Premjero patarėjas viešai įvardijo įmones, kurios apkaltintos spaudimu mažoms parduotuvėms

„Esu pasiruošęs įvardinti įmones, vardus, pavardes verslininkų, kurie ne kažkada anksčiau, bet šiuo metu susiduria su spaudimu kelti kainas“, – „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Lietuva tiesiogiai“ kalbėjo premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas. Jo teigimu informacija yra patikima, gauta iš patikimo šaltinio.

Ministro pirmininko patarėjas Skirmantas Malinauskas.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ministro pirmininko patarėjas Skirmantas Malinauskas.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės  savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
 Marijampolės parduotuvės savininkai prabilo atvirai didžiųjų gamintojų daromą spaudimą.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Oct 3, 2018, 5:34 PM, atnaujinta Oct 4, 2018, 9:52 AM

„Aš bandau paaiškinti žmonėms, kas atsitinka, kai ateina didelių įmonių atstovai ir nesidžiaugia, kad jų įmonių produkcija parduodama už mažesnę kainą – už mažesnę pelno maržą tiems pardavėjams (...) Jie sako: „Žiūrėkit, didžiuosiuose prekybos tinkluose ji kainuoja tiek, todėl pas jus, mažesnėse parduotuvėse, ji mažiau kainuoti negali“, – laidoje sakė premjero patarėjas.

Pasak jo, tai yra labai konkrečios istorijos, kuriomis jau dalijamasi su Konkurencijos taryba: „Tai nėra normalu. Mano klausimas yra ką su tuo būtų galima daryti, nes tokia praktika nėra praeities dalykas. Pagal tai, kiek žmonių kreipėsi, matosi, kad ji gyva ir dabar.“

S.Malinauskas teigė, kad po to, kai Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotojos buvo įvardintas kaip asmuo, kuris sako netiesą, jis buvo priverstas paviešinti susirašinėjimą.

„Buvo vienintelis džentelmeniškas įsipareigojimas viešai neatskleisti šaltinio. Šaltinio neatskleidžiau, bet jis yra tikrai patikimas. Aš tuo šaltiniu esu pasidalinęs su ministru pirmininku, man paskui teko susirašinėti su tuo žmogumi, aš jo dar kartą perklausiau, ar galėčiau viešai įvardinti, bet jis paprašė to nedaryti. Galiu garantuoti, kad tai neatsitiktinis žmogus, puikiai valdantis informaciją“, – laidoje kalbėjo S.Malinauskas.

Pasak jo, po to kreipėsi daugiau verslininkų. Viena istorija tęsiasi ir šiuo metu.

Kreipėsi marijampoliečiai

„Į mane kreipėsi šeimos verslo, nuo 1992 metų veikiančių 3 šeimos parduotuvių atstovas. Viskas prasidėjo nuo to, kad sūnus, kurio tėvas valdo parduotuves, padarė eksperimentą. Nuėjo į prekybos tinklus, nufotografavo kainas tų pačių maisto produktų, tų pačių rūšių ir prekės ženklų, pavyzdžiui, kavos produktų, ir palygino su savo tėvų parduotuvėmis. Visa tai įdėjo internete, kainų skirtumas buvo akivaizdus.

Ekonomistai sako, kad mažoje parduotuvėje negali būti mažesnė kaina. Neįtikėtina – bet kainos iš tikrųjų daugeliu atveju buvo mažesnės. Tarkime, jei kavos kaina yra 4,99 euro, tai ten – 3,99 euro. Tas trijų parduotuvių tinklas veikia Marijampolėje, jis vadinasi „Airo“, - savo šaltinius atskleidė S.Malinauskas.

Pasidalino istorija 

Pasak S.Malinausko, šeimos versle dirbantis Rokas Navikas šia istorija pasidalino su „Verslo žiniomis“.

„Jis tiesiog papasakojo: „Pasižiūrėkite į mūsų kainas, į didžiųjų prekybos tinklų kainas, mes galime garantuoti mažesnes kainas.“ Jis neatsargiai ar naiviai pagiria keletą didelių Lietuvos įmonių. Pavyzdžiui, jis pasako: „Žinote, yra kelios įmonės, kurios mums teikia panašiomis kainomis kaip ir didiesiems prekybos tinklams, dėl to mes, mažesnį antkainį dėdami, galime konkuruoti kaina. Viena iš tų įmonių, pavyzdžiui, yra „Žemaitijos pienas“.

Kiek aš žinau, prieš pora dienų „Žemaitijos pienas“ susisiekė su šių parduotuvių savininkais ir perspėjo: kai yra viešai įvardinama tokia informacija – kas iš tiesų turėtų būti labai didelė reklama didelei įmonei – jie mato sau labai rimtas problemas ir jeigu taip atsitiko, gali būti, kad toliau nuolaidos nebus taikomos. Jis skambina man ir sako: „Ką daryti?“

S.Malinauskas teigė pats vieną kartą kreipėsi oficialiai: „Mes visi kalbame, kad ta praktika seniai išnykusi. Man pačiam teko kalbėtis su Konkurencijos tarybos vadovu, jis sako, kad po garsiosios „Mantingos“ ir „Maximos“ bylos, kuri 2016 m. baigėsi teismo sprendimu, šita praktika yra išnykusi. Bet pagal kiekį žmonių, kurie ateina, aš matau, kad ta praktika niekur nėra išnykusi – nežinau, ar tai vadybininkų lygyje vyksta, ar panašiai – reiškia, efektyvių priemonių nėra“, – teigė S.Malinauskas.

