Viceministras: reikia galvoti apie savarankiškas savivaldybių pajamas

Vidaus reikalų viceministras Tautvydas Tamulevičius sako, kad, svarstant apie didesnį savivaldybių savarankiškumą, reikia galvoti apie mokesčius, kuriuos jos galėtų administruoti pačios.

Vidaus reikalų viceministras Tautvydas Tamulevičius sako, kad, svarstant apie didesnį savivaldybių savarankiškumą, reikia galvoti apie mokesčius, kuriuos jos galėtų administruoti pačios.<br>M.Patašiaus nuotr.
Vidaus reikalų viceministras Tautvydas Tamulevičius sako, kad, svarstant apie didesnį savivaldybių savarankiškumą, reikia galvoti apie mokesčius, kuriuos jos galėtų administruoti pačios.<br>M.Patašiaus nuotr.
Vidaus reikalų viceministras Tautvydas Tamulevičius sako, kad, svarstant apie didesnį savivaldybių savarankiškumą, reikia galvoti apie mokesčius, kuriuos jos galėtų administruoti pačios.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vidaus reikalų viceministras Tautvydas Tamulevičius sako, kad, svarstant apie didesnį savivaldybių savarankiškumą, reikia galvoti apie mokesčius, kuriuos jos galėtų administruoti pačios.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
T.Bauro nuotr.
T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Sep 3, 2020, 10:35 AM, atnaujinta Sep 3, 2020, 11:01 AM

„Tikriausiai ateinančios kadencijos klausimas yra sutarimas dėl bendrų sprendimų, kad vis dėlto, kalbant apie mokestinę bazę, mums reikia galvoti apie savarankiškas savivaldybių pajamas, apie mokesčius, kuriuos savivaldybės galėtų administruoti pačios. Nes dabar yra tik pora (tokių mokesčių – ELTA), ir jie procentiškai sudaro labai mažą dalį“, – žurnalistams ketvirtadienį sakė T. Tamulevičius.

Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas Mindaugas Sinkevičius taip pat akcentavo, kad savivaldybėms finansinio savarankiškumo klausimas yra vienas aktualiausių.

„Šiuo metu savivaldos biudžetų bent 80 proc. sudaro pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, kas nėra mūsų dispozicijoje kažkaip daryti įtaką tiems skaičiams. Mokesčiai, kuriuos administruojame, yra trys: žemės, žemės nuomos ir nekilnojamojo turto, ir jie sudaro nežymią pajamų dalį“, – sakė asociacijos prezidentas.

„Dar yra toks dalykas kaip konstitucinis fiskalinės sutarties įstatymas, kuris apriboja bet kokią galimybę savivaldai skolintis, nes yra pajamų ir išlaidų balanso reikalavimas. Kiek turi pajamų, tiek turi turėti išlaidų. Skolintis net ir investicijoms, kam būtent norime skolintis, galimybės nėra arba ji kukli ir ribota“, – pridūrė M. Sinkevičius.

I.Genytė-Pikčienė: regionų atskirtis yra užprogramuota didėti

Ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė sako, kad Vilniaus atlyginimų atotrūkis nuo regionų yra ilgalaikė tendencija, kuri užprogramuota tik didėti.

„Tai ilgalaikė tendencija, vis tik atotrūkis tarp Vilniaus ir regionų nėra trumpalaikis reiškinys, nes Vilniaus konkurencingumas yra gerokai didesnis. Natūralu, kad darbo rinka čia yra daug efektyvesnė, sutraukianti tiek profesinį potencialą iš visos Lietuvos, taip pat ir aukštosios mokyklos čia yra ta kalvė, kuri paruošia darbo jėgą. Atitinkamai tiek darbdavių, tiek pačių darbuotojų tarpusavio konkurencija garantuoja, kad darbo užmokesčio tempas sostinėje ir kituose didžiuosiuose miestuose auga sparčiau nei periferijoje“, – Eltai teigė I. Genytė-Pikčienė.

Pasak ekonomistės, atlyginimų augimas sostinėje turi didesnį potencialą nei regionuose.

„Tiesa ta, kad pastaraisiais metais pakankamai reikšmingai buvo kelta minimali mėnesinė alga, kuri augimo tempą palaikė kituose regionuose ir neleido labai tam atotrūkiui išsiplėsti. Vis tik Vilnius turi orientaciją į aukštesnę pridėtinę vertę kuriančias veiklas, yra jau tarptautiniu mastu matomas ekonominis centras, tad natūralu, kad atlyginimai čia turi aukštesnį augimo potencialą nei kituose Lietuvos miestuose“, – sakė ji.

Analitikės vertinimu, karantinas buvo netipinis išbandymas visiems verslams, tačiau labiausiai palietė tuos, kurie sunkiau prisitaikė prie nuotolinio darbo.

„Regioniniu pjūviu vertinant, Vilniuje koncentruojasi technologijų įmonės, aukštą pridėtinę vertę kuriančios veiklos, kurios daug lengviau technologiškai pritaikė savo veiklą prie karantino iššūkių ir nuotolinį darbą daug greičiau įsidiegė. Tuo metu periferijoje yra daugiau pramoninė, gamybos veikla, kur yra būtinas kontaktas tiek su procesu.

Operacinių iššūkių, natūralu, gamybos įmonėms yra gerokai daugiau. Jos pirmiausia turėjo susitvarkyti su likvidumo krizės iššūkiais, finansinių srautų išlyginimu ir užtikrinimu, tai galimybių kelti atlyginimą tikrai buvo gerokai mažiau. Įmonės labiau rūpinosi apskritai savo veiklos tęstinumu ir darbo vietų išlaikymu, nei galvojo kaip motyvuoti darbuotoją didesniu atlyginimu“, – sakė ekonomistė.

I. Genytės-Pikčienės vertinimu, šiemet daug priežasčių atlyginimų augimui neturėtų būti.

„Visiems šiems metams ši rizika, nerimas ir neapibrėžtumas išliks. Natūralu, kad potencialo atlyginimams kilti daug nebus. Jei skirtume atlyginimų augimo tempus pagal viešojo ir privataus sektoriaus kategorijas, tai atlyginimai auga daugiausia viešajame sektoriuje. Privačiame sektoriuje atlyginimų augimas lėtėja. Pandeminė ekonominė krizė dar tikrai nesibaigia ir neapibrėžtumo yra labai nemažai“, – Eltai sakė ekonomistė.

Jos teigimu, regioninė atskirtis šiuo metu yra užprogramuota didėti.

„Regioninę atskirtį linksniuoja daugybė Vyriausybių viena po kitos, ir ta atskirtis yra užprogramuota didėti. Regioniniu pjūviu Lietuva yra pakankamai įvairi, ir regionai turi savo konkurencinių pranašumų, tiesiog trūksta ambicijų jais pasinaudoti tam tikrose srityse. Labai atsiremia daug klausimų į švietimo, darbo jėgos užtikrinimą. Ateinantys išorės investuotojai pirmiausia kelia klausimus, ar užteks darbo jėgos“, – sakė I. Genytė-Pikčienė.

Statistikos departamento duomenimis, vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis šalies ūkyje (be individualiųjų įmonių) antrą ketvirtį Vilniaus regione buvo 1556,9 euro ir, palyginti su pirmu ketvirčiu, padidėjo 0,9 proc.

Vidurio ir Vakarų Lietuvos regione bruto darbo užmokestis buvo 1273,4 euro ir per ketvirtį išaugo 1,5 proc.

Bruto darbo užmokesčio atotrūkis tarp šių regionų antrą ketvirtį sudarė 284 eurus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.