelaičių, šulinys, kryžius, darželis, o toliau už klėties – duonos kepimo namelis, karvidė, vištidė, arklidė. Net iki devynių dešimties atskirų pastatų.

Suvalkietis, kai kūrė sodybą, labai atsakingai į viską žiūrėjo. Nieko nereikalingo čia nėra. 

Stuba su kuklia puošyba. Tik žalčiai su karūna, tai primena, kad senovėje gerbėme šį laimės simbolį. 

Darželis ypač svarbus, mat pas mergelę bet kurią dieną galėjo atjoti piršlys. Tačiau suvalkietis tėvas ne taip lengvai atverdavo piršliui vartus. Bet kai atverdavo, išsyk didžiuodamasis patraukdavo darželio link. 

Ūkinis pastatas su stogo pakėlimu, kad po juo galėtų daug ko prikrauti. Durys vienos platesnės, kitos siauresnės, be pamato, kad įvažiuoti būtų lengviau. 

Kodėl mergų kamaroje langelis su grotomis, o durys atsidaro į vidų? Viskas dėl ten patekti norinčio bernelio. Kad jis pro langelį neįlistų, o duris būtų galima stipriai kartimi užsklęsti, jei atėjo ne tas, kurio laukė“, – šitaip pasakoja etnografinės Suvalkiečio sodybos šeimininkė A.Rutkienė.  

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: G. Nausėda Seimo komisijos reikalauja įrodymų