„Belaruskalij“ kroviniai per Lietuvą važiuos iki sausio

Trečiadienį įsigaliojus JAV sankcijoms vienai didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ gruodį per Lietuvą į Klaipėdos uostą dar gabens įmonės trąšas, pranešė „Lietuvos geležinkeliai“.

Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ neteks maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ neteks maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis.<br>M.Patašiaus nuotr.
M.Skuodis.<br>M.Patašiaus nuotr.
Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ neteks maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.<br>P.Lileikio nuotr.
Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ neteks maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.<br>P.Lileikio nuotr.
V.Čmilytė-Nielsen.<br>V.Skaraičio nuotr.
V.Čmilytė-Nielsen.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Dec 8, 2021, 9:28 AM, atnaujinta Dec 8, 2021, 1:04 PM

Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ gruodį turėtų pervežti apie 1 mln. tonų trąšų. Tai reiškia, kad per Lietuvos teritoriją, kaip ir iki šiol, važiuos po 6-9 sąstatus per parą.

Pagal sutartį su „Lietuvos geležinkeliais“ Baltarusijos bendrovė už šiuos krovinius atsiskaitė iš anksto.

Apie tai paskelbta gruodžio 8 dieną galutinai įsigaliojus rugpjūtį paskelbtoms JAV sankcijoms „Belaruskalij“.

Pasak pranešimo, ar šios paslaugos Baltarusijos įmonei bus teikiamos toliau, priklausys nuo sankcijų režimo, valstybės institucijų sprendimų bei bankų pozicijos, ar aptarnauti jos pavedimus.

Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC), rašoma pranešime.

Bendrovė „LTG Cargo“ vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių per metus už maždaug 60 mln. eurų. 

Ieškodama alternatyvų baltarusiškoms trąšoms, „LTG Cargo“ tikisi vežti daugiau krovinių ne tik Lietuvoje, bet ir Lenkijoje bei Ukrainoje, be to, naujų galimybių atsivers ir baigus europinės vėžės „Rail Baltica“ projektą.

JAV Iždo departamentas rugpjūtį įvedė sankcijas „Belaruskalij“ ir iki gruodžio 8 dienos verslui davė laiko užbaigti sandorius. Praėjusį ketvirtadienį JAV išplėstose sankcijose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK). Sandoriai su ja turi būti baigti iki kitų metų balandžio 1-osios.

Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ neteks maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška naujienų agentūrai BNS yra sakęs, kad 2018 metų pavasarį pasirašyta sutartis su „Belaruskalij“ galioja iki 2023 metų pabaigos. Kokios jos nutraukimo pasekmės, įmonė kol kas neskelbia.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis praėjusią savaitę sakė, kad tiek dėl ankstesnių, tiek naujų tarptautinių sankcijų Baltarusijai bus pokyčių baltarusiškų trąšų logistikos grandinėje.

M.Skuodis dar lapkritį sakė abejojantis, kad trąšų tranzitas sustos būtent gruodžio 8 dieną, nes „yra ir tam tikros išankstinės apmokėjimo sąlygos“ bei kitos aplinkybės.

Jis tvirtino, kad makroekonominiu požiūriu Lietuvai sankcijų pasekmės yra nežymios, o konkrečioms įmonėms poveikis bus. Pasak jo, nauja „Lietuvos geležinkelių“ strategija paremta veikla be baltarusiškų trąšų.

Klaipėdos uosto direkcija, pasak A.Latako, į savo 2022 metų planą taip pat nebeįtraukia „Belaruskalij“ krovinių – tai reiškia, kad jo krova kris apie 30 procentų.

V.Čmilytė-Nielsen: turime nutraukti baltarusiškų trąšų tranzitą

Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen pareiškė, kad Lietuva turi nutraukti baltarusiškų trąšų tranzitą. „Mes privalome būti nuosekliai principingi. Esame ta valstybė, kuri labiausiai ragina taikyti sankcijas Baltarusijos režimui ir tokiu būdu išlaikyti spaudimą Lukašenkai bei jo artimiausiai aplinkai ir šiuo atveju turime būti principingi“, – interviu „Žinių radijui“ sakė Seimo pirmininkė.

