Sankcijos Rusijai kelia galvos skausmą ir Europos aviacijos bendrovėms – svarsto, kaip iš ten susigrąžinti 5 mlrd. vertės lėktuvus

Dėl Rusijai įvestų sankcijų Europos orlaivių lizingo bendrovės susiduria su didžiuliu logistiniu iššūkiu – iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių, rašo „Financial Times“.

Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Iki kovo pabaigos iš Rusijos reikia susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė apie 5 mlrd. dolerių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Feb 28, 2022, 10:51 AM, atnaujinta Feb 28, 2022, 11:30 AM

Rusijos aviacija yra pagrindinis Europos Komisijos įvestų sankcijų taikinys. Iš pradžių jaudintasi, ar aviacijos bendrovės ir toliau galės mokėti nuomą po to, kai Europos Sąjunga (ES), Jungtinė Karalystė ir JAV pritaikė sankcijas keliems Rusijos bankams. Juk lizingo bendrovės paprastai mokėjimus priima JAV doleriais arba eurais.

Tačiau dabar baimę kelia ir kita – draudžiama parduoti, perduoti, tiekti ar eksportuoti lėktuvus, jų komponentus.

Sankcijos galioja ir išnuomotiems lėktuvams, priskiriant juos „tiekimui“, todėl negalima sudaryti jokių naujų sutarčių, o galiojančios – turi būti nutrauktos per 30 dienų.

Bendrovių atstovai teigia, kad iki kovo pabaigos išsiaiškinti, kaip nutraukti sutartis, bus sudėtinga, o dar sudėtingiau – per tiek dienų susigrąžinti tiek daug lėktuvų.

Be to, kaip rašo irishtimes.com, verslai nerimauja, jog Rusija nesutiks atsisakyti lėktuvų. Tuos, kurie nusileidžia užsienyje, susigrąžinti būtų lengviau, nei tuos, kurie skraido tik Rusijos vidaus maršrutais.

Rusijoje daugiausia lėktuvų yra nuomoti. Užsienio nuomotojai Rusijoje turi 515 lėktuvų, kurių bendra rinkos vertė siekia beveik 10 mlrd. dolerių, rodo aviacijos konsultacijų bendrovės „Cirium“ duomenys. Vienas pramonės vadovas apskaičiavo, kad Europos nuomotojams tenka iki 5 mlrd. dolerių šios sumos, rašo „Financial Times“.

Iš Vakarų nuomotojų didžiausia rizika kyla Airijoje įsikūrusiems lėktuvų nuomotojams. Airijos vyriausybė sekmadienį patvirtino, kad, pagal ES sankcijas, iki kovo 28 d. turi būti nutrauktos lėktuvų nuomos Rusijai sutartys. Ji taip pat pareiškė, kad uždarys savo oro erdvę Rusijos lėktuvams.

„Cirium“ duomenimis, 10 Airijos bendrovių klientams Rusijoje išnuomojo 238 komercinius lėktuvus, kurių rinkos vertė siekia 4,1 mlrd. dolerių.

Didžiausia pasaulyje nuomotoja „AerCap“ Rusijos klientams yra išnuomojusi 154 lėktuvus, kurių rinkos vertė siekia 2,2 mlrd. dolerių, t. y. 5 proc. jos pasaulinio lėktuvų parko vertės. Kitos dvi didžiausios lizingo bendrovės yra „SMBC Aviation Capital“ ir „Avolon“.

„Jei šiems nuomotojams bus duotas tik vienas mėnuo nutraukti nuomos sutartis ir susigrąžinti orlaivius iš klientų į saugojimo vietą už Rusijos ribų, tai bus didelis logistinis iššūkis, kuris dėl didėjančių oro erdvės apribojimų gali tapti dar didesnis ar net neįmanomas“, – sakė Robas Morrisas, „Ascend by Cirium“ konsultacijų skyriaus vadovas.

Rusijos oro transporto bendrovės taip pat gali susidurti su techninės priežiūros problemomis. Oro bendrovės „Aeroflot“ techninės priežiūros veikla itin susijusi su Vokietijos skrydžių centru, todėl bet kokie Vokietijos apribojimai bus reikšmingi.

„Jei bus apribota techninė priežiūra, atsarginių dalių tiekimas, kils kritinė situacija, nes bendrovė negalės eksploatuoti lėktuvų“, – sakė „Aeroflot“ bendrovei artimas asmuo.

JK aviacijos variklių grupė „Rolls-Royce“ yra pagrindinė naujų variklių, aptarnavimo ir dalių tiekėja Rusijos oro vežėjui. Ji teigė, kad nuo 2022 m. vasario 25 d. sustabdė visą veiklą, susijusią su „Aeroflot“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.