Krovikus pakeitę robotai nieko nebestebina: dabar jau jie dirba ir valytojais prekybos centruose

Gamyba, sandėliavimas, logistika – į visas šias sritis nuolat skverbiasi naujosios technologijos, prekyba bei maisto pramonė nėra išimtis. „Norfa“ ką tik ėmėsi bandomojo projekto – didžiausią tinklo parduotuvę jau pradėjo valyti robotas.

Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
Po prekybos salę „Norfos bazėje“ robotas valytojas važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams.<br>V.Skaraičio nuotr.
„Norfos“ sandėlyje Kėdainiuose prekių rūšiavimo linija gerokai palengvino žmonių darbą.
„Norfos“ sandėlyje Kėdainiuose prekių rūšiavimo linija gerokai palengvino žmonių darbą.
„Norfos“ valdybos pirmininkas Dainius Dundulis.<br>Asmeninio albumo nuotr.
„Norfos“ valdybos pirmininkas Dainius Dundulis.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Jun 1, 2021, 11:05 AM, atnaujinta Jun 1, 2021, 2:05 PM

„Kas čia per aparatas?“ – ne vienas pirkėjas, pamatęs po „Norfos bazės“ („Nbazės“) parduotuvę Vilniuje, Savanorių prospekte, čiužinėjantį robotą, traukė iš kišenės mobiliuosius telefonus ir fotografavo neregėtą šlavėją.

„Ir aš esu vienas tų, kurie neištvėrė jo nenufilmavę, – patikino „Norfos“ valdybos pirmininkas Dainius Dundulis. – Robotas ypač rūpi vaikams, tad dabar parduotuvėje jis – lyg smagus nuotykis.“ Tai pirmasis ir kol kas vienintelis robotas, pasikėsinęs į šio tinklo parduotuvių valytojų vietą.

Prekybos įmonės, kaip ir Lietuvos maisto pramonės sektorius, yra imlios naujosioms technologijoms. Atrodytų, ne taip seniai „Norfos“ tinklo parduotuvės buvo atnaujinamos keičiant jose senas apšvietimo sistemas į modernias, energiją taupančias technologijas.

Dabar gi ne tik gamyboje, bet ir jose kreipiamas dėmesys į tai, kaip palengvinti sunkų fizinį darbą. Taigi procesų automatizavimas ir robotizavimas „Norfoje“ vis toliau skinasi kelią.

Švara tapo būtinybe

COVID-19 pakeitė ir pirkėjų, ir pardavėjų higienos įpročius. Prekybos salių dezinfekavimas, atsitraukus kiekvienam pirkėjui – prekystalio dezinfekcija, nuolat dėvimos medicininės veido kaukės bei guminės pirštinės. Visa tai yra tapę parduotuvių darbuotojų kasdienybe.

Bet yra ir dar viena parduotuvių zona, į kurią pirkėjai nukreipia žvilgsnį nebent tada, kai po batais ima girgždėti smėlis arba išsilieja iš rankų išslydusio stiklainio turinys. Tai – grindys, kurias valytojams tenka išvalyti kelis kartus per dieną.

„Švara yra natūralus poreikis, ir mūsų valytojos nuolat turi daug darbo. Įsigijome robotą ir išbandome jį žinodami, kad grindis jis išvalys visada. Tikimybė, kad jis suges, yra daug mažesnė nei tikimybė, kad už švarą atsakingi darbuotojai staiga susirgs ar po poilsio dienų bus prastos nuotaikos“, – žodžių nesirinko D.Dundulis.

Ne paslaptis – valytojai yra būtent tie darbuotojai, kurie kartais ima ir neateina į darbą, ir ne dėl to, kad juos užklupo liga.

O štai „Norfos bazėje“ robotas užprogramuotas taip, kad ima darbuotis nuo ankstyvo ryto, ir į darbą atėję salės darbuotojai bei kasininkai-pardavėjai randa švarią parduotuvę.

Po prekybos salę jis važinėja nuolat, netrukdydamas pirkėjams, nes jutiklių signalas padeda robotui apeiti visas kliūtis.

Valytojos sunerimo

„Norfos bazėje“ darbuojasi keturios valytojos – po dvi kiekvienoje pamainoje. Kaip jos reagavo pamačiusios naują konkurentą?

„Vos tik atsirado robotas, valytojos sunerimo ir ėmė klausinėti, ką gi jos dabar veiks. Tačiau vienas robotas negali išvalyti didžiulės parduotuvės erdvės, nes tai reikia padaryti ir po stelažais, ir prie jų, reikia nuvalyti ir prekių lentynas.

Taigi iš žmonių darbo jis dar neatėmė, bet jį palengvino. Robotas ėmė darbuotis nuo gegužės vidurio, bet netrukome įsitikinti, kad jis ypač reikalingas koridoriams valyti, nes juose iš lauko daugiausia prinešama smėlio“, – sakė „Norfos bazės“ vedėja Svetlana Burbienė.

Pardavėjos jau įprato matyti tarp pirkėjų besisukiojantį nebylų valytoją – jis darbuojasi nuo parduotuvės atidarymo iki pat jos uždarymo. Naktį, kai veikia į judesius reaguojanti saugos sistema, jis būna išjungtas.

Pasak S.Burbienės, roboto priežiūra nėra sudėtinga, per dieną keletą kartų tenka išvalyti smėlio prisikaupusius filtrus.

Šiam išmaniajam gaminiui įrengta speciali stotelė, į kurią jis pats atvažiuoja įsikrauti akumuliatoriaus, išleisti panaudoto vandens ir prisipildyti jo švaraus.