Konkurencijos taryba netyrė

Premjero patarėjas pasakojo, kad į jį ir Vyriausybę taip pat kreipėsi žmogus, pasakodamas kitą istoriją.

„Tai buvo vasaros istorija. Jie pardavinėja „Švyturio- Utenos alaus“ alų. „Švyturio gintarinis“ pas juos lentynose kainuoja 0,89 euro. Atvažiuoja įmonės atstovas ir paprašo, kad kaina turėtų būti 0,99 euro – 10 centų didesnė.

Kai jie paklausė, kodėl, jiems pasakė: „Todėl, kad tiek kainuoja prekybos tinkluose. Aludarių atstovas sako: nėra mums svarbu, kaip jūs savo maržas ir antkainius mažinatės, mums yra svarbu, kad nekainuotų mažiau, nes turėsime problemų su didžiaisiais prekybos tinklais.

Šita istorija atkeliavo į Vyriausybę, Vyriausybė ja pasidalino su Konkurencijos taryba. Kiek žinau, buvo susisiekta su šiuo verslininku, bet, mano žiniomis, Konkurencijos taryba net nepradėjo tyrimo“, – sakė S.Malinauskas.

„Airo“: tiekėjai iš mūsų atvirai juokiasi

lrytas.lt susisiekus su Marijampolės prekybos tinklo „Airo“ vienu iš šeimos verslo atstovų Roku Naviku, jis patvirtino S.Malinausko žodžius ir atvirai sakė, kad smulkieji prekybininkai spaudimą kelti kainas jaučia jau seniai ir yra net prie to pripratę.

„Štai su viena įmone mes net nedirbame, nes jie mums parduoda prekes tokiomis kainomis, kurios jau yra prekybos centrų lentynose. Tai aš galiu nueiti į prekybos centrą, nusipirkti ir pardavinėti dar labiau užsidėjęs kainas“, – piktinosi R.Navikas.

Jo teigimu, kai kuriomis prekėmis jų parduotuvių tinklas net neprekiauja, nes tai būtų paprasčiausias pasityčiojimas iš savo klientų.

„Tai jei aš užsidėsiu PVM, niekas nepirks. Tu negali šitaip elgtis ir tyčiotis iš savo klientų. Kai klientai klausia, kodėl mes neturime tos ar anos prekės, mes ir pasakome, kad negalime pasiūlyti klientui normalios kainos“, – pasakojo jis.

„Spaudimas kaip ir yra, bet mes prie to jau pripratę. Jis toks labiau: „Mes tau neduosime prekių, nes tu esi niekas“. Vienas tiekėjas yra mums pasakęs, kad mes rinkoje sudarome tik 0,0000001 proc.

Jie iš mūsų tyčiojasi ir juokiasi, kad mes iš jų dar prašome mažesnių kainų. Mes prekiaujame jų produkcija, nes jie yra reikalingi, tačiau yra kaip yra“, – apie vieną didžiausių alkoholio tiekėjų Lietuvoje pasakojo R.Navikas, tačiau prasitarė bijantis ir nenorintis viešinti įmonės pavadinimo.

Vyras užsiminė, kad mažesnes ir, ko gero, tokias, kaip didieji prekybos tinklai kainas, jų parduotuvių tinklas gauna iš vienos pieno produktų įmonės, tačiau teigė taip pat nenorintis atskleisti jos pavadinimo.

„Kalbant apie pieno produktus, jie pas mus pigesni nei prekybos tinkluose, bet negaliu kalbėti, nes mums tada gali būti nuimtos kainos, kurias dabar turime, lyginant su prekybos tinklais“, – atvirai sakė jis.

Kaltinimus paneigė

Dainius Smailys „Švyturys-Utenos alus“ korporatyvinių reikalų direktorius aiškino, kad komentuoti S.Malinausko žodžius yra sunku, nes nėra aiškios visos faktinės aplinkybės.

„Švyturys-Utenos alus“ niekada nenurodo prekybos įmonėms, kokia kaina jiems pardavinėti mūsų produkciją. Galutinę lentynos kainą visada nustato pats prekybininkas. Mūsų darbuotojai yra išsamiai supažindinami su Konkurencijos įstatymu ir atsakomybe už pažeidimus bei nuolat dalyvauja mokymuose šia tema.

Konkretaus p. S. Malinausko nurodyto atvejo mes negalime komentuoti, nes nėra aiškios faktinės aplinkybės. Tačiau šiame kontekste taip pat reikia suvokti, kad derybose dėl tiekimo sąlygų kiekviena šalis turi savų interesų, todėl ir įvairūs pokalbiai ar susitikimai gali būti interpretuojami labai įvairiai, ir nebūtinai objektyviai. Mums patiems yra ne mažiau svarbu, kad nekiltų jokių dviprasmiškų situacijų. Todėl mes tikrai skatiname kreiptis ir informuoti apie bet kokį nepasitenkinimą. Iki šiol iš prekybininkų jokių skundų ar pastabų šia tema nebuvome gavę“, – į premjero patarėjo teiginius atsakė D.Smailys.

Žurnalistams nepavyko susisiekti ir su įmonės „Žemaitijos pienas“ vadovu Robertu Pažemecku. Jis tiap pat nekėlė mobiliojo telefono.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.