Pakirpti sparnai: kaip Rusijos aviacijos pramonė sumokėjo už pradėtą karą

Rusijos aviacijos pramonė buvo viena pirmųjų, kuri dėl Rusijos Ukrainoje sukelto karo 2022 m. susidūrė su dideliais ribojimais. „Forbes“ apibendrina preliminarius rezultatus.

„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Aeroflot“.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jan 4, 2023, 9:21 PM

Uždarytas dangus

Vasario 24 d. prezidentas Vladimiras Putinas paskelbė karą Ukrainai. Tą pačią dieną tuometis Jungtinės Karalystės ministras pirmininkas Borisas Johnsonas paskelbė, kad uždraudė Rusijos oro linijų bendrovės „Aeroflot“ skrydžius į salą.

Vasario 26 d. ES valdžios institucijos visiškai uždraudė tiekti į Rusiją, nuomoti, drausti ir prižiūrėti orlaivius, sraigtasparnius ir kitą aviacijos įrangą.

Vasario 27 d. Kanada paskelbė, kad uždaro savo oro erdvę Rusijos oro linijų bendrovėms, o kitą dieną ES Taryba atėmė iš Rusijos oro vežėjų lėktuvų „teisę leistis, kilti ir skraidyti“ virš jos teritorijos. Kitos ES nepriklausančios šalys taip pat uždarė savo sienas Rusijos orlaiviams. Nuo kovo 2 d. JAV uždraudė visiems Rusijos orlaiviams naudotis šalies dangumi. Iki rugsėjo pabaigos dangus lėktuvams iš Rusijos buvo uždarytas iš viso 39 šalyse.

Aviacijos centras Sočyje

2022 m. kovo pradžioje visos pagrindinės Rusijos oro transporto bendrovės dėl Vakarų sankcijų sustabdė didžiąją dalį skrydžių į užsienį.

Europos ir JAV valdžios institucijos pareikalavo, kad užsienio nuomotojai nutrauktų lizingo sutartis su Rusijos oro transporto bendrovėmis ir šioms nurodė grąžinti išnuomotus vakarietiškus orlaivius.

Tokiomis aplinkybėmis Sočyje buvo atidarytas tarptautinis oro uostas, kuris leido Rusijos trumpųjų nuotolių lėktuvams „Superjet“ be degalų papildymo skraidyti į užsienį.

Dviguba registracija

Dauguma Rusijos oro vežėjų lėktuvų buvo įregistruoti dviejose užsienio jurisdikcijose: Bermuduose ir Airijoje. Po to, kai ES uždraudė orlaivių tiekimą, techninę priežiūrą ir draudimą, vėliau – ir skrydžius virš savo teritorijos, o daugelis kitų šalių pritarė šioms sankcijoms, registratoriai teigė, kad tai trukdo jiems prižiūrėti Rusijos orlaivių saugumą.

Kovo viduryje Bermudų ir Airijos civilinės aviacijos institucijos panaikino kelių šimtų Rusijos oro transporto bendrovių orlaivių tinkamumo skraidyti pažymėjimus, o be jų lėktuvams neleidžiama kilti.

Rusija skubiai perregistravo savo orlaivius, buvusius šalies teritorijoje, o Vakarų registratoriai lėktuvų neišbraukė iš savo registrų. Dėl to kai kurios šalys, pavyzdžiui, Kinija ir Turkija, uždraudė tokiems lėktuvams skraidyti virš jų teritorijos.

Lėktuvų kanibalizavimas

Po to, kai 2022 m. vasarį ES šalys, JAV ir Kanada uždarė dangų Rusijos oro vežėjams ir uždraudė orlaivių ir atsarginių dalių pardavimą šaliai agresorei, rusiškų oro transporto bendrovėms gerokai sumažėjo užsienio maršrutų, rašo „forbes.ru“.

Ant žemės likę lėktuvai pradėti naudoti kaip atsarginių dalių ir komponentų šaltinis. Jau kovą tapo žinoma apie masinį orlaivių skaičiaus mažinimą, kad, kaip teigė viena bendrovė, būtų užtikrintas „nepertraukiamas atsarginių dalių tiekimas“.

Kam priklauso Rusijos oro linijų lėktuvai

Vasario 26 d. Rusijos Susisiekimo ministerija surengė susitikimą su Federaline oro transporto agentūra ir oro transporto bendrovių atstovais, kuriame vežėjams buvo leista neperduoti orlaivių tikriesiems savininkams, kol nebus pareikštas pareikalavimas.

Kovo 14 d. V.Putinas pasirašė įstatymą dėl civilinės aviacijos rėmimo priemonių, kuris suteikė galimybę šalyje registruoti teises į užsienio orlaivius, kuriuos nuomojasi šalies vežėjai, taip pat leido šiems orlaiviams gauti šalies tinkamumo skraidyti sertifikatus.

Praėjus dešimčiai mėnesių, Vakarų kompanijos dar neprarado vilties gauti bent jau kompensaciją iš draudimo bendrovių ir kreipėsi į teismą. Naujienų agentūros „Reuters“ duomenimis, jie reikalauja 6,4 mlrd. JAV dolerių. Ir tai toli gražu nėra visa Rusijoje likusių lėktuvų vertė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.