Anot V.Čmilytės-Nielsen, galimi Lietuvos finansiniai nuotoliai dėl to negali būti supriešinami su vertybine šalies pozicija.

„Tai reiškia, laikytis būtent tos vertybinės linijos ir neįkainoti mūsų palaikymo demokratiniams procesams kažkokia konkrečia suma“, – teigė parlamento vadovė.

K.Starkevičius: svarbu nepriimti skubotų sprendimų

Seimo Ekonomikos komitetas trečiadienį aptarė įsigaliojusias JAV sankcijas vienai didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ ir jų poveikį Lietuvai bei konkrečioms įmonėms. Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius naujienų agentūrai BNS sakė, kad posėdis buvo uždaras, todėl jo turinio negali komentuoti.

„Mums reikia racionalius sprendimus priiminėti ir sekti visą situaciją, svarbu nepriimti skubtų sprendimų, kurie kenkia mūsų šalies interesams“, – BNS sakė komiteto pirmininkas.

Pasak jo, Vyriausybė turės nuspręsti, kaip padėti valstybinėms įmonėms, netekusioms krovinių.

Susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė komitetui pateikė informaciją apie sankcijų galimą poveikį „Lietuvos geležinkeliams“ ir Klaipėdos uostui, rašoma komiteto pranešime spaudai.

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška pranešė apie galimą poreikį subsidijuoti viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaikymą.

„Yra naudos, žinom informaciją, toliau sekam įvykius ir maksimumas, kad mūsų įmonės patirtų kuo mažesnius nuostolius ir nepadarytume klaidų“, – BNS sakė K.Starkevičius.

K.Starkevičius pranešime teigė, jog sankcijų Baltarusijai taikymą privalomai turės vykdyti JAV įmonės, pirmiausia tai susiję su bankiniais atsiskaitymais JAV doleriais. Anot jo, Lietuvos įmonės sankcijas turėtų taikyti įvertinusios visas aplinkybes ir atsižvelgusios į sutartinius įsipareigojimus bei galimas netesybas.

Komitetas nutarė toliau tęsti diskusiją dėl sankcijų Baltarusijai taikymo, išlaikant konkurenciją Lietuvos transporto sektoriui.

Prašo įvertinti sutartį

Susisiekimo ministras M.Skuodis kreipėsi į Nacionalinio saugumo komisiją, prašydamas įvertinti bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ ir Baltarusijos bendrovės „Belaruskalij“ sutartį, pagal kurią per Lietuvą gabenamos baltarusiškos trąšos. Komisijos prašoma įvertinti, ar ši sutartis atitinka nacionalinio saugumo interesus.

Pasak ministro, baltarusiškų trąšų gabenimas per Lietuvą kelia ne vieną nacionalinio saugumo klausimą, todėl nutarta kreiptis į Nacionalinio saugumo komisiją, kad šios sutarties tolesnis vykdymas būtų įvertintas iš esmės.

JAV iždo departamentas šiais metais sankcijas Baltarusijai skelbė net tris kartus: nuo šių metų birželio mėn. į JAV sankcijų sąrašą įtrauktos 9 Lietuvos transporto sektoriui aktualios įmonės. Rugpjūtį JAV paskelbė Baltarusijai naujas sankcijas, kurios įsigalioja nuo gruodžio 8 d. Į sankcijų sąrašą įtrauktos įmonės: „Belaruskalij“, „Belkaztrans“ ir „Absolutbank“. Šios sankcijos taikomos visoms kalio trąšoms.

2021 m. gruodžio 2 d. svarbiausias sankcijų objektas buvo glaudžiai su „Belaruskalij“ susieta „Belorusskaya Kaliynaya Kompaniya“. Vasarą įvestos ES sankcijos negalioja iki birželio mėn. pasirašytoms tęstinėms sutartims.

Kadangi JAV sankcijos tiesiogiai Lietuvos bendrovėms netaikomos, tolesnis trąšų gabenimas priklausys nuo sankcijų režimo, valstybės institucijų sprendimų bei bankų pozicijos dėl „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų tvarkymo.

Spauskite mygtuką „VISI KOMENTARAI“ ir reikškite savo nuomonę.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.