Lėktuvo kapitonas apie tai, kam pilotams reikalinga uniforma, ir kitas užkulisių paslaptis

Pilotų darbas kupinas ne tik nuostabių, pro lėktuvo langus atsiveriančių vaizdų ir kelionių į egzotiškas pasaulio šalis, bet ir milžiniško pasiruošimo, daugybės iššūkių bei nuolatinio mokymosi visą gyvenimą. Tokias dvi šios profesijos medalio puses atskleidžia jau daugiau kaip du dešimtmečius Lietuvoje gyvenantis „GetJet Airlines“ kapitonas, instruktorius-egzaminuotojas Henrichas Losas.

Didžioji dalis skrydžių vyksta nesudėtingomis sąlygomis, bet maždaug dešimtadalis skrydžių nepraeina be iššūkių.<br> Reuters/Scanpix nuotr.
Didžioji dalis skrydžių vyksta nesudėtingomis sąlygomis, bet maždaug dešimtadalis skrydžių nepraeina be iššūkių.<br> Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2019-09-01 15:32

Kaip pasakojo pašnekovas, paprastai pilotai į oro uostą atvyksta iki skrydžio likus maždaug valandai – per ją bendroje eilėje praeina saugumo patikrą, o vėliau susipažįsta su meteorologine, navigacine, orlaivio technine informacija, nustato kuro kiekį, patikrina lėktuvo sistemas.

„Darbo ir poilsio režimas – aviacijoje pilotų skrydžių valandos per dieną, savaitę, mėnesį ir metus – yra labai detaliai ir griežtai reglamentuotas. Prieš skrydį kiekvienas pilotas turi ne trumpesnę kaip 12 val. poilsio pertrauką, privalo turėti nepertraukiamas 8 valandas miego. Darbo dienos trukmė priklauso nuo jos pradžios laiko, lėktuvo tupimų skaičiaus ir panašiai“, – su šiuo darbu susijusias taisykles atskleidžia jau 43 metus aviacijos srityje dirbantis iš Baltarusijos kilęs H.Losas.

Prieš skrydį draudžiama vartoti alkoholinius gėrimus, psichotropines medžiagas, o dėl vaistų vartojimo sprendimus priima tik aviacijos medicinos gydytojas. Dėl didesnio saugumo pilotams ruošiamas ir skirtingas maistas nei keleiviams.

Reguliavimų griežtai laikomasi kalbant ir apie aprangą.

„Kiekviena oro linijų bendrovė turi savo uniformų standartą. Žiūrint istoriškai, toks sprendimas buvo priimtas, kad skraidyti bijoję keleiviai labiau pasitikėtų įgula. Uniforma reikalinga ir tam, kad jei įvyktų avarija, keleiviai žinotų, kieno nurodymus vykdyti“, – teigia pašnekovas.

Taip pat ir su gelbėjimosi liemenėmis – kai keleiviai gauna geltonas liemenes, įgula – oranžines.

Niekada neatsibostantis darbas

Reguliavimų ir taisyklių išties daug, tačiau monotonijos šioje sferoje nerasi, tvirtina „GetJet Airlines“ lėktuvo kapitonas.

„Mes labai griežtai dirbame pagal tarptautines taisykles, bet tuo pačiu yra nemažai įvairovės. Kiekvienas skrydis skirtingas – skrydžio sąlygos, oro uostai, įgula, vis sutinkami nauji žmonės“, – pasakojo pilotas.

Prie įvairovės prisideda ir tai, kad skrydžių metu pilotai mato daugybę nuostabių vaizdų, pavyzdžiui, įskrendant į atmosferos frontą ar stebint debesų viršūnėmis einančius šimtus kilometrų besitęsiančius, tačiau jokio pavojaus orlaiviams nesukeliančius žaibus.

Nuolat tenka įrodinėti savo kompetenciją

Tačiau norint pakilti į padanges rankose laikant šturvalą, reikia ilgų ir sunkių studijų ir praktikos – nuo mokymosi pilotuoti naudojant treniruoklį iki išduodamo piloto pažymėjimo praeina apie ketverius metus. Norima, kad pretendentas į antrojo piloto poziciją ore būtų praleidęs 500 valandų. Tačiau su tuo mokymasis ir praktika nesibaigia, mat nuolat gerinama pilotų kompetencija – dalyvaujama teoriniuose užsiėmimuose, kas pusmetį vyksta patikrinimai tiek naudojant treniruoklį, tiek skrydžių metu.

„Didžioji dalis skrydžių vyksta nesudėtingomis sąlygomis, bet maždaug dešimtadalis skrydžių nepraeina be iššūkių – blaško šoninis vėjas, vasarą įtaką daro audros, liūtys, rudenį ar pavasarį – stiprus vėjas, žiemą – slidus kilimo ir tūpimo takas. Norint kuo geriau sukontroliuoti šias situacijas reikia gerų praktinių įgūdžių, kurie gaunami bėgant laikui, tad dažniausiai karjera pradedama dirbant antru pilotu, kol galiausiai tampama kapitonu“, – teigia H.Lasas.

Pilotams reikia gero fizinio pasirengimo – šiuos profesionalus kankina laiko juostų pakeitimo sindromas, geriau žinomas anglišku „jet lago“ pavadinimu, kai greitai kertama daug laiko juostų ir išsiderina organizmo darbo-poilsio režimas.

„To išvengti praktiškai neįmanoma. Aišku, jei reikia nuskristi tik į vieną vietą ir atgal, tuomet galima mėginti pasilikti savo laiko juostoje. Pavyzdžiui, jei Vilniuje vakaras, o ten diena, tai viešbutyje vis tiek reikia užskleisti užuolaidas ir bandyti užmigti įprastu sau laiku. Jei pavyks, tuomet „jetlagas“ nekankins. Bet jei nuskrisi į Tailandą, tuomet vis tiek galiausiai išsiderins režimas ir reikės laiko adaptacijai“, – atvirai pasakojo pilotas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.