Kaip ne pelno organizacijai derinti interesus su komerciniais steigėjais: USAD patirtis

88 proc. šalies gyventojų naudojasi vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistema. Tačiau jie susiduria tik su nedidele dalimi viso mechanizmo.

USAD vadovas Gintaras Varnas.
USAD vadovas Gintaras Varnas.
Daugiau nuotraukų (3)

Andrius Tomašas

Sep 9, 2019, 9:42 AM

Kad šalies gėrimų gamintojus ir importuotojus bei visus gėrimų pardavėjus vienijanti sistema veiktų sklandžiai, ne pelno organizacija „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) turi veikti paisydama visų pusių interesų. Pagrindinė priemonė, leidžianti išlaikyti pusiausvyrą, – veiklos skaidrumas.

Beveik 3 tūkst. surinkimo vietų Lietuvoje kasmet atsiduria per pusę milijardo vienkartinių gėrimų pakuočių. Kad veiktų visą Lietuvą apimanti sistema, reikia lėšų. Apie pusę jų USAD parūpina pati parduodama surinktų pakuočių žaliavas, nedidelę pajamų dalį sudaro ir gyventojų sumokėtas, bet neatsiimtas užstatas.

Vis dėlto pagrindinis USAD pajamų šaltinis – subsidijos. Jas moka gėrimų gamintojai, kurie pagal gamintojų atsakomybės principą finansuoja savo pakuočių sutvarkymą. Taip pat veikia ir kitų pakuočių ar gaminių (elektronikos, buitinės technikos ir kt.) tvarkymo sistemos tiek Lietuvoje, tiek Europos Sąjungoje.

Subsidijų dydis varijuoja, o jas kiekvienais metais iš naujo nustato USAD valdyba, sudaryta iš šios viešosios įstaigos steigėjų – gėrimų gamintojų ir importuotojų bei pardavėjų asociacijų – atstovų.

Aiškios taisyklės padeda dirbti

„Natūralu, jog gėrimų gamintojai nori, kad jų skiriamos lėšos būtų naudojamos kuo efektyviau. Turiu galvoje tiek surinkimo rodiklius, tiek veiklos sąnaudas. Kadangi esame ne pelno organizacija, tarifus gamintojams nustatome taip, kad grynasis finansinis rezultatas būtų lygus nuliui.

Pirmiausia įvertiname, kiek pakuočių sutvarkysime ateinančiais metais ir kiek tai kainuos. Tuomet suplanuojame pajamas už parduotas antrines žaliavas ir neatsiimtą užstatą. Likusį skirtumą finansuoja gamintojai ir importuotojai, mokėdami tarifus už kiekvieną parduotą gėrimų buteliuką.

Siekdami užtikrinti skaidrų procesą ir išvengti netikslumų pasitelkiame nepriklausomus auditorius, kurie mūsų tarifus kasmet audituoja. Gamintojai turi būtų tikri, kad moka pagrįstus tarifus, be to, toks trečiosios pusės įsitraukimas atlieka ir arbitro vaidmenį“, – pasakoja USAD vadovas Gintaras Varnas.

Anot jo, gamintojų subsidijų poreikį kasmet koreguoja pakuočių žaliavų supirkimo kainos, grąžinamų pakuočių kiekis ir tokių ekonominių rodiklių kaip infliacija ar darbo užmokestis pokyčiai.

Išlaidos – pagal auditorius

Dar vienas itin svarbus USAD veiklos planavimo rodiklis taip pat susijęs su tarifais. Tik šįkart tai ne pajamos, o išlaidos – jos skiriamos kompensuoti sąnaudas, kurias patiria gėrimų pardavėjai surinkdami pakuotes. Kompensacijos jiems sudaro apie trečdalį metinių USAD išlaidų, tad šį kompensacinį tarifą siekiama nustatyti kuo skaidriau ir objektyviau.

„Pagrindinis darbas čia buvo atliktas netrukus po to, kai sistema pradėjo veikti. Nepriklausomi auditoriai labai preciziškai įvertino, kokias realias sąnaudas tvarkydami pakuotes patiria pardavėjai. Pagal tai buvo sukurtas atskiras sąnaudų apskaičiavimo modelis – jį taikome kas kartą, kai iš naujo svarstomi tarifai“, – teigia G.Varnas.

Be kitų rodiklių, kompensacinių tarifų pokyčius lemia ir oficialios Lietuvos banko infliacijos bei darbo užmokesčio kaitos prognozės. Būtent šie pokyčiai labiausiai prisidėjo prie to, kad 2019 m. kompensaciniai tarifai padidinti vidutiniškai 5 proc.

„Pagrįstas ir aiškus įkainių nustatymas gerokai palengvina steigėjų pozicijų derinimą. Tam tikra įtampa neišvengiama, mat gėrimų gamintojai nori kuo efektyvesnės sistemos, už kurią nereikėtų permokėti. Prekybininkai, kurie skiria išteklių kokybiškai paslaugai, pageidauja, kad jų sąnaudos būtų visiškai apmokėtos.

Kol veikiama skaidriai ir aiškiai, šitokia įtampa yra labai produktyvi ir sveika organizacijos veiklos dalis, nes nuolat skatina ieškoti efektyviausių sprendimų. Tačiau jeigu skaidrumo neliktų, skirtingos pozicijos neišvengiamai virstų konfliktais“, – pasakoja USAD vadovas.

Nauji tarifai paaiškėja rudenį

Naujus tarifus USAD valdyba kasmet patvirtina iki lapkričio pabaigos. Tiesa, yra galimybė juos keisti ir anksčiau, bet tam turi būti svarios priežastys.

„Šios priemonės teko imtis tik kartą – pačioje sistemos darbo pradžioje. Tuo metu gyventojų aktyvumas ir grąžinamų pakuočių kiekis gerokai viršijo optimistinius mūsų skaičiavimus. Tokia puiki pradžia pakoregavo numatytus finansinius srautus, tad teko persvarstyti gamintojams taikomus tarifus“, – sako G.Varnas.

Vadovo teigimu, sėkmingas steigėjų pozicijų derinimas gerokai prisideda prie gerų USAD veiklos rezultatų. Sklandžiai priimami sprendimai valdyboje ir aktyvus šalies gyventojų įsitraukimas lemia, kad Lietuvos vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistemą specialistai už šalies ribų vertina kaip sektiną sėkmės istoriją.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl darbo imigrantai svarbūs Lietuvos ekonomikai?