Skirs laiko kūrybai

„Išmanusis valytojas yra dar vienas įrodymas, kad prekybos sektoriuje taip pat einama robotizacijos bei automatizacijos link.

Technologijos perima sunkiausią fizinį darbą, tuo metu darbuotojams tenka atsakomybė už paslaugų kokybę. Svarbu jiems sudaryti kuo palankesnį, sveikatą tausojantį darbo ir poilsio režimą.

Nors ir sakoma, kad technologijos atima darbą iš žmonių, iš tiesų jos išvaduoja juos nuo sunkaus fizinio krūvio ir suteikia daugiau laiko kūrybai. Žmonės tikrai neliks be darbo, tiesiog jie imsis jo kitokio.

Puikiai matome, kokia stipri yra informacinių technologijų specialistų karta ir koks didelis projektuotojų, inžinierių poreikis“, – kalbėjo D.Dundulis.

Bandomasis projektas

Prieš įsigyjant robotą valytoją buvo apskaičiuota, kad investicijos į jį grįš maždaug per 2,5–3 metus.

„Tai geras rezultatas. Paprastai vertindami naujas investicijas – svarstydami, robotizuoti ar ne tam tikrą gamybos dalį, nusprendžiame tai daryti, kai atsiperkamumas siekia 5–6 metus“, – paaiškino D.Dundulis.

Manoma, kad kitas analogiškas pirkinys turėtų būti skirtas centriniam „Norfos“ sandėliui Kėdainiuose, kurio patalpų plotai ypač dideli, valyti.

Ko gero, išbandžius dabartinį robotą bus tariamasi dėl didesnio jų skaičiaus, nes tokiais atvejais palankesnė būna ir pirkinio kaina.

„Įprasta, kad technologijų naujienas pirmiausia išbandome didžiosiose parduotuvėse, o tada sprendžiame, ar jomis aprūpinti ir mažesnes“, – užsiminė pašnekovas.

Iki pandemijos jis ne kartą lankėsi tarptautinėse technologijų parodose ir jose atkreipė dėmesį į išmaniuosius įrenginius, kurie tuo metu dar buvo bandomieji gaminiai ir dėl jų pirkimo sutarčių dar nebuvo įmanoma tartis.

„Pandemija uždarė parodas, tad paskutinis mano vizitas į jas buvo prieš porą metų. O šiemet sulaukiau roboto gamintojų pasiūlymo“, – sakė D.Dundulis.

Didina darbo našumą

Žmonėms darbą lengvinančios technologijos neaplenkė ir kitų „Norfos“ grupės įmonių – bendrovės „Rivona“ padalinių.

Šiuo metu Šilalės rajone, Struikų kaime, kur veikia „Rivonos“ mėsos perdirbimo padalinys, statoma nauja gyvulių skerdykla, kurioje bus įrengta robotizuota skerdienos paruošimo linija.

Centriniame „Norfos“ sandėlyje Kėdainiuose prieš kelerius metus nauja prekių rūšiavimo linija gerokai palengvino žmonių darbą, o šiuo metu jau dėliojami planai įdiegti automatizuotą sandėliavimo sistemą.

„Rivonos“ sandėlių ūkio vadovas Šarūnas Rakauskas yra sakęs, jog anksčiau šiame sandėlyje visą darbą tekdavo įveikti rankomis ir tam per dieną prireikdavo dešimties valandų. Įrengta moderni prekių rūšiavimo linija darbą sutrumpino perpus.

„Tai smarkiai padidino darbo našumą. Surūšiavę greitai gendančius produktus, likusį darbo dienos laiką skiriame bakalėjai – kavai, makaronams, saldainiams ir visokioms kitoms pakuotėse esančioms prekėms išskirstyti“, – paaiškino Š.Rakauskas.

Per parą iš „Rivonos“ sandėlių Kėdainiuose išvežiojama apie 3000 pilnai prikrautų europadėklų.

Robotai kilnoja pieno produktų pakuotes

Pasak bendrovės „Rivona“ Alytaus padalinyje esančios pieninės gamybos vadovės Laimos Balionienės, šiuo metu žmones nuo sunkių nešulių yra išvadavę du robotai.

„Vienas jų nuo konvejerio nukelia ir ant europadėklų sukrauna pakuotes su litriniais pieno, kefyro, raugintų pasukų, jogurto buteliais. Kitas – dėžes su minkštaisiais pieno, rūgpienio, jogurto, šaltibarščių, pasukų maišeliais. Abu šie robotai buvo būtini – technologijos pas mus nuolat atnaujinamos, ir pirmiausia ten, kur žmogui tenka pats sunkiausias darbas. Būdavo, kad nuo konvejerio darbuotojai per parą turėdavo nuimti apie 50 tonų į minkštąsias pakuotes išpilstytų pieno gaminių. Per pamainą tą darbą atlikdavo 4–5 žmonės. Butelių su pienu ir jo produktais perkraunama apie 25 tonas – kiekvienoje pakuotėje yra po 6 litrinius butelius. Tokiam darbui reikėdavo dar 3 žmonių, o dabar kiekvienam robotui pakanka vieno prižiūrėtojo“, – paaiškino L.Balionienė.

Pasak jos, pieno produktų gamybos padalinyje atsiras ir trečias robotas, kuris perkraus ant padėklų pakuotes su grietinės indeliais.

Šiuo metu Alytaus pieninėje paleista nauja grietinės gamybos linija, bet kol kas grietinės indelių prikrautas popierines dėžes perkrauna žmonės.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.