M. Skuodis neatmeta, kad baltarusiškos trąšos gali būti ir toliau gabenamos

Trečiadienį Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) bei Ekonomikos (EK) komitetams susirinkus į antrą bendrą posėdį dėl Baltarusijos valstybinės įmonės „Belaruskalij“ trąšų tranzito tyrimo, NSGK pirmininkas Laurynas Kasčiūnas tvirtina, kad daugelis klausimų, kurie buvo keliami Užsienio reikalų ministerijai (URM), jau atsakyti. Vis tik konservatorius priduria, kad komitetų posėdyje jis norėtų išgirsti ir tam tikrus atsakymus iš šalies vadovo Gitano Nausėdos komandos.

M.Skuodis.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
M.Skuodis.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Sausio 12 d. vykusiame Vyriausybės posėdyje buvo nutarta, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui ir ji bus anuliuota nuo vasario 1 d.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Sausio 12 d. vykusiame Vyriausybės posėdyje buvo nutarta, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui ir ji bus anuliuota nuo vasario 1 d.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
L.Kasčiūnas.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
L.Kasčiūnas.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
G.Landsbergis.<br>T.Bauro nuotr.
G.Landsbergis.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Jan 26, 2022, 12:18 PM, atnaujinta Jan 26, 2022, 2:54 PM

„Man būtų įdomu išgirsti ir Prezidentūros poziciją, kaip ji matė tą procesą, ar ėmėsi kokių nors veiksmų“, – po posėdžio teigė L.Kasčiūnas.

NSGK pirmininkas neatmeta, kad gali įvykti ir daugiau bendrų posėdžių su Ekonomikos komitetu, tačiau, pasak jo, į daugelį klausimų URM jau atsakė.

„Matyt, dar vieno bendro posėdžio reikėtų. Bet šiandien taškai ant „i“ sudėlioti labai neblogai, bent iš URM pusės“, – aiškino jis. L.Kasčiūno teigimu, dabar „Belaruskalij“ produkcijos tranzito klausimu daugiausiai dirbs būtent Ekonomikos komitetas.

„Mes dar pasitarsime, bet, matyt, Ekonomikos komitetas iniciatyvos imsis dabar labiau dėl finansinės pusės“, – tvirtino jis.

Tikisi, kad visiškai sustabdys tranzitą

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis teigia, kad Vyriausybė, rengdama sprendimą vasario 1 d. anuliuoti „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos trąšų gamintojos „Belaruskalij“ sutartį, matė riziką, kad trąšų tranzitą gali perimti privatūs vežėjai arba kitos valstybės, ir tikisi, kad užkirsti tam kelią numatytų priemonių pakaks.

Ministras pažymėjo, kad įpareigojimas nutraukti sutartį yra „tam tikrą pamatą padedantis“ teisinis precedentas, signalas norintiems tranzitą perimti.

„Mūsų siekis, kad režimas dabar negautų lengvų pinigų, kuriuos dabar uždirba iš transporto per mūsų valstybės teritoriją, taip pat mūsų strateginių partnerių“, – patvirtino ministras.

 

Gali važiuoti ir po vasario 1 d.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis kartoja neatmetantis galimybės, kad baltarusiškos trąšos gali būti gabenamos ir po vasario 1-osios, kai nustos galioti ilgalaikė „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis.

Pasak jo, tik ES sankcijos visiškai užkirstų kelią į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos Baltarusijos įmonės trąšų tranzitui.

„Nenoriu, kad susikurtume klaidingų lūkesčių, kad 100 proc. trąšos nevažiuos“, – trečiadienį po Seimo Ekonomikos bei Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) komitetų posėdžio, kuriame nagrinėtos tebesitęsiančio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybės, sakė ministras.

„Ar kitais būdais nevažiuos, šitoje vietoje priklausys nuo daugelio aplinkybių. Tvirčiausias sprendimas būtų sankcijos ES lygmens sankcijos, tada visi klausimai būtų išspręsti“, – pridūrė jis.

Ekonomikos komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius irgi svarsto, kad po vasario 1-osios trąšų vežimas gali nenutrūkti, bandant pervežti visas trąšas, už kurias „Belaruskalij“ apmokėjo iš anksto.

„Gali būti, kad ir nenutruks. Galime prognozuoti, kad tokie likučiai gali tęstis ir iki balandžio 1-osios“, – teigė parlamentaras.

„Dabar neaišku, ar suspės pervežti iki vasario 1-osios. Yra tikimybė, kad gali ir nesuspėti tų krovinių pravežti, dėl kurių yra išankstiniai mokėjimai. Tada „Lietuvos geležinkeliai“ bandys grąžinti tuos pinigus. Neaišku, žinant procesą, kaip seksis“, – kalbėjo K.Starkevičius.

M.Skuodis be kita ko pabrėžė, kad trąšos nebebus vežamos pagal „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį, kurią Vyriausybė pripažino negaliojančia nuo vasario 1-osios, tačiau jos gali būti gabenamos kitais keliais, nes „režimas fantazijos turi daug“.

„Mes esame sustiprinę – tiek patys „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Vyriausybė sustiprino visas patikros procedūras galimų sandorių, esamų – naudotis infrastruktūra, geležinkelių paslaugomis“, – teigė M.Skuodis.

K.Starkevičius tikisi, kad vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija neleis vežti trašų kitoms įmonėms.

„Tikimės, kad komisija nuspręs, kad mūsų infrastruktūra negali būti panaudojama kaimyninės šalies režimo finansavimui ir bus neišduoti leidimai“, – tvirtino K.Starkevičius.

Jis pabrėžė, kad per kaimynines valstybes baltarusiškos trąšos irgi nebus gabenamos.

„Latviai irgi nesitiki, kad tie kroviniai bus pervežami, Lenkija tikrai nedalyvaus. Užsidaro trąšų vežimas. Lieka per Rusiją, galima per Ukrainą, bet nesitikima, kad imsis tokių veiksmų“, – tvirtino K.Starkevičius.

Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija, o vėliau ir Vyriausybė paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis bei 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų. Sutartis nuo vasario bus nutraukta.

„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.

Naujienų agentūra ELTA primena, kad pirmajame komitetų posėdyje dalyvavo susisiekimo ministras Marius Skuodis, „Lietuvos geležinkelių“, Vyriausybės, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos, Valstybės saugumo departamento atstovai.

Uždarame komitetų posėdyje parlamentarai svarstė, kokios sankcijos prieš Baltarusijos įmonę būtų efektyvios.

Gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms valstybinei Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, įmonės krovinių judėjimas Lietuvos teritorija nesustojo, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ lapkričio pabaigoje iš bendrovės gavo netipinius išankstinius mokėjimus už jos krovinių pervežimus iki kovo.

Gruodžio 21 d. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija priėmė sprendimą, kad 2018 m. OAO „Belaruskalij“ ir AB „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 m. spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka nacionalinio saugumo interesų.

Sausio 12 d. vykusiame Vyriausybės posėdyje buvo nutarta, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui ir ji bus anuliuota nuo vasario 1 d.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.